پنجشنبه, ۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۷:۴۱
دسته بندی: شهرستان شهریار
تاریخ انتشار: 24 آذر 1397 - 17:03

استانی شدن انتخابات کیفیت نمایندگی و قوانین را ارتقا می دهد

نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات سطح کیفی و کمی نمایندگی و تصویب قوانین را ارتقا می دهد و می تواند افرادی را که برای حل مسائل مملکت و پیشرفت و آینده کشور برنامه دارند، وارد پارلمان کند.



به گزارش خبرشهر، «محمد محمودی شاه نشین» گفت: استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، می تواند نظارت پارلمان را بر مسائل کشور، از سطح محلی به سطح کلان و ملی و دقیق تر و جامع تر تبدیل کرده و ارتقا دهد.
نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی، ایجاد توازن آرا نمایندگان منتخب از یک استان را از مزیت های اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس دانست و اظهار داشت: با اجرای این طرح، دیگر شاهد نخواهیم بود که در یک استان، نامزدی با یک میلیون رای و یکی داوطلب دیگر از همان استان با ۱۲ هزار رای وارد پارلمان شود.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: باید افرادی با نگاه و رویکرد ملی به مسائل وارد پارلمان شوند و استانی شدن انتخابات داوطلب را از جمع آوری رای به صورت انفرادی که تعهد ایجاد می کند نجات می دهد.
وی به نقش و اهمیت احزاب و تشکل های سیاسی در فرایند انتخابات اشاره کرد و افزود: احزاب و گروه ها دنبال افرادی هستند که دارای نفوذ استانی و صاحب نظر و برنامه هستند، با اجرای استانی شدن انتخابات کسانی وارد مجلس می شوند که فکر و برنامه دارند و هر کسی را به راحتی در مجموعه خود و در فهرست حمایتی خود قرار نمی دهند.
محمودی شاه نشین افزود: استانی شدن انتخابات باعث می شود که افرادی وارد مجلس شوند که از سطح معلومات علمی بالاتری برخوردار هستند، همچنین فقط بر حل مسائل جزئی و محلی در شهرستان خود، متمرکز نمی شوند و برای مسائل و مشکلات ملی ایده و برنامه دارند.

**برخی نمایندگان فقط دغدغه مسائل محلی خود را دارند

نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس با آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت قانونگذاری در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از آسیب های تصویب قانون در مجلس، تعدد و تکثر مصوبات در یک مورد و اصلاحیه های پس از آن است، هر قانونی چندین بار در دوره های مختلف اصلاح شده است، اما هنوز هم بعضی از آنها جامع و همه شمول نیست.
نماینده مردم شهریار در مجلس با بیان این که قانون شوراها چهار بار اصلاح شده است، اظهار داشت: قوانین باید به گونه ای تدوین و تصویب شود که بتواند همه مسائل و موضوعات مرتبط با آن را در کوتاه مدت حل و فصل کند و در بلند مدت نیز پوشش دهد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: در تصویب قوانین گاهی دیده می شود برخی از نمایندگان از نظرات عمیق و دقیق کارشناسی استفاده نکرده اند و نگاه برخی از آنها به مسائل عوام گرایانه بوده است، مثلا نمایندگان به دنبال استخدام یک گروه از کارکنان و مستخدمان در یک وزارتخانه و دستگاه می روند و البته هر بار نیز یک گروه جا افتاده و همه را شامل نشده است و این مدل مصوبات هر دوره و هر چند سال یکبار بازبینی و اصلاح می شود و یا تغییر کرده و کم و زیاد می شود.
محمودی شاه نشین خاطرنشان کرد: این نوع نگرش به پارلمان نشان می دهد برخی نمایندگان مجلس بیشتر از این که دغدغه قانونگذاری و تصویب قوانین جامع الشرایط داشته باشد، بیشتر به حل و فصل مشکلات حوزه انتخابیه خود فکر می کنند.
وی افزود: یکی از آفت ها و آسیب هایی که در مجلس با آن درگیر هستیم این است که برخی نمایندگان که با یک رای محدود و پایین وارد پارلمان می شوند، شرکت در مراسم عزا و عروسی و همایش ها در سطح حوزه انتخابیه خود، بیشتر از حضور و هم اندیشی در جلسات کارشناسی و تخصصی، فراکسیون ها و کمیسیون ها بررسی و تصویب برنامه ها و حل مسائل کلان استانی و ملی، اهمیت دارد.
نماینده مردم شهریار در مجلس درباره نوع جمع آوری رای و میزان آرا یک داوطلب در سطح شهرستان و استان، گفت: در برخی از حوزه های انتخابیه هنوز نگاه ها و توقع ها، قوم گرایی و بر اساس ارتباطات شخصی در شهرستان ها است و رای دهنده ها صرفا به نماینده ای که همزبان و هم قوم و خویشاوند آنها بوده، رای می دهند و به دنبال نماینده هایی که برای برون رفت از مشکلات کشور و یا استان فکر، ایده و برنامه دارند، نیستند، بلکه فقط شهر و روستا و بخش خود را می بینند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها توضیح داد: گاهی از یک شهرستان ۲۵۰هزار نفری یک داوطلب فقط با ۲۴ تا ۲۵هزار رای وارد پارلمان می شود که اگر در دور اول انتخاب شود یعنی ۱۰ درصد آرا و اگر در دور دوم انتخاب شده باشد، یعنی بین۱۰ تا ۱۵درصد رای آورده است، در صورتی که اگر واقعی نگاه می کردیم در آن شهرستان یک نماینده باید حداقل ۵۰هزار رای کسب کرده باشد.
وی همچنین وجود تخلفات مالی در زمان تبلیغات را از دیگر نقاط ضعف انتخابات مجلس و شوراها عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه مساله فساد و خرید و فروش رای در انتخابات اخیر مطرح شد، اگر قرار باشد نماینده ای با۱۰ تا ۱۲هزار رای وارد مجلس شود، یک دواطلب می تواند با پول کثیف و غیر کثیف و خرید و فروش چند هزار رای و حتی با کمتر از ۱۰ هزار رای وارد مجلس شود، این نقاط ضعف، معایب و آسیب های مدل کنونی برگزاری انتخابات مجلس باید رفع شود.

