انسجام شهرداری و شورای شهر در پروژههای تاثیرگذار شهری نمود یافته است
نماینده مردم شهرقدس، شهریار و ملارد در مجلس شورای اسلامی گفت : خوشبختانه شورای شهر دارای انسجام خوبی بوده و شهردار کارکرده و باتجربهای را انتخاب کردهاند که در همین مدت کوتاه حضور ایشان، شاهد اقدامات موثری در زمینههای ادامه اجرای پروژه پل ورودی شهر، جلب رضایتمندی مردم در نظافت عمومی و رفت و روب معابر و پیگیری پروژههای نیمهتمام بودهایم.
به گزارش خبرشهر، نمایندگی منطقه وسیعی همچون غرب استان تهران شامل چندین شهر و روستا و جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفر توسط یک فرد بهخوبی نشاندهنده میزان مشغله نماینده محترم مردم شهرستانهای قدس، شهریار و ملارد در مجلس است. با این حال موفق شدیم دقایقی با ایشان پیرامون مسائل شهری حوزه انتخابیه مشق و بویژه شهر قدس به گفتوگو بنشینیم. مهندس محمد محمودی شاهنشین ضمن اشاره به توانمندیها و ظرفیتهای دوره پنجم مدیریت شهری قدس، اراضی این شهر را برای توسعه شهری محدود ارزیابی میکند و معتقد است که باید از اراضی موجود به شکل اصولی و بهینه بهره برد. با ایشان درباره موضوعات مهمی همچون مالیات بر ارزش افزوده شرکتهای صنعتی، وضعیت بهداشت و درمان، وضعیت منابع آبی منطقه، حمل و نقل شهری و… به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه میخوانید.
مهندس محمودی! با توجه به اینکه شما در دورهای جزو مجموعه مدیریت شهری بودهاید، عملکرد شهرداری قدس را چگونه ارزیابی میکنید؟
از منظرهای مختلف که به این موضوع نگاه کنیم، در بخشهای گوناگون شاهد رشد خوبی نسبت به سال گذشته هستیم. خوشبختانه شورای شهر دارای انسجام خوبی بوده و شهردار کارکرده و باتجربهای را انتخاب کردهاند که در همین مدت کوتاه حضور ایشان، شاهد اقدامات موثری در زمینههای ادامه اجرای پروژه پل ورودی شهر، جلب رضایتمندی مردم در نظافت عمومی و رفت و روب معابر و پیگیری پروژههای نیمهتمام بودهایم. بودجه سال آینده شهرداری نیز افزایش خیلی خوبی داشته و خدا را شکر مصوبه مجلس مبنی بر تقسیم مالیات بر ارزش افزوده، آورده خوبی برای شهرداریها داشته است. این در حالی است که تا زمانی که این قانون اصلاح نشده بود، نحوه توزیع این مالیاتها اینگونه نبود. پیش از این مبالغ بسیار کمتری اختصاص مییافت اما اکنون شهرداریها و روستاهای ما سهم خودشان را به طور مرتب در اختیار میگیرند.
یکی از اقدامات مهم شما در مجلس نیز طرح و تصویب این مصوبه بوده است. در این باره بیشتر توضیح بفرمایید.
سال گذشته در همین ایام، در قالب یک جمع ۱۶-۱۵ نفره در مجلس درخواست تغییر نحوه توزیع مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کردیم که خوشبختانه به نتیجه مثبتی منجر شد. بر اساس این مصوبه، روال سابق تقریبا نقض شد و مقرر گردید اولا منابع حاصل از دریافت این مالیاتها بر اساس سرانه جمعیتی در هر ماه تخصیص داده شود و دوما این منابع به صورت استانی جمعآوری شود. خب! تا سال قبل اینگونه نبود، چراکه شرکتهای بسیاری در سطح این شهرستانها داشتیم که دفاتر مرکزی اینها در تهران قرار داشت، بنابراین مالیات اینها به حساب تهران واریز میشد، در حالی که مشکلات این شرکتها از قبیل ترافیک، آلودگیهای زیستمحیطی و مسائل دیگر گریبانگیر این شهرها بود. نکته دیگر اینکه؛ اگر هم منابعی به شهرداریها تخصیص مییافت باید پروسهای طولانی را طی میکرد. این پولها ابتدا وارد خزانه میشد و سپس از طریق وزارت کشور در اختیار استانداری قرار میگرفت و به شهرداریها تخصیص داده میشد. با این حال، به دلیل اینکه این منابع یکی، دو مرتبه در سال بیشتر تخصیص نمیشد و میزان آن هم ثابت و مشخص نبود، عملا شهرداریها استفاده بهینهای از آن نمیکردند. اما در قانون پیشنهاد بر این شد که اولا تخصیص این منابع مالیاتی استانی شود یعنی منابع حاصل شده در استان به همان استان اختصاص یابد. این منابع در یک حساب امور مالیاتی قرار داده میشود و بر اساس نسبت ۵۵ درصد سهم شهرداریهای متوسط، ۱۵ درصد برای روستاها و ۳۵ درصد بقیه هم برای شهرداری کلانشهر تهران اختصاص مییابد. این تناسب باعث شد درآمد شهرداریهای ما تقریبا ۳برابر و روستاهای ما ۶برابر شود. به طور مثال، روستاهایی مثل هفتجوی در طول سال کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار داشتند، اما در همین ۶ ماه اول سال جاری بیش از ۷ میلیارد تومان از این محل منابع به دست آوردهاند و کارهایی را شروع کردهاند. خوشبختانه با وجود این منابع مالی، شهرداری توان بیشتری برای رشد و توسعه شهر خواهد داشت.
با این وجود، آیا میتوان گفت مشکل ارزش افزوده شهرکهای صنعتی شهر قدس حل شده است؟
ببینید! نه فقط در شهر قدس بلکه در همه شهرها این موضوع به صورت استانی مدیریت میشود. اینگونه نیست که صنایع یک شهری در حوزه خودش فعالیت کند و ارزش افزوده آن جایی دیگر برود. از مجموع ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، بخشی معادل ۷/۲ به شهرداریها اختصاص مییابد. همچنین یک درصد به بهداشت و درمان تخصیص پیدا میکند که در حال رایزنی با وزیر بهداشت هستیم تا به لحاظ اینکه ارزش افزوده از این شهر تامین میشود پس باید در ساخت بیمارستان کمک کنند. با این اتفاق، این یک درصد هم برمیگردد که انشاءالله در ساخت بیمارستانهای ملارد و شهرقدس کمککننده خواهد بود. این پروژهها تاکنون در مراحل سفتکاری و اجرای فنداسیون بوده که پیمانکار در قالب اوراق هم میتوانست انجام دهد اما الان به مرحله هزینه رسیدهاند و باید تجهیزاتی همچون چیلر و گازهای طبی تهیه شود که نیازمند تامین اعتبار است؛ بخشی از این هزینهها میتواند از محل سهم بهداشت و درمان از ارزش افزوده تامین شود. درباره وضعیت شهرکهای صنعتی هم به نظر من، شهرداری و شهرکهای صنعتی نیز باید در بودجه سال آینده خود مبلغی را برای بازسازی این مناطق در نظر بگیرند تا معابر آنها ساماندهی شده و نیازهای این مناطق از قبیل ایستگاه آتشنشانی تامین شود تا صنعتگران بتوانند در بستر مناسبی به فعالیتشان ادامه دهند.
به احداث بیمارستان اشارهای کردید. درباره وضعیت بهداشت و درمان شهر بیشتر توضیح دهید.
در بحث بهداشت و درمان باید اشاره کنم که در بودجه امسال تامین اجتماعی هم یک بیمارستان یکصد تختخوابی پیشبینی شد. شهرداری و شورای شهر نیز همت کردند و زمینی را در اختیار تامین اجتماعی قرار دادند که انشاءالله این هم از سال آینده کلید خواهد خورد و جایگزین بیمارستان ۱۲ بهمن میشود. در مجموع، تامین اجتماعی چند پروژه در حوزه غرب استان تهران تعریف کرده است که یکی شعبه تامین اجتماعی ملارد است که زمین آن را اخیرا تحویل دادهایم، دیگری شعبه صفادشت بود که اخیرا افتتاح شد، یک پلیکلینیک در ملارد است که در مرحله تامین زمین است و در نهایت بیمارستان شهرقدس است. بیمارستان فعلی شهر قدس درواقع یک ساختمان اداری بود که شهرداری ساخته بود و کاربرد بیمارستان را نداشت که انشاءالله بیمارستان احداثشده جایگزین آن خواهد شد.
