پشت پرده فعالیت تیم پاسخگویی به «سوالات یارانهای» چه میگذرد؟
«۶۳۶۹»؛ سامانهای که با اجرای طرح «توزیع عادلانه یارانهها» با هدف پاسخ به سوالاتی همچون وضعیت اقتصادی خانوادهها، نحوه ثبت اعتراض آنها و… راهاندازی شد و هماکنون روزانه پاسخگوی بیش از ۳۵ تا ۴۰ هزار تماس مردمی است اما شاید کمتر کسی بداند اپراتورهای این سامانه تلفنی معلولان جسمی و حرکتی هستند که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات مردم هستند.
به گزارش خبرگزاری خبرشهر، این روزها موضوع اجرای طرح «مردمیسازی و توزیع عادلانه یارانهها» مهمترین بحثی است که بین خانوادههای ایرانی شنیده میشود؛ ایرانیانی که با وجود گذشت حدود ۶ روز از اجرای این طرح همچنان ذهنشان پر از سوالات مختلفی درخصوص وضعیت اقتصادی و دهک خانوادهشان، نحوه ثبت اعتراض و… است که به منظور رفع ابهامات و دریافت پاسخ پرسشهای خود میتوانید با سامانه تلفنی ۶۳۶۹ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس بگیرید.
به موسسهای که تیمهای پاسخگویی به سوالات یارانهای مردم در آنجا مستقر هستند، میرویم؛ طبقه دوم موسسهای نیکوکاری به نام “رعدالغدیر” واقع در خیابان یافتآباد تهران؛ تیمی متشکل از ۱۲۰ نیرو که در سه شیفت کاری روزانه به حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تماس مردمی پاسخ میدهند که در این گزارش سعی شده تنها گوشهای کوچک از خدمتی که توسط این قشر به مردم ارائه میشود، نشان داده شود.
به یکی از سالنهای پاسخگویی به طرح مردمیسازی یارانهها که اپراتورهای سامانه آنجا مستقر هستند، وارد میشویم. صدای همهمه و بوقهای مکرری که در فضا پیچیدهاند هیچ واژه مشخصی را به گوش نمیرساند. جملهها و واژهها در هم گم شدهاند. صداهایی که شاید اگر فقط برای نیم ساعت در این اتاق بمانید طاقتتان را طاق کند، اما نیروهای تیم مستقر شده در اینجا هرکدام مسلط و آرام با هدستی که روی گوششان قرار دارد به تماسگیرندگان پاسخ میدهند.
آتشک، مدیرعامل موسسه نیکوکاری رعد الغدیر توضیحاتی ارائه و میگوید: اینجا یکی از سالنهای پاسخگویی به طرح مردمیسازی یارانههاست که در سه شیفت، ۱۲۰ نفر از افراد آموزشدیده که سالها در این حوزه کار کردهاند و فن بیان و قدرت پاسخگویی بالایی دارند و در آموزشهای قبل از شروع طرح شرکت کردهاند به مردم در رابطه با یارانههای جدید پاسخ میدهند. ما دو سالن را به این طرح اختصاص دادیم و ۱۲۰ نفر در سه شیفت کاری پاسخگو هستند. تقریبا ۳۰ سوال متدوال است که همکاران براساس آموزشهایی که فرا گرفتهاند به مردم کمک و راهنمایی میکنند.
وی درباره شیوه پاسخدهی به سوالات میگوید: برای هر پروژهای متن مکالمه و سوالات متداول داریم که مسئولان واحد چندین جلسه به اپراتورها آموزش میدهند و براساس آن به مردم پاسخ میدهند.
