نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

طرح انصار سربازی: فرصتی جدید برای مشمولان غایب به منظور دریافت کارت پایان خدمت

photo 2024 10 05 11 29 25

photo 2024 10 05 11 29 25

به گزارش خبر شهر، سرهنگ عسگری رئیس پلیس وظیفه عمومی فرماندهی غرب استان تهران اعلام کرد: «طرح انصار سربازی فرصتی است برای مشمولان غایبی که به دلایل مختلف موفق به انجام خدمت سربازی نشده‌اند. این طرح به مشمولان این امکان را می‌دهد تا با شرایطی خاص، به خدمت سربازی بپردازند و کارت پایان خدمت معتبر دریافت کنند.»

این طرح برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ از سوی سازمان وظیفه عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد و از همان ابتدا با استقبال چشمگیری از سوی مشمولان غایب مواجه شد.

سرهنگ عسگری ادامه داد: «بر اساس این طرح، افرادی که بیش از هشت سال غیبت داشته‌اند و همچنین کسانی که به دلایل مختلف قادر به انجام خدمت سربازی نبوده‌اند، می‌توانند از مزایای طرح انصار سربازی بهره‌مند شوند. از جمله این مزایا، ۶ ماه کسری خدمت بسیج است. همچنین، در صورتی که فرد مشمول سابقه ایثارگری پدر یا مادر خود را ارائه دهد، می‌تواند از ۶ ماه کسری خدمت دیگر بهره‌مند شود.»

علاوه بر این، مشمولان متأهل از ۲ ماه کسری خدمت بهره‌مند خواهند شد. برای مشمولانی که دارای فرزند هستند، به ازای هر فرزند نیز کسری خدمت اضافی در نظر گرفته شده است؛ به طوری که برای یک فرزند ۳ ماه، دو فرزند ۴ ماه و سه فرزند ۵ ماه کسری خدمت لحاظ می‌شود و در صورتی که فرد چهار فرزند داشته باشد، به‌طور کامل از خدمت معاف خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این طرح، انعطاف‌پذیری آن در نحوه انجام خدمت است. سرهنگ عسگری خاطرنشان کرد: «مشمولان غایب می‌توانند به دو صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت خدمت خود را انجام دهند. در حالت تمام‌وقت، مشمولان باید در مراکز سپاه یا بسیج حاضر شده و وظایف محوله را انجام دهند. این مدت‌زمان معمولاً بین ۲ تا ۶ ماه متغیر است. در حالت پاره‌وقت، افراد بر اساس تخصص خود پروژه‌هایی را برای نیروهای مسلح تعریف کرده و تا سقف هشت سال فرصت دارند که این پروژه‌ها را به پایان برسانند.»

وی در پایان تأکید کرد: «مهم‌ترین مزیت طرح انصار سربازی، امکان دریافت کارت پایان خدمت معتبر است. با این کارت، مشمولان می‌توانند از مزایای قانونی مرتبط با آن، از جمله استخدام در ادارات دولتی، اخذ گواهینامه رانندگی و امکان خروج از کشور، بهره‌مند شوند.»

خروج از نسخه موبایل