**مجلس شورای اسلامی، پارلمان محلی نیست

 

محمودی شاه نشین قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین را دو وظیفه ذاتی نمایندگان مجلس بر شمرد و افزود: مجلس شورای اسلامی پارلمان محلی نیست که به مشکلات عمرانی و جزئی حوزه های انتخابی رسیدگی کند، باید شوراهای اسلامی شهر و روستا که پارلمان محلی محسوب می شوند تقویت شوند، و مشکلات عمرانی محل، کوچه و بازار در شهرها و روستاها را حل کنند.
نماینده مردم شهریار در مجلس گفت: ما نماینده ای داشتیم که خودش می گوید که برای احداث سرویس بهداشتی در شهرخود ۹ماه وقت گذاشه و ۱۰ تا ۱۲ نامه نگاری کرده است؛ وقتی نماینده ای در پارلمان وقت خود را برای این مسائل می گذارد قطعا از دو وظیفه اصلی که قانوگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است باز می ماند و چون محلی فکر می کند از تصمیمات ملی باز می ماند.

**استیضاح وزیر برای تغییر یک بخشدار به کشور آسیب می زند

وی گفت: گاهی نهایت هدف برخی نمایندگان از استیضاح یک وزیر کابینه تغییر وانتصاب یک بخشدار و یا فشار برای حل یک مساله عمرانی و اعتباری در شهر یا روستای حوزه انتخابی است، این نوع نگرش به اختیارات و جایگاه نمایندگی، آسیب فراوانی به کشور وارد می شود، اما وقتی سوال و استیضاح وزیر به دلیل مسائل کلان کشور باشد می تواند موثر واقع شود.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص هماهنگی «طرح استانی شدن انتخابات» با «لایحه جامع انتخابات»که قرار است از سوی دولت به مجلس ارائه شود نیز گفت:بیش از دو سال است که منتظر این لایحه هستیم، قرار بود لوایح افزایش تعداد نمایندگان، اصلاحیه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس با هم تجمیع و در یک لایحه جامع تدوین و با عنوان «لایحه قانون جامع انتخابات» به مجلس بیاید، که هنوز این وعده اتفاق نیفتاده است.
وی توضیح داد: پیش نویس لایحه جامع انتخابات دو سال و نیم پیش تدوین شد؛ بخش عمده ای از تغییرات در قانون انتخابات شوراها، مجلس و ریاست جمهوری تقریبا مشترک است که ما نیز در مجلس برای تدوین طرح استانی شدن از پیش نویس همین لوایح استفاده کرده ایم.
محمودی شاه نشین توضیح داد: در کارگروه ها مشورتی برای تدوین طرح استانی شدن انتخابات، نمایندگان وزارت کشور، کارشناسان و نمایندگان مرکز پژوهش های شورای نگهبان، نمایندگان وزارت اطلاعات و دستگاه های مرتبط که معمولا با برگزاری انتخابات مرتبط هستند حضور داشته اند که نظرات تمام این دستگاه ها در این کارگروه جمع بندی و پس از آن طرح تدوین شده است.
نماینده مردم شهریار در مجلس با بیان این که طرح استانی شدن انتخابات به زودی به صحن علنی مجلس می آید، گفت: نظرات کارشناسان شورای نگهبان را درباره این طرح گرفته ایم، اما به طور طبیعی شورای نگهبان نظر قطعی خود را این باره پس از تصویب طرح در مجلس اعلام می کند، اما ما سعی کردیم که تا جایی که می شود دیدگاه های کلی آن ها را دریافت کنیم؛ شورای نگهبان یک نظرات کلی درباره اصلاح فرایند انتخابات دارد و بحق است و باید نقاط ضعف انتخابات را پرداخته و آنها را رفع کنیم.
