ظرسنجی از تهرانیها درباره بودجه سال آینده شهر/ مردم میتوانند راهکاری ارائه دهند که چندین کارشناس شهرداری هم به آن نرسیدهاند
ن
عضو شورای شهر تهران ضمن استقبال از راهاندازی سامانه «من شهردارم» توسط شهرداری تهران گفت: این سامانه که در آن درباره اولویتبندی پروژههای شهرداری در محلات مختلف از شهروندان نظرخواهی شده است، بستری است که برای اولین بار در تاریخ تهران، مردم را در بودجهریزی سالانه مدیریت شهری دخالت میدهد. بعید نیست که در این سامانه در میان نظرات مردمی، راهکارهایی توسط شهروندان عادی ارائه شود که شاید چندین کارشناس شهرداری نتوانند در یک اتاق دربسته به آن برسند.
به گزارش خبرشهر، در روزهای اخیر شهرداری تهران برای نظرخواهی از شهروندان درباره جزئیات اولویت بندی پروژههای عمرانی، فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری از سامانه اینترنتی «من شهردارم» رونمایی کرده است. در این سامانه که براساس طرح بودجه ریزی مشارکتی شهرداری راه اندازی شده و قرار است نتایج نظرسنجیهای آن در تدوین لایحه بودجه 1402 شهرداری مورد استفاده قرار گیرد، عموم شهروندان میتوانند درباره مشکلات خاص محله خود و اولویت اجرای پروژههای گوناگون شهرداری در آن نظر بدهند و به مسئولان شهرداری بگویند که از نظر آنها، کدام طرح در هر منطقه یا ناحیه از تهران اهمیت بیشتری دارد و زودتر باید اجرا شود.
شهرداری تهران در این سامانه نظرسنجی مربوط به بیش از 2 هزار پروژه محله محور را با تفکیک منطقه و ناحیه قرار داده و از مردم خواسته است که بگویند از نظر آنها، مثلا در یک محله خاص، تعریض یک خیابان مهمتر است، یا احداث یک بوستان یا ساخت سرویس بهداشتی عمومی یا احداث فروشگاه شهروند یا موارد دیگر. همچنین شهرداری در بخشی از این سامانه از مردم خواسته است که به صورت کتبی پیشنهادات خود را درباره پروژههای مختلف ارائه دهند و در بخشی دیگر هم شهروندان میتوانند به صورت تستی درباره اولویت بیشتر یا کمتر انجام وظایف مختلف شهرداری در منطقه خود اعم از زیباسازی شهری، کاهش آسیبهای اجتماعی، توسعه فضاهای ورزشی، اصلاح آسفالتها، ایجاد پارکینگهای عمومی و … اعلام نظر کنند.
افراد بدون تخصص و کمتجربه، حوصله مشارکت در سامانه «من شهردارم» را ندارند
با وجود این که اصل مشارکت دادن و نظرخواهی از شهروندان در حوزه مدیریت اجرایی بخصوص در عرصه مدیریت شهری که به صورت مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است، امری مطلوب تلقی میشود، اما نقد مهمی که میتوان به برنامه جدید شهرداری در زمینه بودجه ریزی مشارکتی و نحوه طرح سوالات در سامانه «من شهردارم» وارد دانست، این است که اولا بسیاری از شهروندان از دانش و تخصص لازم برای اعلام نظر درباره پروژههای شهری مختلف برخوردار نیستند و ثانیا اجرای تمام برنامههایی که در سامانه «من شهردارم» درباره اولویت بندی آنها از مردم نظرخواهی شده است، جزو وظایف ذاتی شهرداری محسوب میشود که همگی آنها باید به موازات هم اجرا شود، نه این که اجرای یک برنامه به دلیل اولویت داشتن کمتر آن برای بعضی شهروندان، فدای اجرای برنامهای دیگر شود و بودجه لازم به آن اختصاص پیدا نکند.