از دیدگاه شما، چه اقدامات مهمی در دوره پنجم مدیریت شهری انجام شده است؟
اتفاق خوبی که در دوره جدید افتاده این است که برخی حاشیههای شهرداری قدس جمع شده است. یکی از هنرهای خوبی که آقای مختاری دارد دوری از حاشیه و ایجاد انسجام است. جمع شورا هم افراد باسوادی هستند و با شهرداری همراهی خوبی دارند. پروژهها و طرحهای خوب و تاثیرگذاری هم دارند از قبیل بسترسازی ۲ رودخانه و تبدیل آن به پارک و فضای سبز، بازگشایی تعدادی از معابر که سالهای سال موجب گرههای ترافیکی بوده و… . همچنین میتوانیم به بازسازی ساختمانهای خود شهرداری که عمرشان به ۳۰ سال رسیده و در حال فرسوده شدن است، اجرای پروژههای مشارکتی که درآمد مستمری برای شهرداری ایجاد خواهد کرد و کمک به اتوبوسرانی جهت نوسازی سیستم حمل و نقل اشاره کرد .
شما در کسوت نمایندگی مردم چه انتظاری از شهرداری و شورای شهر دارید؟ آیا مدیریت شهری توانسته است انتظارات مردم را برآورده کند و در آینده باید چکار کند؟
شهر ما از نظر توسعه اراضی تقریبا مملو شده و فقط کمی در ارتفاع و کمی نیز در جنوب غربی شهر امکان توسعه وجود دارد، چراکه از شمال به راه آهن، از شرق به کمربندی و از غرب به شنزار محدود شدهایم که این موضوع میطلبد وضع موجود را بهخوبی حفظ کنیم. یکی از بحثهای مهمی که الان مطرح است، موضوع بیآرتی شهرقدس به تهران است که شهرداری و شورا باید همت کنند و با شهرداری مناطق ۲۱ و ۱۸ تهران به توافق برسند تا این بیآرتی به بهرهبرداری برسد و اتوبوسهای برقی با سرعت بالا در مسیر شهرقدس به تهران راهاندازی شود. موضوع مهم دیگر در بحث حملونقل، احداث مترو است که شهرداری و شورا متعهد شدهاند سهمشان را پرداخت کنند. این قطار حومهای که انشاءالله از میدان راهآهن تهران شروع میشود، تا شهرقدس امتداد یافته و از شهرقدس به شهریار، اندیشه و ملارد و سپس منطقه صنعتی صفادشت ادامه پیدا خواهد کرد که مسئولان شهرها متعهد شدهاند سهم خود را بدهند. این اعتبارات در ۳ بخش تامین خواهد شد که یک بخش آن در قالب اعتبارات ملی است که وزارت راه تامین خواهد کرد و شامل زیرسازی و ریلگذاری است؛ بخش دوم بحث خرید واگنهاست که شرکت شهرهای جدید بر عهده گرفته و بخش سوم بحث آزادسازی ایستگاههاست که شهرداریها بر عهده گرفتهاند. شهرداریها باید بتوانند مسیرهایی را که قطار شهری عبور میکند، آزادسازی کنند تا ایستگاهها ایجاد شود. خب! به نظر من در این میان، شهرقدس به عنوان بیس و پایه و اولین ایستگاه باید اقداماتش را هرچه زودتر انجام دهد، البته مشاور اعلام کرده احتمالا تا پایان سال نقشههای اجرایی طرح کامل خواهد شد که اگر این نقشه کامل شود، میتواند کمک خوبی به شهرداری قدس باشد تا اقدامات اولیه خود را آغاز کند.
آیا عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۷ کلید خواهد خورد؟
بله! بناست این اتفاق بیفتد، چراکه هم دولت تامین اعتبار کرده و هم صورتجلسه به امضای معاون وزیر و همچنین فرمانداران، روسای شورای شهر و شهرداران سه شهرستان و رئیس شهرهای جدید رسیده است. بر اساس توافقات، قرار بود مشاور طرح توسط شهر جدید اندیشه انتخاب شود که ۸-۷ ماه قبل این اتفاق افتاد و در حال حاضر مشاور مطالعاتش را انجام داده و یک فاز اولیه را ارائه کرده و باید فاز بعدی را تا پایان سال تحویل دهد.
