توجه به بالندگی؛ بهسازی مهارتها و شایستگیهای حرفهای مدیران از عوامل مهم ایجاد تحول در نظام آموزشی
مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری توجه همهجانبه به مجموعه شایستگیهای عمومی و حرفهای مدیر مدرسه، بهروزرسانی مستمر صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای مدیران متناسب با تحولات و پیشرفتهای علمی و فناوری مرتبط، ایجاد سازوکارهای انگیزشی لازم برای تشویق و ترغیب افراد مستعد و علاقهمند به قبول مسئولیت مدیریت مدرسه، مشارکت در ارتقای صلاحیتهای عمومی و حرفهای، اصلاح فرآیندها و ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را ازجمله ویژگیهای برنامه سنجش صلاحیت مدیران مدارس دانست.
به گزارش خبرشهر، فریبرز حمیدی با اشاره بهضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگیهای حرفهای منابع انسانی، اظهار کرد: ازآنجاییکه آموزش، بهسازی مهارتها و شایستگیهای حرفهای مدیران و توجه به بالندگی آنها از عوامل مهم ایجاد تحول در نظام آموزشی به شمار میآید که بهطور مستقیم و غیرمستقیم منجر به بالا رفتن بهرهوری و توسعه نیروی انسانی میشود، ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگیهای حرفهای منابع انسانی با اولویت سنجش شایستگی مدیران مدارس باهدف آموزش و ارتقای شایستگیهای حرفهای مدیران عملیاتی، بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
وی افزود: این مهم، در سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش کشور، ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موردتوجه قرارگرفته و وزارت آموزشوپرورش، موظف به طراحی و استقرار نظام یکپارچه سنجش صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای منابع انسانی شده است.
مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری بابیان اینکه در این برنامه قرار است هر یک از مدیران مدارس به رهبر مدیریت آموزشی تبدیل شوند، گفت: تفویض اختیار و مدرسه محوری نیاز به تائید شایستگی مدیران مدارس دارد تا آنها بتوانند بهعنوان رهبران آموزشی و تربیتی در مدارس به فعالیت خود ادامه دهند.
وی در ادامه اضافه کرد: هرچند آییننامه مدارس، سند تحول، شوراهای مدارس و مشارکت اولیا در اختیار مدیر مدرسه قرار دارد اما زمانی مدیر مدرسه میتواند بهتنهایی برای اداره مدرسه تصمیمگیری کند که خود شایستگیهای لازم را داشته باشد.
مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری تصریح کرد: برای اجرای برنامه سنجش صلاحیت حرفهای مدیران، ابتدا شایستگیها تعریف و معیارهای لازم مشخص شد که شایستگیها شامل مجموعهای از نگرشها، دانش، باورها و تواناییهای یک مدیر است و بهصورت رفتاری در نتایج عملکرد ممتاز یک زمینه شغلی مشخص میشود.
حمیدی ادامه داد: مدل شایستگی حرفهای یک فرصت معتبر و قابلمشاهده و اندازهگیری است مبنی بر اینکه یک مدیر چه توانمندیها و نگرشهایی باید داشته باشد که بهصورت رفتاری، خروجی عملکرد مدیر را بررسی کند.
وی با اشاره به اینکه در این برنامه مدیران در دو بخش شایستگیهای عمومی و حرفهای موردسنجش قرار میگیرند، اظهار کرد: شایستگیهای عمومی شامل مجموعهای از ویژگیهای شخصیتی، رغبتها و باورهای ارزشی و شایستگی حرفهای شامل مجموعه معرفتها، قابلیتها و توانمندیها است که برای این منظور اصولی همچون جامعیت، انگیزش و فرآیندها تعیینشده است.
حمیدی اضافه کرد: نتیجه این توانمندسازی مدیران، ایجاد خوداتکایی و خودباوری، تأکید بر استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی مدارس، ایجاد رقابت بین مدیران، ایجاد زمینه برای استانداردسازی مدیریت آموزشی و تضمین کیفیت مدارس خواهد بود.
مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری خاطرنشان کرد: تمامی مدیران مدارس موظف به حضور در برنامه سنجش صلاحیت حرفهای هستند و در پایان دوره به شرکتکنندگان گواهی صلاحیت و شایستگی مدیریت مدرسه ارائه میگردد.
وی توجه همهجانبه به مجموعه شایستگیهای عمومی و حرفهای مدیر مدرسه، بهروزرسانی مستمر صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای مدیران متناسب با تحولات و پیشرفتهای علمی و فناوری مرتبط، ایجاد سازوکارهای انگیزشی لازم برای تشویق و ترغیب افراد مستعد و علاقهمند به قبول مسئولیت مدیریت مدرسه و مشارکت در ارتقای صلاحیتهای عمومی و حرفهای و اصلاح فرآیندها و ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را ازجمله ویژگیهای این برنامه برشمرد.
حمیدی تأکید کرد: اجرای این برنامه توانمندسازی مدیران مدارس برای مداخله و بهسازی سازمانیافته فرآیندهای اداره مدرسه در چارچوب الگوی مدرسه محوری و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه سنجش صلاحیت حرفهای مدیران و انجام اصلاحات لازم را محقق خواهد کرد.
منبع: اداره آموزش و پرورش
مطالب مرتبط: