نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳

مناظره انتخاباتی

مناظره انتخاباتی

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، جمعه شب؛ اول تیر ۱۴۰۳ دقایقی پیش پس از اقامه نماز توسط نامزدهای ریاست جمهوری با اجرای مهدی خسروی گوینده خبر آغاز شد و طبق اطلاع‌رسانی که از قبل انجام شده چهار ساعت به طول خواهد انجامید.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پور محمدی شش کاندیدای تایید صلاحیت شده هستند که در این مناظره شرکت کردند. هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌های انتخاباتی، فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات خواهد داشت.

در جدول زیر می‌توانید از زمان دو مناظره دیگر که قرار است در تاریخ‌های دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود مطلع شوید و و با کلیک بر روی مناظرات بقرگزار شده محتوای آن‌ها را مرور کنید.

روز تاریخ ساعت موضوع وضعیت
مناظره اول دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ۲۰ تا ۲۴ اقتصادی برگزار شد
مناظره دوم پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ۲۰ تا ۲۴ اقتصادی و آموزشی برگزار شد
مناظره سوم جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ ۲۰ تا ۲۴ انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی در حال برگزاری
مناظره چهارم دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ۲۰ تا ۲۴ یران در جهان امروز ۲ روز دیگر
مناظره پنجم سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ ۱۲:۳۰ تا ۱۶ حوزه اقتصاد با موضوع کارآمدسازی دولت

شماره صندلی کاندیداها از قبلبه این شکل پیش‌بینی شده بود: شماره یک پورمحمدی. شماره دو قالیباف. شماره سه پزشکیان. شماره چهار جلیلی. شماره پنج قاضی زاده هاشمی. شماره شش زاکانی.

******

سوالات بخش اول؛ «سبک زندگی»

برنامه شما برای در اختیار قرار دادن مهدکودک ارزان قیمت چیست؟
چه برنامه ای برای آینده جوانان و ازدواج دارید.
مردم چگونه اعتراض خود به مساله ای نشان داده که تعییر به اغتشاش نشود؟
برای حل مساله سقط جنین چه برنامه ای دارید؟
برای مقابله با پدیده بی حجابی، غیر از راهکار فرهنگی چه راهکاری دارید؟

******

پورمحمدی: ما هنوز زنان را باور نداریم

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام راحل زنان را به همه عرصه‌های جتماعی وارد کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

وی افزود: سه دیدگاه درباره حضور زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه حضور ابزاری، نمایشی، برای جذابیت، لجام گسیخته است که زنان ما آن را نمی‌پذیرند و آن را طرد کرده‌اند. دیدگاه دیگر حضور حداقلی، به ضرورت و اضطرار است که اگر فرصتی برای کنار گذاشتن زن مان فراهم شود از آن استفاده می شود. یک نگاه امام که حضور واقعی، جدی و تاثیرگذار، باوقار و حفظ شئونات است و سبک زندگی طراز اسلام و نظام اسلامی است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتند اما به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد. آیا سهم زنان در مجلس باید ۱۵-۱۴ نفر باشد؟ این همه زن شایسته، متخصص، فرهیخته، فعال و مبتکر داریم و نباید برای خود تصمیم بگیرند؟ هنوز به زنان اعتماد نداشته و آنها را باور نداریم. انتظار داریم آنها ما را قبول داشته باشند و سبک زندگی ما را بپذیرند و به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند؟ دیگران دارند کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود و نتفلیکس تعیین می کنند؟ برنامه ای ندرایم؟‌ سبک زندگی ما را آنها باید تعیین کنند؟

پورمحمدی خاطرنشان کرد: فرهنگ زنان عقلانیت، عاطفه و لطافت و رضایت و انتخاب است، اما عده ای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفته‌اند. اگر زبان فرهنگ جای خود را به زبان باتوم بدهد، جوابش فحش، ناسزا و درشت‌گویی است. نمی‌شود با خشونت و تحمیل با زن رفتار کرد. برادر عزیزم شهید سلیمانی گفت این دختران و پسران، فرزندان ما هستند. من پورمحمدی که در دوره‌ای ناچار بودم بخاطر مسئولیت‌های خشن و تلخ، اشدا علی الکفار باشم، امروز می گویم بر زنان و جوانانمان باید رحماء بینهم باشیم و در برابر آنها ذلیل باشیم و خاکسار باشیم، چنانچه برادر شهیدمان شهید رئیسی این چنین با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته را دریافت کرد؛ درود بر او.

