رفتن به محتوا
پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر
  • صفحه نخست
  • ورزشی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • اختصاصی
  • استانها
  • ورزشی
  • ارتباط با ما
  • ثبت نام هنرمندان

اخبار مرتبط

زاکانی: چرا قیمت گوشت ۸۰۰ هزار تومان است؟
مطالبات مراکز درمانی تا چند روز آینده تسویه می‌شود/ اجرای دو مرحله متناسب‌سازی...
چرا ارز صادراتی برنمی‌گردد؟/ روایت یک صادرکننده از کارت‌های اجاره‌ای و خروج حرفه‌ای‌ها...
۲۰ استان با “بارش صفر” در پاییز خشک امسال/ آمار منفی بارش‌ها در...
هشدار بانک مرکزی درباره آثار حذف ارز ترجیحی/ فشار تورمی مستقیم بر معیشت...
یک اختلاف مالیاتی یا نگرشی به قانون، بین شرکت ملی نفت ایران و...
برگزاری ۲ حراج سکه در آبان/ زمان پیش‌فروش جدید سکه اعلام شد
قالیباف: اولویت مجلس، تأمین معیشت بر اساس برنامه هفتم است
صفحه اصلی/اقتصادی/برنامه هفتم و اصلاحات نیمه‌تمام بودجه‌ای؛ از آیین‌نامه نویسی تا احکام غیر قابل اجرا
اقتصادی

برنامه هفتم و اصلاحات نیمه‌تمام بودجه‌ای؛ از آیین‌نامه نویسی تا احکام غیر قابل اجرا

بر اساس گزارش ناظران اجرایی قانون برنامه، بخشی از اهداف اصلاح ساختار بودجه در سال نخست اجرای برنامه هفتم توسعه محقق نشده...

عیسی وحدت جوان
مهر ۲۵, ۱۴۰۴
26 بازدیدها
چاپ
0 دیدگاه ها

به گزارش پایگاه خبری خبرشهر، طبق حکم ماده (۱۱۸) قانون برنامه هفتم توسعه، دولت موظف است هر سال تا پایان شهریورماه گزارشی از وضعیت اجرای احکام و تحقق اهداف کمی و کیفی برنامه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. امسال نیز این گزارش از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شده و در آن، ۱۳۷ حکم و هدف برنامه‌ای به‌عنوان غیرقابل‌اجرا یا فاقد امکان تحقق در شرایط فعلی اعلام شده است. در ادامه این گزارش، بخشی از محورهای مربوط به فصل سوم برنامه، با عنوان اصلاح ساختار بودجه و انضباط مالی دولت مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

تازه‌ترین گزارش ناظران اجرایی و مالی دولت از روند اجرای فصل سوم قانون برنامه هفتم توسعه نشان می‌دهد که برخی احکام کلیدی این فصل از جمله تحول در سند بودجه، حذف احکام غیر‌بودجه‌ای و تدوین بودجه برنامه‌محور تا حدودی تحقق یافته است، هرچند در محورهای مرتبط با تعهدات مالی دولت، طرح‌های عمرانی و نظام مشارکت عمومی–خصوصی هنوز چالش‌های اجرایی و نهادی قابل توجهی وجود دارد.

تحول سند بودجه و انضباط مالی دولت

در ماده (۱۳) قانون برنامه هفتم، دولت مکلف به اصلاح ساختار بودجه از طریق حذف احکام غیر‌بودجه‌ای، استقرار بودجه‌ریزی مبتنی بر برنامه و فراهم‌سازی بستر هوشمندسازی پرداخت‌ها شده است.
بر اساس گزارش ارائه‌شده، سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای تحقق این اهداف، «دستورالعمل تهیه و تدوین برنامه اقدام (عملیاتی) برنامه هفتم» را به‌منظور ایجاد وحدت رویه و تبیین فرآیندهای اجرایی ابلاغ کرده است. همچنین، برای ایجاد نظام یکپارچه و هوشمند مدیریت مالی دولت، پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی این بند با مشارکت خزانه‌داری کل کشور در دست بررسی است.