در همین راستا با توجه به ابهامات موجود درباره سامانه «من شهردارم» و طرح شهرداری تهران برای بودجه ریزی مشارکتی، این ابهامات را با حجت الاسلام سید محمد آقامیری، عضو شورای شهر در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: هدف اصلی از راه اندازی سامانه «من شهردارم» و پرسشنامههایی که در این سامانه قرار داده شده است، نظرخواهی مستقیم از مردم برای اداره بهتر شهر برای اولین بار در تاریخ تهران است. نوع نظرسنجیهای مطرح شده در این سامانه به گونه ای است که بعید است کسانی که فاقد تجربه یا تخصص خاصی هستند، اساسا حوصله پاسخ به پرسشنامهها را داشته باشند و به نظر میرسد بیشتر، افرادی در سامانه «من شهردارم» مشارکت کنند که تا حدودی از دانش مدیریت شهری برخوردار باشند یا تجربه لازم برای ارائه نظر درباره مشکلات خاص محله خودشان را داشته باشند.
وی افزود: حتی اگر افرادی که در سامانه «من شهردارم» مشارکت میکنند، از نظرات کارشناسی خاصی برخوردار نباشند، بازهم راه اندازی این سامانه به شهرداری کمک میکند که اولویت بندی نیازهای مردم یک محله را براساس سلیقه شهروندان بهتر درک کند؛ به نحوی که مثلا ممکن است که اهالی یک محله، نیاز زیادی به تعریض یک خیابان نداشته باشند و نیاز آنها به احداث یک بوستان کوچک در آن خیابان بیشتر باشد. در چنین شرایطی، اهالی آن محله میتوانند با مراجعه به سامانه «من شهردارم»، نیاز خود را به شهرداری اعلام کنند تا مدیریت شهری نیز براساس نیازهای آنها، به پروژههای مختلف بودجه تخصیص بدهد و برای آنها اولویت قائل شود.
نظرات مردمی میتواند از راهکارهای کارشناسان هم کاربردیتر باشد
آقامیری با بیان این که هدف از طراحی سامانه «من شهردارم»، دریافت نظرات مستقیم مردم برای حل مشکلات خاص محلات مختلف تهران است، عنوان کرد: با توجه به امکان ارائه نظرات کتبی در سامانه «من شهردارم» توسط شهروندان، به نظر میرسد عمده افرادی که در این سامانه مشارکت کنند، اشخاص دارای ذکاوت، تجربه و تسلط کافی نسبت به مشکلات محله خود هستند و میتوانند طرحهایی را به مدیریت شهری تهران پیشنهاد بدهند که حتی شاید پیش از این به ذهن کارشناسان شهرداری نرسیده باشد؛ زیرا مردم از نزدیک با مشکلات محله خود دست و پنجه نرم میکنند و کارشناسان شهرداری بعضا در جلساتی که پشت درهای بسته برگزار میشود، به راهکار رفع مشکلات مردم فکر میکنند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سابقه نشان داده است که بعضا شهروندان در دیدارهای مردمی با مدیران شهرداری یا اعضای شورای شهر، راهکارهای مناسبی را برای حل معضلات خاص محله خود ارائه داده اند که پیش از این توسط هیچ کارشناسی ارائه نشده بود، زیرا ممکن است کارشناسان شهرداری فرصت لازم برای بررسی جزء به جزء مشکلات تمام خیابآنها و کوچههای یک محله را پیدا نکنند، ولی خود اهالی محله که با آن مشکلات مواجه هستند، بعضا میتوانند راهحلهای خوبی برای رفع مشکل خاص یک کوچه یا خیابان ارائه دهند که حتی از راهکارهای ارائه شده توسط کارشناسان شهرداری بهتر باشد.
نماینده مردم تهران در پارلمان شهری گفت: در بسیاری از موارد دیده شده است که شهروندان عادی که نسبت به معضلات موجود در محله خود تسلط و آگاهی کافی دارند، میتوانند نظراتی را برای حل مشکلات منطقه خودشان ارائه دهند که شاید چندین کارشناس شهرداری هم نتوانند در یک اتاق دربسته به آن برسد؛ زیرا مردم از نزدیک و در طولانی مدت با مشکل خاص یک محله مواجه شده اند و احتمال دارد راهکارهایی که به ذهن آنها خطور میکند، هیچ گاه به ذهن کارشناسانی نرسد که به صورت کلی یک مساله را بررسی میکنند.
وی در ادامه تاکید کرد: قرار نیست تمام نظراتی که مردم در سامانه «من شهردارم» ارائه میکنند، به مرحله اجرا برسد و حتما تمام نظرات شهروندان، از نظر فنی و کارشناسی بررسی میشود، اما قطعا از بین نظرات مردمی، راهکارهایی هم برای مدیریت شهری ارائه میشود که میتواند مفید و کاربردی باشد. حتی ممکن است، ارائه نظرات مردمی در این سامانه باعث شود که شهرداری بتواند افرادی را شناسایی کند که نظرات راهبردی و دقیقی را برای بهبود وضعیت اداره محله یا منطقه خود دارند و بعدا میتوان از ظرفیت این افراد در شورایاریها و سرای محلات استفاده کرد.
اولویتبندی مردمی برنامههای شهرداری، خللی در انجام وظایف ذاتی آن ایجاد نمیکند
آقامیری با بیان این که قرار نیست اولویت بندی اجرای برنامههای شهرداری تهران با جمع بندی نظرات مردمی، لطمه ای به انجام وظایف ذاتی مدیریت شهری پایتخت وارد کند، عنوان کرد: شهرداری تهران بیش از 400 تکلیف و ماموریت قانونی دارد که باید به همه آنها به نحو احسن عمل کند. اما ممکن است که با توجه به اقتضائات امروز شهر، انجام یک ماموریت نسبت به ماموریت دیگر در اولویت باشد و شهرداری میخواهد براساس همین اقتضائات، نظرات مردم را جویا شود تا متوجه شود که مطابق خواست مردم، بهتر است انجام کدام تکالیف قانونی را در اولویت بگذارد و برایش بودجه بیشتری تخصیص دهد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: قرار نیست شهرداری با نظرسنجی از مردم انجام هیچ کدام از وظایف ذاتی خود را رها کند و حتی اگر شهروندان در سامانه «من شهردارم» برای انجام یک ماموریت خاص مدیریت شهری اولویت کمتری قائل بودند، بازهم شهرداری باید به انجام آن وظیفه بپردازد. در واقع، مدیریت شهری تهران باید تمام تکالیف خود را به موازات هم اجرا کند، اما سامانه «من شهردارم» این فرصت را فراهم میکند که شهرداری بتواند براساس ذائقه مردم، انجام ماموریتها و برنامههای مختلف خود را اولویت بندی کند و بتواند از برآیند راهکارهای کارشناسی و نظرات و درخواستهای مردمی، برای برنامه ریزی و بودجه بندی بهتر سال آینده شهر استفاده کند.
وی در پایان تصریح کرد: راه اندازی سامانه «من شهردارم» و بودجه ریزی مشارکتی توسط شهرداری تهران در سال آینده در مجموع طرح خوبی به نظر میرسد که قرار است برای اولین بار در کشور اجرا شود و قطعا اجرای آن با آزمون و خطا همراه خواهد بود، اما در مجموع امیدواریم که این طرح بتواند به بهبود وضعیت اداره شهر کمک کند. قطعا نظرات مردمی ارائه شده در این سامانه، در تدوین لایحه بودجه 1402 شهرداری تهران موثر خواهد بود و میتواند باعث تغییر بعضی اولویت بندیهای بودجه سال آتی شهرداری نسبت به سالهای گذشته شود.