قالیباف: عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است

محمدباقر قالیباف در بخش «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» گفت: بدون شک خانواده مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت ها باشد و ما به آن توجه داریم.

وی تاکید کرد: اگر ایران قوی می خواهیم به خانواده قوی احتیاج داریم؛ اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است زن محور این حرکت در خانواده است.

قالیباف بیان کرد: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت نقش زنان گفت: امروز در خانواده زن به عنوان مادر، همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ زنان جبران همه کاستی ها و بی‌تدبیری، اشکال و مشکلات اقتصادی از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که «مادر غم‌خوار خانواده است»، افزود: مادر داده شغل و زندگی و مشکلات فرزندانش را دارد حتی بعد از آن که فرزندش ازدواج کند.

قالیباف ادامه داد: انقلاب، امام(ره) و شهدا این فرصت را فراهم کرد که خانم‌ها در اجتماع حضور پیدا کنند.

وی بیان کرد: قول می دهم در دولت «خدمت و پیشرفت» زنان را در دوراهی «زن خانه دار» باشد یا اینکه در جامعه حضور پیدا کند؛ بدون شک باید زمینه حضور هر دو را برای زنان فراهم کرده تا خودشان انتخاب کنند.

قالیباف با بیان این‌که «عنصر فرهنگ، زنانه ترین عنصر است»، گفت: در نشست‌ها و جلسه ها برای تصمیم‌گیری پیرامون موضوعات مروبط به زنان، ما مردان دور میز نشسته و بعضا بدون حضور آن ها تصمیم‌گیری می کنیم.

وی با اشاره به نقش زنان در دوران کرونا گفت: در آن دوران، زنان در خانواده پرستار، مسئول اقتصاد و معلم بچه‌ها بودند؛ زن پیشران پیشرفت ایران عزیز ما است.

پزشکیان: امروز برخورد ما در جامعه با قشر زنان، اخلاقی نیست

مسعود پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود با اشاره به نقطه نظرات سایر نامزدها درباره جایگاه زنان در کشور گفت: اینگونه که ما می‌گوییم باید وضع خیلی خوب می‌شد، اما نمی دانم چگونه شد که اوضاع زن و دختر در جامعه به این شکل درآمد. به تصور من قدم اول از مدرسه و مهد کودک شروع می‌شود و ما باید از این مرحله کار را آغاز کنیم و نگاه برابر و توانمندی‌های این عزیزان را از مدارس و مهد کودک‌ها آموزش دهیم.

وی افزود: ریشه مسائلی که درباره زنان مطرح می‌شود، در مدرسه است و چنانچه در مدارس آموزش‌های لازم ارائه شود، دیگر این تنش‌های و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فقدان همسرش در ۳۲ سال پیش اظهار کرد: من و همسرم چهار فرزند داشتیم و هر دو همزمان درس می‌خواندیم؛ یک شب من کشیک بودم او از فرزندان‌مان نگهداری می‌کرد و شب دیگر من بچه‌ها را نگه می‌داشتم و او کشیک می‌داد و ما با هم بالا آمدیم و می‌توانستیم با هم کارهای خود را انجام دهیم و در ابتدا نیز این نگاه وجود داشت.