کنترل بدهی‌های دولت در محدوده هدف‌گذاری‌شده
یکی از شاخص‌های مهم فصل اصلاح ساختار بودجه، تعیین سقف بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی است.
مطابق ماده (۲۲) قانون، مجموع بدهی دولت و شرکت‌های دولتی با احتساب بدهی به صندوق توسعه ملی نباید از ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی فراتر رود و سهم دولت از این نسبت حداکثر ۱۸ واحد درصد تعیین شده است.
بر اساس گزارش ناظران مالی، در سال نخست اجرای برنامه، نسبت بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به تولید ناخالص داخلی حدود ۲۵.۹ درصد بوده که نشان‌دهنده رعایت سقف مقرر است. در صورت احتساب بدهی‌های احتمالی، این نسبت در پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصد برآورد شده و در سناریوی بدهی قطعی، کمی بیش از ۲۰ درصد بوده است.

افزایش توان تولید نفت و گاز با مشارکت بخش خصوصی

در حوزه درآمدهای نفتی، بند (ب) ماده (۱۵) دولت را مکلف به افزایش توان تولید نفت و گاز با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی کرده است.

دولت در گزارش خود اعلام کرده است که در چارچوب این حکم، واگذاری فعالیت‌های توسعه، اکتشاف و بهره‌برداری از میادین نفت و گاز به شرکت‌های صاحب صلاحیت بخش خصوصی بدون انتقال مالکیت یا حاکمیت در دستور کار قرار دارد. با این حال، از آنجا که طرح‌های مربوط هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند، عملکرد مالی قابل‌ارزیابی برای سال ۱۴۰۳ گزارش نشده است.

پیشرفت محدود در ساماندهی طرح‌های عمرانی

احکام مواد (۱۹)، (۲۰) و (۲۱) قانون برنامه هفتم با هدف ساماندهی طرح‌های عمرانی، جذب منابع بخش خصوصی و بازنگری در نظام فنی–اجرایی کشور تدوین شده‌اند.
سازمان برنامه و بودجه آیین‌نامه اصلی ماده (۲۰) را برای تسهیل مشارکت عمومی–خصوصی (PPP) تهیه کرده است؛ هرچند ناظران تأکید دارند که صرف تدوین آیین‌نامه، به معنای تحقق اهداف مشارکت نیست و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در این حوزه هنوز در دستور کار قرار نگرفته است.
در زمینه ساماندهی طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای نیز، اطلاعات شفافی از طرح‌های فاقد مجوز ماده (۲۳) در دسترس نیست و این خلأ ارزیابی اجرای حکم را دشوار کرده است.

نظام فنی و اجرایی جدید و چالش‌های تطبیق
در محور دوم اصلاح ساختار، سازمان برنامه و بودجه سند جدید نظام فنی و اجرایی کشور را تدوین کرده است. با این حال، تطبیق محتوای این سند با اهداف تعیین‌شده در ماده (۲۱) هنوز در دست بررسی کارشناسی است.
به نظر می‌رسد در این بخش، تأخیر در واگذاری بهره‌برداری از زیرساخت‌های دولتی به بخش خصوصی و ضعف در استفاده از مشاوران ذی‌صلاح، از جمله عوامل کندی اجرای احکام برنامه بوده است.

شاخص‌های کمی در وضعیت هشدار

در ارزیابی اهداف کمی مرتبط با فصل اصلاح ساختار بودجه، دو نسبت کلیدی تعیین شده بود:
1. افزایش سهم اعتبارات عمرانی به ۲۵ درصد بودجه عمومی تا پایان اجرای برنامه
2. حفظ نسبت بدهی دولت و شرکت‌ها به تولید ناخالص داخلی در سقف ۴۰ درصد
مطابق گزارش دولت، هر دو شاخص به دلیل بار مالی سنگین و محدودیت منابع، در حال حاضر غیرقابل تحقق شناسایی شده‌اند و اجرای کامل آن‌ها منوط به افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه‌های جاری دولت است.