از میزهایی که کنار هم چیده شدهاند میگذریم و به انتهای اتاق میرویم. یکی از اپراتورها با هدستی که روی گوشش است، به تماسگیرندهای میگوید: «در حال حاضر ما دسترسی نداریم. خدمتتون عرض میکنم اجازه بدید سامانه به روز بشه چند روز آینده که شما بتونید…»، از میزها دور میشوم. انتهای اتاق پسری با تیشرت سبز رنگ و موها و ریشهای خرمایی رنگ پشت میز نشسته و مشغول پاسخدهی به سوالات یکی از تماسگیرندههاست و در پاسخ به سوالی که از او شده، میگوید: «خب قربان این مورد مربوط به بانکه. از بانکتون پیگیر باشید، راهنماییتون میکنند. به شعبه بانکتون باید مراجعه کنید.» مکثی میکند و میگوید: «خب بگید یه شماره حساب جدید باز کنن براتون. بگید یه شماره حساب جدید باز کنن و ثبت کنن. خب؛ نه اجازه بدید سامانه به روز بشه، هفته آینده میتونید وارد سامانه بشید و درخواست بدید؛ بله؛ نه؛ ببینید این موضوع فقط از طریق سامانه انجام میشه. سامانه هم الان قطعی داره و به روزرسانی میشه. نه اصلا احتیاجی نیست تهران تشریف بیارید قربان از همون شهر خودتون تشریف ببرید هفته آینده کافینت درخواست بدید بررسی بشه. بله، بله موردی نداره قربان. من تنها کمکی که تونستم انجام دادم براتون قربان. راهنماییتون کردم. تشریف ببرید کافینت درخواست بدید بررسی بشه. زنده باشید خواهش میکنم. خدانگهدارتون.»
ناماش فرشاد و دچار معلولیت جسمی و حرکتی است. درباره نحوه ساعت کاری و نحوه پاسخدهی به تماسگیرندگان میگوید: «چهار ساله اینجا مشغول به کار هستم. ساعت کاری ما ۸ تا ساعت ۴:۳۰ عصر شیفت صبحمون هست. بقیه بچههامون دورکار هستن و شیفتهای چهار به بعد هستن.»
در ادامه با فرشاد و چند تنی از همکارانش که پاسخگوی سوالات مردم هستند همراه و گپی کوتاه داریم که در ادامه میآید:
ـ بیشترین سوالات تماسگیرندگان چیست؟
بیشتر درباره دهکبندی دهکهای ۱۰ هستش که قطع شده. بیشتر میخوان اعتراض ثبت کنن که ما راهنماییشون میکنیم که کی برن، چجوری برن و وارد سامانه بشن و درخواست بدن
ـ پیک تماسها بیشتر چه زمانی است؟
الان که کلا ۲۴ ساعته هستش. چون ما هم ۲۴ ساعته شدیم. ۲۴ ساعته مردم تماس میگیرن اما پیک معمولا ۸ تا ۱۲ هست
ـ برای پاسخدهی به سوالات شیوهنامهای که در نظر گرفته شده چگونه است؟
سوالات طبقهبندی شده و طبق طبقهبندی و چارت کاری پاسخ میدهیم
ـ خودتان هم مشمول دریافت یارانه شدید؟
بله جزو دهکهای ۴ تا ۱۰بودم و الان ۳۰۰ تومان برام واریز شده
ـ از مردم چه درخواستی دارید؟
فقط یه کم صبور باشن. چون این طرح تازه اجرایی شده. یه کم صبور باشن. به مرور این سامانه به روزرسانی میشه و ایراداش گرفته میشه که مردم راحتتر بتونن وارد سامانه بشن. چون الان مردم دارن پشت سر هم تماس میگیرن. ما هم وظیفهمون هست جواب بدیم ولی اگه یه خورده صبورتر باشن ما راحتتر میتونیم راهنماییشون کنیم.»
«رعد الغدیر» موسسه مردم نهادی است که به منظور ارتقای تواناییهای افراد توانیاب (معلولین جسمی و حرکتی) از سال ۱۳۸۰ توسط چند تن از افراد نیکوکار در جنوب غرب تهران تاسیس شد. این خیریه از زمان تاسیس تاکنون موفق به توانمندسازی روحی، جسمی، حرفهای و اجتماعی بیش از ۳۲۰۰ نفر از معلولان و ایجاد اشتغال برای ۸۵۰ نفر از آنها شده است.