تأثیر تکمیل خطوط متروی شهرهای اقماری بر شهر تهران
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استانها، گفت: گفته میشود روزانه حدود ۴۰هزار سفر از طریق شهر پرند به تهران صورت میگیرد که اگر این میزان سفر با مترو پوشش داده شود شاهد تأثیرات آن بر شهر تهران خواهیم بود. علاوهبر این با سهل و سریع شدن تردد از شهرهای اقماری به تهران، شاهد تمرکززدایی از شهر خواهیم بود و بسیاری از خانوادهها محل زندگیشان را از تهران به این شهرها منتقل میکنند.
به گزارش خبرگزاری خبرشهر، سید محمد آقامیری نماینده استان تهران در شوای عالی استانها در گفت و گو با همشهری آنلاین، گفت: پروژههای مربوط به ساخت خطوط متروی شهرهای اقماری تهران اغلب به گذشتههای دور باز میگردد. اجرای این پروژهها بهدلیل اینکه خارج از محدوده شهر تهران قرار دارند، برعهده دولت است.
وی افزود: در سالهای گذشته نیز شهرداری تهران پیشنهاد داده و پیشقدم شده بود تا با توجه به تجربه و تبحری که در ساخت و توسعه خطوط و ایستگاههای مترو دارد، اجرای پروژههای متروی شهرهای اقماری را نیز برعهده بگیرد که نمونه موفق آن متروی تهران- پرند است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استانها، اظهار داشت: دولتهای گذشته اما اراده و تصمیم جدی برای ساخت مترو در شهرهای اقماری نداشتند. خوشبختانه دولت سیزدهم نشان داد که برخلاف دورههای قبل مصمم است تا متروی شهرهای اقماری را تکمیل کند. در متروی پرند هم این اتفاق افتاد و شهرداری تهران پروژه را تکمیل کرد و طبق توافق صورتگرفته تا پایان سال بهرهبرداری از آن برعهده مدیریت شهری است.
آقامیری خاطرنشان کرد: قطعا با تکمیل خطوط مترو و تامین ناوگان مورد نیاز آنها بخش قابل توجهی از ترددها که امروز با وسیله نقلیه شخصی انجام میشود کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه به همان میزان شاهد کاهش ترافیک و آلودگی و… در شهر تهران خواهیم بود. بهویژه در مبادی ورودی و خروجی شهر که اغلب شاهد شکل گرفتن ترافیکهای سنگین در آنها هستیم.
وی در پایان گفت: برای مثال گفته میشود روزانه حدود ۴۰هزار سفر از طریق شهر پرند به تهران صورت میگیرد که اگر این میزان سفر با مترو پوشش داده شود شاهد تأثیرات آن بر شهر تهران خواهیم بود. علاوهبر این با سهل و سریع شدن تردد از شهرهای اقماری به تهران، شاهد تمرکززدایی از شهر خواهیم بود و بسیاری از خانوادهها محل زندگیشان را از تهران به این شهرها منتقل میکنند.