محمودی شاه نشین، درباره این نظر منتقدان که استانی شدن انتخابات مانع از ورود داوطلبان جدید الورود و محلی خواهد شد گفت: در کمیسیون های فرعی این موضوع را نیز بررسی کردیم و تصویب کردیم که هر کسی که داوطلب نمایندگی شود باید متولد آن حوزه بوده و یا سابقه پنج سال سکونت و اقامت در آنجا را داشته و یا باید سابقه نمایندگی از آن حوزه را در مجلس شورای اسلامی داشته باشد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: با اجرای این طرح، داوطلبی نماینده استان در پارلمان می شود که در بدو امر حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد رای حوزه انتخابیه خود را اخذ کرده باشد، اما در نهایت رای استانی وی شمارش و محاسبه می شود، ولی باید حدنصاب اولیه آرا شهر خود را داشته باشد.
به گزارش ایرنا، ۱۲۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی یک فوریتی درمورد «استانی شدن انتخابات مجلس» خواستار اصلاحاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب (هفتم آذرماه ۷۸) شدند.
نمایندگان امضاء کننده این طرح پیشنهاد کردند ماده ۸ قانون به شرح زیر باید اصلاح شود: «از هر حوزه انتخابیه موجود در استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه تبصره ذیل ماده ۱ این قانون را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.»
در این طرح آمده است: «در صورتی که حدنصاب در این ماده، برای یک یا چند کرسی بدست نیاید نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماینده یا نمایندگان آن استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند.»
در این طرح با اشاره به ماده ۱۰ قانون، – که به شرایط زمانی و مکانی برای رای دهندگان می پردازد- پیشنهاد شده است که ماده ای نیز با این مضمون که « رأی دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه در استان در بین نامزدهای مربوط به همان حوزه انتخابیه به میزان تعداد کرسی‌های موجود نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب نمایند» الحاق شود.
امضاء کنندگان این طرح در مقدمه آن، «استانی شدن انتخابات مجلس» را دغدغه بسیاری از مسئولان نظام عنوان کرده و دلایل توجیهی خود را چنین بیان کرده اند:«باوجود این که مجلس شورای اسلامی قوانین متعددی در زمینه برگزاری انتخابات مجلس منعقد کرده ، ولی در دو دهه اخیر با اصلاحات بیشماری مواجه شده که این مهم نشان از این دارد که قوانین مربوط می‌تواند دارای ایراداتی باشد و اصلاح آن می‌تواند زمینه حضور مردم در عرصه انتخابات را پررنگ تر کند.»

 

منبع: ایرنا

 

مطالب مرتبط:

افزایش تعداد اعضای شوراهای شهر عملکرد شورایی را ارتقا می‌دهد/ استانی شدن انتخابات مجلس به کاهش تخلفات شوراها کمک می‌کند

 

منبع خبر «» است و خبرشهر در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 137962 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09351515083  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت باخبـرشـوید مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :