آیا اجرای طرح “رتبهبندی معلمان” در سال ۹۸ باعث بهبود وضعیت معیشتی آنها میشود؟
به نظر میرسد پس از مدتها انتظار و اظهارنظرهای مختلف درباره زمان اجرای رتبهبندی معلمان که تا پیش از این قرار بود مهر ۹۷ عملیاتی شود، سال ۹۸ سال رمزگشایی از این طرح باشد اما آیا اجرای این طرح در سال ۹۸ باعث بهبود وضعیت معیشتی معلمان میشود؟
به گزارش خبرشهر، رتبهبندی معلمان که چند سالی است وعده اجرای آن شنیده میشود، قرار است در سال جدید، وارد فاز اجرا شود هر چند پیش از این مسئولان آموزشوپرورش وعده اجرای آن را از مهر ۹۷ داده بودند اما بنا به دلایلی از جمله آماده نشدن آییننامه، کار پیش نرفت.
وزیر آموزشوپرورش در آخرین ماه سال ۹۷ گفت که دولت مصمم است از سال ۹۸ رتبهبندی معلمان را اجرایی کند و از مهر ۹۸ این طرح اجرا خواهد شد.
در بودجه سال ۹۸ نیز ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبهبندی تعیین شده است، هر چند برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس این اعتبار را برای اجرای طرح رتبهبندی کافی نمیدانند اما در سوی دیگر برخی نمایندهها از جمله رئیس فراکسیون فرهنگیان و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقدند که سال ۹۸ بهترین فرصت برای اجرای رتبهبندی است.
اجرای رتبهبندی با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی؟!
در همین رابطه حمیدرضا حاجی بابایی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس به کم بودن اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی که برخی آن را مانعی برای اجرای رتبهبندی میدانند، پاسخ داد و گفت: قرار نیست که از همان ابتدا رتبهبندی بهصورت کامل اجرا شود بلکه این طرح باید مرحله به مرحله وارد فاز اجرایی شود و حالا که اعتبار آن در بودجه نیز لحاظ شده بهترین فرصت است که در سال آینده حداقل شروع طرح رتبهبندی معلمان کلید بخورد؛ اگر سال ۹۸ رتبهبندی معلمان وارد فاز اجرایی نشود دیگر هیچ وقت نمیتوانند آن را اجرا کنند.
آییننامه رتبهبندی معلمان نیز در کمیسیونهای تخصصی دولت در حال بررسی است که پس از تایید برای بررسی و تصویب به مجلس ارسال خواهد شد؛ اما آنچه در بحث رتبهبندی معلمان بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، این است که آیا اساساً به ترمیم حقوق فرهنگیان منجر خواهد شد؟ البته این طرح یکبار در دوره وزارت علی اصغر فانی اجرا شد که با تقسیمبندی معلمان در رتبههای پایه، ارشد، خبره و عالی درصدی به حقوق فرهنگیان اضافه شد، حال باید دید اجرای رتبهبندی در سال ۹۸ ادامه مسیر قبلی خواهد بود یا قرار است آنگونه که مدنظر سند تحول بنیادین است، کار پیش برود؟
ترمیم حقوق با رتبهبندی؟
در بحث ترمیم حقوق با اجرای رتبهبندی فرهنگیان، اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسئولان آموزشوپرورش مشاهده میشود به عنوان مثال وزیر آموزش وپرورش یکبار میگوید “رتبهبندی مهمترین طرح آموزشوپرورش برای معیشت معلمان است” و روز دیگر معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش میگوید ” باید دو مقوله وضعیت معیشتی معلمان و طرح رتبهبندی حرفهای را از یکدیگر تفکیک کنیم! رتبهبندی حرفهای در بیشتر نظامهای آموزش و پرورش دنیا وجود دارد که هدف آن افزایش و ارتقای کیفیت آموزش است و بهبود وضعیت معیشت معلمان یکی از پیامدهای اجرای طرح رتبهبندی است، خواهش من از همه فرهنگیان عزیز این است که طرح رتبهبندی را برای ارتقای کیفیت آموزشی دنبال کنند و وقتی این طرح درست اجرا شود قطعا منجر به بهبود معیشت نیز خواهد شد.”
این موضوع که چرا نگرش معلمان به موضوع رتبهبندی از منظر افزایش دریافتی و بهبود معیشت است و چرا رتبهبندی به مهمترین مطالبه معیشتی فرهنگیان از دولت تبدیل شده است، موضوعی است که یکی از دلایل آن را باید در وضعیت معیشتی نامناسب معلمان جستوجو کرد؛ همچنین پیش از این احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفته بود ” نقطه آغاز بهرهبرداری از مزایا در سال پنجم است و از زمانی که فرد رتبهای اخذ میکند تا ۵ سال بعدی فرآیند حرکت به سمت رتبهبندی معلمان وجود خواهد داشت.”
همچنین اگر قرار باشد با اجرای نظام رتبهبندی، معلمان مدارس تماموقت باشند که علاوه بر تدریس، به انجام فعالیتهای مرتبط با امور آموزشی و پرورشی دانشآموزان و پژوهش بپردازند، آیا این شرایط هماکنون در مدارس فراهم است؟
به هر حال رمزگشایی از طرح رتبهبندی فرهنگیان در سال جدید انجام خواهد شد و پس از آن میتوان به سؤالاتی که مطرح شد، پاسخ دقیقتری داد.
منبع: تسنیم