ایران به عضویت “اتحادیه ریلی آسیای میانه” در آمد
مدیرعامل شرکت راه آهن از قطعی شدن تغییر عضویت ایران در اتحادیه حملونقل ریلی آسیای میانه و شمال اروپا از ناظر به دائم خبر داد.
سعید رسولی درباره هفتاد و یکمین نشست کشورهای عضو اتحادیه حملونقل ریلی حوزه آسیای میانه، حاشیه دریای خزر و شمال اروپا اظهارکرد: ما پیش از این به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه حضور داشتیم که این نوع عضویت نمیتواند در مسائل اجرایی دخالت کند و حق رأی ندارد.
وی افزود: ما برای تغییر عضویت در نشست هفتادم که ۶ ماه قبل در هلسینکی فنلاند برگزار شد، درخواست دادیم که مورد موافقت قرار گرفت؛ اما باید مراحل حقوقی و فنی طی میشد که مورد موافقت قطعی واقع شده و در پروتکل ثبت شود.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: طی این شش ماهه با پیگیریهای انجام شده و انجام برخی اقدامات لازم، توانستیم در نشست هفتاد و یکم در مینسک بلاروس این تغییر عضویت را به ثبت پروتکل برسانیم.
وی یادآور شد: باید مشخصات فنی ناوگان را در شورای کشورهای عضو این اتحادیه ثبت کنیم. همچنین سیستمهای انفورماتیک و اتوماسیون ما باید با نظام فنی این اتحادیه هماهنگ شود. نظام فنی بازدیدهای دورهای از ناوگان نیز باید با نظام مرسوم در این اتحادیه همسو شود. این اتفاقات مزیت برای ما محسوب و سبب میشود تا بار دیگر فرآیندها را بررسی کرده و ارتقا دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با قطعی شدن عضویت ما از ناظر به دائم در اتحادیه کشورهای حملونقل ریلی حاشیه خزر و شمال اروپا، ما هم مانند دیگر کشورهای عضو امکان تردد ناوگان ریلی ما در کشورهای عضو برخوردار شده و از کنوانسیونها و مقررات بهرهمند شویم.
وی با بیان اینکه ترانزیت و صادرات و واردات ریلی ما با این تغییر عضویت به شدت تسهیل میشود، افزود: باید قوانین گمرکی را نیز تسهیل کنیم. البته مقرراتی که در شورای کشورهای عضو اتحادیه وجود دارد، عمدتا ناظر به مقررات حملونقل ریلی است و مقررات داخلی این کشورها به قوت خود باقی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از فرآیندهایی که باید تسهیل شود را پیمانهای گمرکی با کشورهای عضو این اتحادیه دانست و یادآور شد: برای این منظور جلساتی با گمرک و وزارت امور اقتصادی برای تسهیل مقررات گمرکی داشتهایم که عمدتا به مرزهای اینچه برون، سرخس، آستارا و دیگر مرزهای کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر بوده است.