نقشه راه آموزش و پرورش استان البرز در سال تحصیلی جدید: درک نسل جوان، حمایت از مدارس کمبرخوردار و تقویت پیوندهای تربیتی
نقشه راه آموزش و پرورش البرز در سال تحصیلی جدید: درک نسل جوان، حمایت از مدارس کمبرخوردار و تقویت پیوندهای تربیتی
مقدمه:
خبر شهر/ گفتوگویی با آقای حمیدرضا شهریاری، مشاور اجرایی مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، انجام دادیم تا سیاستها و برنامههای محوری این اداره کل را برای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی دانشآموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۵ـ۱۴۰۴ جویا شویم. محورهای این گفتوگو بر پایه اولویتهای تعیینشده در سند تحول بنیادین و نیازهای روز جامعه آموزشی استان بنا شده است.
سوال اول:
آقای شهریاری، با توجه به تفاوتهای نسل کنونی نوجوانان و جوانان با گذشته، آموزش و پرورش البرز چه راهبردهایی برای درک بهتر و ارتباط مؤثر با این نسل در پیش گرفته است؟
پاسخ: مشاور اجرایی مدیرکل
نسل امروز با ویژگیهای منحصر به فردی رشد یافته است که ما را بر آن میدارد روشهای سنتی را به شیوههای خلاقانه و دیجیتال تبدیل کنیم. در این راستا، برگزاری کارگاههای آموزش مهارتهای ارتباطی برای مدیران و مربیان، استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی و فضای مجازی برای تعامل دوطرفه، و تشکیل کانونهای گفتوگوی بیننسلی با حضور دانشآموزان، کارشناسان و والدین در دستور کار قرار دارد. هدف، شنیدن صدای نسل جوان و همراهی با آنان در مسیر رشد و پیشرفت است.
سوال دوم:
سیاست آموزش و پرورش استان در قبال مدارس لازمالتوجه و کمبرخوردار چیست؟
پاسخ:
توجه به عدالت تربیتی و آموزشی یک اصل اساسی برای ما محسوب می شود . تخصیص منابع مالی و امکانات آموزشی بیشتر به این مدارس، ارسال نیروهای مجرب و متعهد، و اجرای طرحهای حمایتی مانند تهیه تجهیزات گرمایشی، کتابهای کمک درسی و لوازم التحریر از اقدامات اصلی ما خواهد بود. همچنین، طرح توانا ،اجتماعات یادگیری و شمیم ، سفر یادگیری برای پشتیبانی علمی از دانشآموزان و ارتقای دانش دبیران و آموزگاران این مدارس به صورت مستمر ادامه خواهد یافت.
سوال سوم:
نقش مدیران، مراقبین سلامت و انجمن اولیا و مربیان در سال تحصیلی جدید چگونه تعریف شده است؟
پاسخ:
مدیران به عنوان سکانداران و راهبران اصلی مدارس، مسئولیت نظارت بر اجرای کیفی برنامهها و ایجاد محیطی پویا را بر عهده دارند. مراقبین سلامت نیز به عنوان بازوان توانمند در حوزه بهداشت روان و جسم دانشآموزان، برنامههای غربالگری، آموزش مهارتهای زندگی و پیشگیری از آسیبها را اجرا خواهند کرد. انجمن اولیا و مربیان نیز پل ارتباطی خانه و مدرسه هستند و تقویت این ارتباط از طریق جلسات مستمر و کارگاههای مشترک در اولویت است.
سوال چهارم:
برای ترویج فریضه نماز و تعمیق مفاهیم دینی و معرفتی چه برنامههایی دارید؟
پاسخ:
نماز به عنوان ستون دین، محور اصلی برنامههای پرورشی ما خواهد بود. اجرای طرح “مدرسه محور” برای اقامه نماز جماعت با حضور امامان جماعت مجرب، برگزاری اردوهای معنوی و جلسات پرسش و پاسخ دینی، و تولید محتواهای جذاب دیجیتال در زمینه معارف اسلامی از جمله اقدامات ماست. هدف، تبدیل مدرسه به محیطی معنوی و الهامبخش است.
سوال پنجم:
برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان چه اقداماتی صورت خواهد گرفت؟
پاسخ:
آسیبهای اجتماعی یک تهدید جدی برای نسل جوان هستند. تدوین برنامه مدون پیشگیری طبق برنامه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان «نماد» با همکاری دستگاههای مرتبط مانند بهزیستی و نیروی انتظامی،و دادگستری و صدا وسیما و آموزش مهارتهای خودمراقبتی و تابآوری به دانشآموزان، و پاسخگویی خطوط مشاوره محرمانه برای دانشآموزان و اولیا از جمله راهکارهای ما خواهد بود که در حال انجام است . همچنین نظارت دقیق بر محیط پیرامون مدارس برای کاهش عوامل تهدیدکننده در حال انجام میباشد.
سوال ششم:
نظارت بر عملکرد مدارس چگونه صورت میگیرد؟
پاسخ:
نظارت ما مستمر، دقیق و مبتنی بر شاخصهای کیفیتبخش خواهد بود. بازدیدهای میدانی مدیرکل محترم و اعضای شورای معاونین استان و مناطق و تیمهای نظارتی از مدارس، استفاده از سامانههای الکترونیکی برای رصد فعالیتها، و گزارشدهی منظم مدیران مدارس ومناطق به اداره کل از مکانیزمهای نظارتی ماست. هدف، شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارائه بازخورد فوری برای بهبود این فرآیند است.
سوال هفتم:
سیاست آموزش و پرورش استان در زمینه تکریم ارباب رجوع چیست؟
پاسخ:
ما خود را خدمتگزار مردم میدانیم. استقرار سیستم رسیدگی سریع به درخواستهای مردمی، برگزاری دورههای آموزش اخلاق حرفهای برای کارکنان، و اجرای طرح “میز خدمت” در مصلای های نماز جمعه و ادارات از جمله اقدامات ما خواهد بود. احترام به مراجعان و پاسخگویی به موقع به دغدغههای آنان یک تعهد سازمانی برای مامی باشد.
سوال هشتم:
برای تکریم از مقام والای معلمان و فرهیختگان تعلیم و تربیت استان و چه برنامهای دارید؟
پاسخ:
مقام معلم والا و مقدس است. برگزاری مراسمهای تجلیل از معلمان نمونه و پیشکسوت از سیاستهای راهبردی مدیرکل محترم میباشد ، همچنین حمایت مادی و معنوی از فرهنگیان ، و تقدیر از پژوهشگران و مؤلفان آموزشی استان در دستور کار قرار دارد. تسهیلات رفاهی و توسعهحرفهای معلمان و به عنوان سرمایههای اصلی نظام تربیتی پیگیری خواهد شد.
سوال پایانی:
سخن پایانی شما برای همکاران فرهنگی، دانشآموزان و اولیا چیست؟
پاسخ:
در سال تحصیلی جاری از همکاران فرهیخته تقاضا داریم با عشق و تعهد همیشگی خود ، پرچم تعلیم و تربیت را برافرازند. از دانشآموزان میخواهیم با پشتکار و امید به آینده، مسیر رشد را بپیمایند و از اولیای گرامی نیز درخواست میکنیم همچون گذشته، همراه و همگام با مدرسه باشند. در این مسیر، برخورد لازم میدانم که از حمایتهای دکتر شعبانی مدیرکل آموزش و پرورش البرز و اعضای محترم شورای معاونین اداره کل و ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق تابعه استان برای راهبری و تأثیرگذاری سپاس گذاری نمایم . از نقش سازنده و تأثیرگذار رسانهها، به ویژه رسانه وزین “خبر شهر”، که با نگاهی منصفانه و حرفهای به انعکاس فعالیتها و دغدغههای آموزشی و پرورشی میپردازند، صمیمانه تقدیر میکنم. رسانههای متعهد و دلسوز، یاریگر ما در تبیین برنامهها و افزایش مشارکت عمومی در عرصه تعلیم و تربیت هستند. با همدلی و همکاری، البرز را به قلههای موفقیت خواهیم رساند.
بدون نظر! اولین نفر باشید