لینک کوتاه:

برچسب ها:

اصلاح ساختار بودجهبرنامه بودجهبرنامه هفتم توسعهخبرشهر
عیسی وحدت جوان
من را دنبال کنید نوشته شده توسط

عیسی وحدت جوان

Other Articles

img 17102025 174501 (720 x 576 pixel)
قبلی

آسمان ایران میزبان درخشان‌ترین دنباله‌دار سال می‌شود

img 17102025 192854 (720 x 576 pixel)
بعدی

حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک غیردولتی ۵ همت اعلام شد

بعدی
img 17102025 192854 (720 x 576 pixel)
مهر ۲۵, ۱۴۰۴

حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک غیردولتی ۵ همت اعلام شد

قبلی
مهر ۲۵, ۱۴۰۴

آسمان ایران میزبان درخشان‌ترین دنباله‌دار سال می‌شود

img 17102025 174501 (720 x 576 pixel)
img 17102025 192146 (720 x 576 pixel)
۲۵ مهر

برنامه هفتم و اصلاحات نیمه‌تمام بودجه‌ای؛ از آیین‌نامه نویسی تا احکام غیر قابل اجرا

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

آخرین اخبار ایران

زاکانی: چرا قیمت گوشت ۸۰۰ هزار تومان است؟
مطالبات مراکز درمانی تا چند روز آینده تسویه می‌شود/ اجرای دو مرحله متناسب‌سازی...
چرا ارز صادراتی برنمی‌گردد؟/ روایت یک صادرکننده از کارت‌های اجاره‌ای و خروج حرفه‌ای‌ها...
۲۰ استان با “بارش صفر” در پاییز خشک امسال/ آمار منفی بارش‌ها در...
هشدار بانک مرکزی درباره آثار حذف ارز ترجیحی/ فشار تورمی مستقیم بر معیشت...
یک اختلاف مالیاتی یا نگرشی به قانون، بین شرکت ملی نفت ایران و...
برگزاری ۲ حراج سکه در آبان/ زمان پیش‌فروش جدید سکه اعلام شد
قالیباف: اولویت مجلس، تأمین معیشت بر اساس برنامه هفتم است
توضیح افلاکی درباره توصیه به حاجی‌موسایی برای بلندنشدن از زمین/ «ادعای مقانلو کذب...
قصه تکراری نفس‌های آلوده پایتخت در نیمه دوم سال/ خودروها عامل ۸۰درصد آلودگی...
وزارت اقتصاد: هیچ طرحی برای حذف وام ازدواج مطرح نشده است
امام خامنه‌ای: اختلاف جمهوری اسلامی و آمریکا، ذاتی است و نه تاکتیکی

خبر ورزشی

img 04112025 194828 (720 x 576 pixel)

زاکانی: چرا قیمت گوشت ۸۰۰ هزار تومان است؟

img 04112025 194436 (720 x 576 pixel)

مطالبات مراکز درمانی تا چند روز آینده تسویه می‌شود/ اجرای دو مرحله متناسب‌سازی در یک سال

img 04112025 171053 (720 x 576 pixel)

چرا ارز صادراتی برنمی‌گردد؟/ روایت یک صادرکننده از کارت‌های اجاره‌ای و خروج حرفه‌ای‌ها از بازار

img 04112025 170756 (720 x 576 pixel)

۲۰ استان با “بارش صفر” در پاییز خشک امسال/ آمار منفی بارش‌ها در تمام کشور

img 04112025 145723 (720 x 576 pixel)

هشدار بانک مرکزی درباره آثار حذف ارز ترجیحی/ فشار تورمی مستقیم بر معیشت اقشار ضعیف

پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

هلدینگ رسا نه ای خبر شهر

خبر فوری

img 04112025 170756 (720 x 576 pixel)

۲۰ استان با “بارش صفر” در پاییز خشک امسال/ آمار منفی بارش‌ها در تمام کشور

img 04112025 145723 (720 x 576 pixel)

هشدار بانک مرکزی درباره آثار حذف ارز ترجیحی/ فشار تورمی مستقیم بر معیشت اقشار ضعیف

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری خبرشهر است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.
تهیه و تولید: خبرشهر