زیان ۳۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان
متقاضیان خرید خودرو معتقدند که دولت باید با استفاده از ابزارهای خاص خود نرخ خودرو را کنترل کند.
مدتی است در بازار خودرو شاهد روند افزایش نرخ این محصول هستیم که باعث ایجاد التهاب در این صنعت شده است. افزایش سرسام آور و بدون منطق نرخ خودرو موضوع جدیدی نیست و از آن دسته موضوعاتی است که همواره نقل محافل بوده و داد مردم را درآورده است.
زمانی که از کارشناس صنعت خودرو دلیل افزایش نرخ این محصول را جویا میشویم، همواره نوک پیکان آن را به سمت دولت گرفته و دولت را مقصر و نقش آفرین اصلی افزایش قیمتها دانستهاند.
اکثر متقاضیان خرید خودرو معتقد هستند که دولت باید با استفاده از ابزارهای خاص خود نرخ آن را کنترل کند و از افزایش بیرویه این محصول جلوگیری به عمل آورد، اما متاسفانه این کاهش نرخ جزو آمال و آرزو شده است که مانند الاکلنگی هر روز بالا و پایین میشود. برای کنترل نرخ خودرو لازم است که سازمانهای نظارتی همچون سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به این ماجرا ورود کنند و پاسخگوی این افزایش باشند.
زیان ۳۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی، با اشاره به افزایش نرخ خودرو در روزهای آینده، گفت: مدیریت کشور در مورد نرخ خودرو دچار التهاب شده که در نتیجه آن باعث زیان ۳۵ هزار میلیارد تومانی تا پایان سال ۹۷ است. در ۶ ماهه نخست امسال نیز ۸ هزار میلیارد تومان به زیان خودروسازان اضافه شده است.
او بیان کرد: دولت به هیچ عنوان نباید در قیمتگذاری خودرو دخالت کند؛ چرا که باعث ضرر و زیان در صنعت خودرو میشود. هم اکنون به دلیل دخالت دولت، نرخ خودرو رو به افزایش است و تا زمانی که این دخالتها وجود دارد نرخ آن سیر صعودی خواهد داشت.
نجفی منش گفت: دود ضرر دخالت دولت مستقیم به چشم قطعه ساز وارد میشود یعنی هزینه قطعه ساز را پرداخت نمیکنند و قطعه ساز دچار مشکل میشود. دولت نباید هیچ کاری به نرخ اقلام داشته باشد و خودرو مانند نان شب نیست که حتما دولت در آن دخالت کند.
او تشریح کرد: در کل ۴۳ هزار میلیارد تومان خودروساز و ۱۰ هزار میلیارد تومان قطعه ساز زیان انباشه در صنعت خودرو داند که تنها دلیل آن دخالت دولت است.
قطعه سازان با خودروسازان مشکلاتی دارند
امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به افزایش نرخ خودرو در هفتههای اخیر، گفت: مشکلاتی درخصوص واردات برخی قطعات به تازگی گریبان گیر قطعه سازان خودرو شده است، قطعه سازان نیز با خودروسازان مشکلاتی دارند چرا که برخی از آنها ادعا دارند که خودروسازان هزینهها را پرداخت نکردهاند در نتیجه باعث میشود قطعه سازان تمایلی به تولید قطعه نداشته باشند.
امینی افزود: قسمت دیگری از مشکلات نیز مربوط به کارخانه است، مدیریت خودروسازان در هفتههای اخیر تغییر کرده که خود این مسئله نیز مسائلی را ایجاد میکند علاوه بر این خودروسازی در کشور به دلیل اینکه حالت دولتی و انحصاری دارند، مدیران انگیزه لازم برای برطرف کردن مشکلات عموم جامعه را ندارند و ترجیح میدهند نرخ خودرو بالا باشد از این رو خودرو کمتر تولید میکنند و این محصول را گرانتر میفروشند.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در تولید ۲ استراتژی داریم، در نخستین طرح میگویند تولید را افزایش دهید و حاشیه سود را کاهش دهید تا درآمد افزایش یابد و در حالت دیگر میگویند نرخ را بالا ببر و تولید را کاهش دهید. خودروسازان استراتژی دوم را انتخاب کردهاند چرا که این صنعت انحصاری است و جلوی واردات را گرفتهاند و مصرفکننده نیز مجبور است با این بازار بسازد.
او تشریح کرد: مدیران خودروسازی باید خود در این کار سررشته داشته باشند، اما هم اکنون مدیران هیچ تجربهای در خودروسازی ندارند و این جزء ضعفهای این صنعت است.
امینی گفت: اگر همین رویه و سیاست پیش برود شاهد افزایش نرخ در هفتههای آینده خواهیم بود مگر اینکه سیاستها تغییر کند. متأسفانه سرمایهگذاران خارجی همچون رنو، پژو و سیتروئن دیگر تمایلی به سرمایهگذاری در صنعت خودروی ایران ندارند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: باید تلاش کرد تولیدات داخلی را افزایش دهیم، اما متأسفانه چنین سیاستی در کشور وجود ندارد. مشکلی که هم اکنون وجود دارد توقف واردات است که باعث افزایش نرخ نیز میشود.
او افزود: خودروسازان داخلی باید حس رقابت داشته باشند، اما با توقف واردات نیز این حس رقابت در آنها کاهش یافته است.
روند افزایشی نرخ خودرو در روزهای آینده
در ادامه همچنین امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو، گفت: تا یک ماه گذشته پیشبینی میشد که نرخ خودرو روند کاهشی داشته باشد چرا که در آن زمان نرخ ارز ثابت شد و خودروسازان به شدت در تولید کار میکردند و تولید افزایش یافت همچنین انتظار میرفت به دلیل پایان یافتن تابستان و تمام شدن تفریحات تقاضا برای خرید خودرو کاسته و نرخ خودروها کاهش پیدا کند.
او ادامه داد: در دو هفته اخیر فشار سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت افزایش یافت تا پراید و پژو ۴۰۵ از رده خارج شوند، اما این رویه اشتباه بود چرا که هم اکنون در جنگ اقتصادی به سر میبریم و زمان حذف توقف تولید نیست چرا که بازار در یک وضعیت شکننده است.
کاکایی گفت: هم اکنون خودروسازان به اجبار بازار را به حالت تعادل نگه میدارند. کوچکترین تلنگر به صنعت خودرو باعث ایجاد التهاب در آن میشود، این خبر رسانی درباره توقف تولید خودرو باید دیرتر اتفاق میافتاد تا این تنش به این زودیها در کشور خود را نشان نمیداد.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: هم اکنون بیان کردهاند که با توقف تولید پراید، سایپا خودروی جایگزین دارد که این پالسی در بازار منعکس میکند و باعث میشود افراد تصور کنند دیگر خودرویی مانند پراید در بازار وجود ندارد در نتیجه باعث میشود این خودرو را در انبارها نگه داشته و شاهد حضور دلالان و افزایش نرخ خودرو در این صنعت باشیم.
او افزود: در کل بازارهای دیگر برای سرمایهگذاری توقف شده است یعنی بازار مسکن، ارز و طلا در رکود به سر میبرند و بازار خودرو به شدت آماده این است که به هیجان بیفتد. در بدترین شرایط پراید میتواند به نرخ تیبا برسد که در نتیجه باعث افزایش نرخ تیبا نیز خواهد شد.