گورباچف هشتاد و هشت ساله شنبه شب در این باره به اینترفاکس روسیه گفت: با موضع گیری های سخت واشنگتن نسبت به پیمان منع موشک های کوتاه و میانبرد، ایالات متحده به فاجعه نزدیکتر می شود.

امضا کننده پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد، تصریح کرد: پایان این پیمان برای جامعه جهانی مفید نخواهد بود و این گام، نه تنها موجب تضعیف امنیت در اروپا می شود، بلکه ناامنی را در جهان رقم خواهد زد.

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی اضافه کرد: امید زیادی به شرکای خود داشتیم که متأسفانه برآورده نشد و خروج آمریکا از این پیمان موجب عدم اطمینان و گسترش آنارشیسم و هرج و مرج در سیاست بین الملل خواهد شد.

گورباچف گفت که تمامی طرف های ذیربط اکنون باید “بر حفظ آخرین ستون امنیت استراتژیک جهان” تمرکز کنند که سیاست های آمریکا نشان می دهد این موضوع تداوم نخواهد یافت.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، پیمانی است که در سال ۱۹۸۷ میلادی میان ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و پس از فروپاشی شوروی با روسیه امضا شد.

“رونالد ریگان” رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و گورباچف، هشتم دسامبر ۱۹۸۷ میلادی (۱۷ آذرماه ۱۳۶۶) این پیمان را امضا کردند و یکم ژوئن ۱۹۸۸  (۱۱ خرداد ۱۳۶۷) اجرایی شد، اما ۱۱ مرداد سال جاری و پس از گذشت ۳۱ سال، آمریکا به طور رسمی از آن خارج شد.

پیشتر، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، واشنگتن از این پیمان خارج می شود.

او در سخنانی مدعی شد؛ به این دلیل که روسیه و چین (که امضا کننده معاهده منع موشک های هسته ای میانبرد نیست)، اقدام به توسعه این سیستم های موشکی کرده اند، پس آمریکا نیز می تواند، چنین اقدامی را انجام دهد.

اکنون با خروج آمریکا و پس از آن روسیه از یکی از مهمترین معاهدات خلع سلاح هسته‌ای در جهان، نگرانی ها در این خصوص افزایش یافته است.

این اقدام آمریکا می تواند تمدید مجدد توافقنامه «استارت ۱» میان مسکو و واشنگتن را با مشکل روبه رو کند. مدت توافقنامه استارت ۱ در سال ۲۰۲۱ پایان خواهد یافت. معاهده استارت ۱ که در سال ۲۰۱۰ میان آمریکا و روسیه به امضا رسید، دو طرف را ملزم می کند که تعداد کلاهک های هسته ای استراتژیک خود را تا ۱۵۵۰ عدد نگه دارند.​