سوال بعدی من در مورد مشکل ۱۰ساله مردم شهر قدس است. آخرین وضعیت پل ورودی شهرقدس به چه شکل است؟
خب! بحمدالله این پٰروژه در مراحل پایانی کار قرار دارد، البته در مقطعی عملیات اجرایی به دلیل شرایط نامساعد جوی و تعطیلی کارخانه بتن و آسفالت، متوقف بود. پیش از این بنده و آقای مختاری گفته بودیم این پروژه روز ۲۲ بهمن افتتاح خواهد شد ولی با صحبتهایی که با آقای مختاری انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اگرحرف ما بشکند بهتر است تا از کیفیت کار کم شود. انشاءالله بزودی آسفالتریزی پایان مییابد و آقای شهردار قول دادهاند روشنایی آن را تامین کنند که در نهایت ورودی از تهران و خروجی به سمت حکیم و اتوبان تهران – کرج آزاد میشود و بخش عمده ترافیک سنگین شهرقدس رفع خواهد شد. علاوه بر این، یک ورودی از کرج به شهرقدس باقی میماند که تنها باید از روی ریل عبور کند که مانع زیادی در این بخش وجود ندارد.
مهندس محمودی! در مورد وضعیت حوزه انتخابیه خود که شامل شهرستانهای قدس، شهریار و ملارد است، توضیحاتی را بفرمایید.
حوزه مشق شامل ۳ شهرستان با جمعیت حدود یکونیم میلیون نفر است. در این حوزه ۱۰ شهر و ۱۰۲ روستا واقع شده که رسیدگی به منطقهای با این وسعت با یک نماینده واقعا دشوار است. به طور مثال، مجموع جمعیت استان سمنان به اندازه شهرستان شهریار ما هم نیست، اما ۴ نماینده در مجلس دارد. این موضوع نیز در مجلس پیگیری شده و در کمیسیون مربوطه هم تایید شده که به ۳ نفر افزایش یابد که انشاءالله در صحن مجلس هم رای خواهد آورد. موضوع مهم دیگری که در حوزه مشق وجود دارد مربوط به مشکلات شدید آب کشاورزی و حتی آب شرب است. در این رابطه، ۲ طرح در حال اجرا داریم که مبتنی بر آن، آبهای سطحی موجود در مناطق ۲۱ و ۲۲ شهر تهران جمعآوری میشود. بر اساس قراردادی با شهرداری تهران، این آبهای سطحی از طریق تونل وارد رودخانه شادچای میشود و با استفاده از آن میتوان هم بخشی از دشت ملارد و هم بخشی از دشت شهریار را آبیاری کرد. همچنین ایستگاههای فاضلاب و انتقال آبهای بالادست فاضلاب در شهرقدس، ملارد و شهریار راهاندازی شده تا این آبها و پسماندها از این طریق به فاضلاب بازگردد. بخش دیگری که در حوزه مشق خیلی به آن پرداخته شده مجتمعهای آب شرب است. ۲۳ روستا در این منطقه ۱۵ سال بود مشکل آب داشتند که برای رفع این معضل در همین یک سال مجموعه کوثر را تقویت کردند و تعدادی چاه زده شد و آب شرب مناطق مختلف از این طریق تامین میشود. خوشبختانه در روستاهای ملارد مشکل آب شرب نداریم و تا ۱۵ سال آینده نیز نخواهیم داشت. در شهریار هم دو، سه طرح اینچنینی داشتیم. در شهرستان قدس نیز چون تعداد روستاها محدود است خیلی مشکل آب نداشتیم اما در خود شهرقدس با منابعی که ایجاد شده الان ظاهرا از نظر کمیت مشکلی وجود ندارد ولی از نظر کیفیت خیلی مشکل دارد، چراکه سختی آب این شهر خیلی بالاست. بر همین اساس، مکاتبهای با وزیر قبلی نیرو داشتیم تا بتوانیم ۲۵۰ هزار مترمکعب آب از ایستگاه جدید پمپاژ آب تهران دریافت کنیم تا با آب شرب شهرهای قدس، شهریار و ملارد مخلوط شده و کیفیت آب قدری بهبود یابد.
اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.
آرزوی توفیق و سلامتی برای شما و پرسنل پرتلاش شهرداری دارم. پرسنل خدمات شهری و آتشنشانی در روزهای بارش برف خیلی زحمت کشیدند، هر چند ما گلهمندیم از برخی دستگاهها همچون راهداری که خیلی ضعیف کار کرد. بنده در آن شب بارش برف در هر سه شهر از نزدیک شاهد تلاش این عزیزان بودم که از تلاش اینان قدردانی میکنیم.
منبع خبر «عیسی وحدت جوان» است و پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 121538 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09351515083 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :