پرداخت وام بیبهره به زودی
بان گفت: عدهای معتقدند که بخش قرض الحسنه بانکها و نهادهای مالی زیانده هستند اما بانک رسالت به بستری درآمدزا رسیده است و در اهداف پیشروی خود قصد دارد تا پرداخت وام قرضالحسنه با نرخ بهره صفر درصد داشته باشد.
حسن بان مشاور فینتک بانک رسالت در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد فناوری جدید بانکداری، اظهار کرد: نظام بانکداری کنونی بهخوبی نمیتواند اهداف بانکداری اسلامی را برآورده سازد ازاینرو بانک رسالت تصمیم به راهاندازی صندوقی مطابق دستورات مالیه اسلامی کردند.
مشاور فینتک بانک رسالت بیان کرد: البته تبلیغاتی در این حوزه نمیشود چراکه عده زیادی با این اقدام آنها مخالف هستند و مانع از پیش روی آن میشوند.
وی مطرح کرد: درواقع برخی از اعضا و تصمیم گیران بانک مرکزی اعتقادی به بانکداری اسلامی و یا حتی رویههای موجود ندارند بنابراین مانع از تصمیمگیری و فعالیتهای جدیدی میشوند.
بان افزود: این عده بهقدری محتاط هستند که حتی در زمان اعطای مجوز بهعنوان صندوق قرضالحسنه خصوصی باور بر درآمدزا بودن این صندوق نداشته و عمل قرضالحسنه را زیانده تصور میکردند. درحالیکه با مدیریت صحیح چنین چیزی اتفاق نمیافتد
این فرد آگاه گفت: عدهای معتقدند که بخش قرض الحسنه بانکها و نهادهای مالی زیانده هستند اما بانک رسالت به بستری درآمدزا رسیده است و در اهداف پیشروی خود قصد دارد تا پرداخت وام قرضالحسنه با نرخ بهره صفر درصد داشته باشد.
بان ابراز کرد: در حقیقت با سازوکارهای در نظر گرفتهشده فرد متقاضی وام پس از دریافت وجه ملزم به بازگرداندن اصل پول است و بهرهای مازاد بر مقدار اعطاشده پرداخت نمیکند.
وی تشریح کرد: برای تحقق چنین امری این بانک باید هزینههای خود را کاهش و از محل درگیری درآمدزایی کند. این نهاد مالی میتواند از محلهایی همچون صدور کارت، PSP (شرکتهای واسطه بین بانکها و مشتریان تجاری)، تراکنش و… درآمد کسب کند.
مشاور فینتک بانک رسالت ادامه داد: در حقیقت برای فراهمسازی این بستر باید سازوکارها با معاملات تجاری تطبیق پیدا کند. ازاینرو در کنار هر تراکنش، خدمتی میشود که کارمزد دریافتی آن بهخوبی با خدمات مطابق نبوده است
وی معتقد است: بانک رسالت برای نخستین بار به “بانکداری زنجیره ارزش فروش و عرضه” روی آوردهاند.
بان گفت: تاکنون چارچوب مدون و نظاممند در مورد فرآیندهای بانکی و چارچوب اطلاعاتی بانکداری بهخوبی موردتوجه قرار نگرفته است. بنابراین باید بهمنظور فرهنگسازی، ایجاد بستر و زیرساخت بهرهبرداری از چارچوب اطلاعاتی مراجع، متخصصان حوزه فعالیت کسبوکار بانکی حضور پررنگتری در این زمینه داشته باشند.