به گزارش خبرگزاری خبرشهر، همزمان با رای گیری انتخابات ریاست جمهوری در شعب سراسر کشور و دیگر نقاط جهان و در حالی که احتمالا کمتر از یک شبانه روز دیگر ایرانیان چهاردهمین رئیس جمهورشان را خواهند شناخت، هیجان و حتی تشویش به اوج رسیده و «چه کسی برنده انتخابات خواهد بود؛ پزشکیان یا جلیلی؟»، به کلیدیترین سوال ایرانیان بدل شده است.
سوالی که البته پاسخ قطعی آن بعد از پایان رای گیری و بعد، شمارش آرا و فرایند تجمیع و اعلام آن مشخص خواهد شد، اما یکی از راههای غلبه بر کنجکاوی در این خصوص، مراجعه به نظرسنجیها و از آن فراتر افکارسنجیهاست. مطالعاتی که البته در دور اول انتخابات تا حدود زیادی مایوس کننده بود به ویژه آنکه خطای چشمگیری در میزان مشارکت نشان داد.
این در حالی است که تامل در برخی گزارههای مرتبط با افکارسنجی در دور نخست به نتایج قابل توجهی میرسد، از جمله تامل در آمار جستوجوهای اینترنتی که یکی از برترین نمونههای آن، نتایجی است که غول دنیای اینترنت، یعنی گوگل ثبت کرد؛ نتایج جستوجوهای کاربران در موتور قدرتمند گوگل در جستوجوی دنیای مجازی که نشان میداد در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در ایران، پزشکیان کمی بیشتر اقبال داشته است.
بررسی آمار و ارقام ثبت شده از جست و جوی نام پزشکیان و جلیلی در دور اول انتخابات نشان از برتری حدودا ده درصدی پزشکیان در میزان جستوجوها داشت و در نهایت زمانی که آرای نهایی اعلام شد، مشخص شد که این برتری در میزان آرای ریخته شده به صندوقها هم به شکلی مشابه تکرار شده است.
با این یادآوری، میتوان از ابزارهایی که گوگل به منظور کسب اطلاعات در این خصوص تدارک دیده مراجعه نمود که به این نتیجه منجر میشود: اینکه از روز گذشته به مرور بر میزان جستوجوی نام پزشکیان در گوگل افزوده شده و در نتیجه کمی فاصله میان نام این کاندیدا با نام رقیبش، جلیلی شکل گرفته است.
البته این اعداد و ارقام صرفا نتیجه جستوجوی کاربران در دنیای مجازی است و نمیتواند سنجه مناسبی برای تحلیل نتیجه انتخابات باشد، به ویژه آنکه میبینیم در این اعداد و ارقام هم وضعیت دو کاندیدا نزدیک و مشابه به هم است و حکایت از رقابت تنگاتنگ میان پزشکیان و جلیلی دارد؛ رقابتی که فاصلهای تنگاتنگ و شکننده میان این دو را نشان میدهد و برای مشخص شدن نتیجهاش، میبایست تا پایان رای گیری و فرآیند شمارش و اعلام نتایج آرا منتظر ماند.