پزشکیان عنوان کرد: وقتی در خیابان‌ها برخوردهایی را که با دختران و زنان اتفاق می‌افتد، می‌بینیم، زمانی که نسبت به این رفتارها اعتراض می‌کنیم و گاهاً نیز پرونده‌هایی برای ما درست می‌کنند؛ واقعیت این است که این بچه‌ها، دختران و خانم‌ها را ما تربیت کرده‌ایم نه بیگانگان؛ به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده است، در بیرون برخوردهایی با دختران می‌کنیم که نمی‌توان پذیرفت چنین برخوردهایی می‌تواند مشکل را حل کند. اگر می‌خواهیم مشکل را حل کنیم باید برگردیم و ببینیم چه کرده‌ایم که این اتفاقات افتاده است.

وی با انتقاد از معطل ماندن رسیدگی به لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، گفت: خیلی وقت است که لایحه تامین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت علیه زنان در مجلس مانده است و ما هنوز نتوانستیم موضوع خشونت علیه زنان را حل کنیم. ما همچنان نتوانستیم جایگاه زنان را درست کنیم اما الان که اوضاع خوب است می‌گوییم که ما به زنان احترام می‌گذاریم در حالی که احترام باید در عمل و در واقعیت اجتماعی صورت بگیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی حقوق زنان را در جامعه نادیده می‌گیرند، باید حداقل صدای‌مان بلند شود و بگوییم که چرا دارید این کارها را می‌کنید؛ خداوند به رسول خدا(ص) می‌گوید که اگر با اخلاق بد با مردم رفتار می‌کردی آنها دور تو جمع نمی‌شدند. امروز برخورد ما در جامعه با این قشر اخلاقی نیست و در تئوری نیز هرچه بگوییم آنی نیست که در عمل باید باشد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه این نگاه ماست که باید اصلاح شود و نهایتاً نیز باید بازگردیم و ببینیم که چگونه در مدرسه، محله و مسجد این‌ها را چگونه آموزش دادیم که به اینجا رسیده‌اند، اظهار کرد: سبک زندگی را از مدارس می‌توان تغییر داد، اما مدارس ما از سویی به این دلیل که معلمان بازآموزی ندارند و حقوق آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و از سوی دیگر میان مقاطع مختلف از نظر آموزش تبعیض وجود دارند و این تبعیض باعث می‌شود که افرادی را تربیت کنیم که وقتی به جامعه می‌روند عقده‌ای می‌شوند و با هم می‌جنگند و نمی‌توانند با یکدیگر حرف بزنند و کنار یکدیگر بنشینند. ریشه این مسئله در مدارس است و اگر ما می‌خواهیم این مسائل درست شود باید به صورت ریشه‌ای به آنها بپردازیم و رفتار و نگاه خود را تغییر دهیم و در عمل و واقعیت با آنها برخورد کنیم؛ چرا که سخن از تئوری کار ساده‌ای است.

جلیلی: بسیاری از موفقیت‌های پس از انقلاب را مرهون زنان هستیم

سعید جلیلی در با موضوع فرهنگی -انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی- اظهار کرد: بسیاری از موفقیت‌های ما در پس از انقلاب و در طول تاریخش، مرهون زنان و نقش‌آفرینی که زن مسلمان در عرصه‌های مختلف داشته است.

وی افزود: در همین چند سال اخیر که دیدید دشمنان روی موضوع زن در ایران متمرکز شدند به چه دلیل بود؟ آیا این نقطه ضعف در کشور، فرهنگ و انقلاب ما بود یا یک نقطه قوت؟ معتقدم دلیلی که آنان روی این موضوع آنقدر متمرکز شدند این است که می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم ایران است که با آن می‌تواند توانمندی و قدرت خود را به رخ بکشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: از آن طرف تمدن غرب که در همین امروز در موضوع زن به بن‌بست رسیده است و با چالش‌های جدی در این زمینه روبه‌روست، که آنان را به این بن‌بست رسانده است.

جلیلی تصریح کرد: همین کسانی که امروز دربرابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند و بلکه با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یکباره در موضوع زن در ایران بسیار فعال می‌شوند. از آقای مکرون تا آقای بایدن؛ چرا؟ چون شاهد هستند که اگر کشور ما چه در عرصه مقاومت و چه در عرصه پیشرفت موفق شده است به این دلیل بوده است که باقدرت یک الگوی جدید وارد صحنه کرده که مدلی به جهان نشان داده که آنان را متحیر کرده است.

وی افزود: آن چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش‌آفرینی او سانسور می‌شود؟ چرا دیده نمی‌شود؟ ما امروز در کشورمان موفقیت‌های بسیار بزرگ داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز زن در عرصه مختلف باحجاب و با عفت و باحیا یک نمونه دقیق و موثر را به جهان نشان می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی: دغدغه زنان حجاب نیست، دغدغه آنان تبعیض در فرصت هاست

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود با تسلیت شهادت دختر کاپشن صورتی اظهار کرد: خانواده واحد بنیادین جامعه ایرانی است. ایران مهد خانواده محوری است و زن ستون خانواده است. مردان ایرانی با بند بند وجود خود متوجه این موضوع هستند. برخوردهای شعاری و سیاسی به نگاه زن در انتخابات وجهه سیاسی دارد و سوءاستفاده انتخاباتی است. زن بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است. هیچوقت در تاریخ نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشته ایم برخلاف جامعه غرب. در دو سال گذشته در ایتالیا خانوم ملونی با شعارهای توجه به زنان و خانواده پیروز شد.

وی ادامه داد: امروز باید میدان دار حمایت از خانواده در جامعه باشیم. یعنی کاری که شهید رئیسی در سازمان ملل انجام داد و باید با جنبش های خانواده محور جهان ارتباط برقرار کنیم و ائتلاف تشکیل دهیم. باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند. زن یک فرصت و پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه زنان حجاب نیست. بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت هاست؛ حق هم دارند.

زاکانی: مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق مواجهه قانونی میسر نیست

علیرضا زاکانی با به تشریح دیدگاه‌های اجتماعی – فرهنگی‌اش پرداخت و با تسلیت سالگرد شهید مصطفی چمران و تبریک ولادت امام هادی (ع)، گفت: دولت خدمت اساس کارش را اجرای قانون اساسی گذاشته است. بسیاری از حرف‌هایی که زده می‌شود، شعار است اما اسلام،‌زن و دختر را فرصت می‌داند نه مسئله.

وی از دو بسته در حوزه اجتماعی فرهنگی سخن گفت و افزود: رفاه را ناظر بر یارانه‌ها، معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج تنظیم کرده‌ایم. افزایش جمعیت با محوریت خانواده دومین برنامه‌ام است. در نظام اسلامی خانواده یک سلول کنش‌مند است که دیگران را هم به کنش می‌کشاند. در بسته رفاه مشکلات و گره زندگی مردم باز می‌شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقدامات اساسی را در بسته دوم نیز انجام می‌دهیم تا دغدغه مردم رفع شود. ارتقاء آزادی و امنیت و حجاب اجتماعی رکن سوم برنامه‌ام است. باید از کلی‌گویی و انتشار سخنان دیگران پرهیز کنیم. امام حریم خصوصی و عمومی جامعه را مشخص کرده‌اند و تاکید کرده‌اند هیچ کس حق ندارد در حریم خصوصی افراد دخالت کند. در حریم خصوصی برخی دنبال چه می‌گردند؟

وی ادامه داد: حجاب هم شرعی و قانونی است اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست.

******

با زنان‌مان ستیز نکنیم

پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است. این یک دغدغه جدی است، حکم شرع و حکم قانون است. این سبک عرفی است که همه ما قبول داریم.

وی یادآور شد: بیش از ۴۰ سال است که همه داریم تلاش می‌کنیم تا برای این پوشش رسمی و اسلامی، هم قانع کنیم و هم سبک مناسبی را ترویج کنیم. از بیت‌المال هم بسیار هزینه کردیم؛ در عرصه‌های مختلف، در مدارس، در دانشگاه، در منابر و نظایر اینها، اما به آنچه مطلوب‌مان بود دست پیدا نکردیم.

پورمحمدی تاکید کرد: البته سطح توقع و مقایسه ما هم باید تعریف روشن داشته باشد که چقدر است، توقع و مقایسه‌مان چگونه است؟ این موضوع حساس و مهمی است ولی با تعاریف مختلف عده‌ای می‌گویند به آنچه می‌خواستیم دسترسی‌ پیدا نکردیم.

وی افزود: چه کسی مقصر است و باید توبیخ و مواخذه شود؟ بیشتر دست‌اندرکاران، مجریان، مربیان و سخنوران، امثال ما، مردم، جوانان، دختران یا بانوان ما؟ این مسئله بسیار مهم و حساس است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به تهاجم فرهنگی به جدیت معتقدم، اظهار کرد: نگرانی اساسی باید در این زمینه داشته باشیم ولی واقعیت این است که بخش بزرگی از سبک‌های متفاوتی که ما نمی‌پسندیم، متاسفانه در جامعه وجود دارد، نه از باب اعتقادات که بیشتر به خاطر لج‌بازی و اعتراض است. باید به این موضوع توجه کنیم.

پورمحمدی یادآور شد: زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند. با زنان‌مان ستیز نکنیم. آیا اگر با زنان ستیز کنیم پیروز می‌شویم؟ آیا در خانه یا در جامعه اگر ستیز کنیم ما پیروز می‌شویم؟

وی تاکید کرد: همه بزرگان ما دغدغه حجاب و اخلاق و دین داشته‌اند اما می‌دانند و می‌دانیم این مسئله بسیار حساس و ظریف است. نمی‌شود بی‌برنامه، بدون حساب و کتاب و فقط با روشهای تند با آن برخورد کرد. جواب نمی‌دهد، این درست نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید در همه‌جا حرمت زنان را حفظ کنیم و جایگاه زن ایرانی نقطه قوت و قدرت کشور ماست، اشتباه نکنیم. قرار من با بانوان و جوانان این است که اگر موفق به جلب رأی شما شدم این لایحه عفاف و حجاب که مورد بحث است، نحوه اجرایش مسئله دارد، نگرانی ایجاد شده است حتماً پس می‌گیرم و در دولت با کارشناسان و دلسوزان و بانوان بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه راهکاری را تعقیب کنیم. متعهد می‌شوم به نحو درست دنبالش کنم و مطمئن هستم با هزینه‌ای بسیار کمتر موفق خواهیم شد.

قالیباف: بدپوششی و بی‌حجابی افت خانواده و جامعه ما است

قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله اول مناظره گفت: بدپوششی و بی‌حجابی افت خانواده و جامعه ما است و نباید اجازه دهیم که اتفاق بیفتد اما چگونه؟

وی توضیح داد: آقای پورمحمدی گفت لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرند اما این لایحه هنوز تبدیل به قانون نشده و در مسیر خودش است؛ همه بخش این لایحه به سمت کارهای ایجابی است.

قالیباف بیان کرد: وقتی می گوییم چگونه، منظور این است که نمی شود بدون احترام و با تنش و خشونت کاری کرد؛ قطعا هر کدام از این کارها محکوم است.

وی افزود: مسئولان مربوطه مثل مردم و جامعه و خانواده ها دغدغه ندارد. ۳۲ دستگاه مسئول با نقش فرهنگی و پیشگیری وجود دارد اما وظایفشان را انجام نمی‌دهند لذا همه چیز خلاصه در یک دستگاه و پلیس می شود. بعد اتفاقاتی می‌افتد که هیچ کدام از ما نمی‌پسندیم و نباید هم رخ داد و حتما هم باید جلوی این رفتارها را بگیریم.

قالیباف با اشاره به قانون جوانی جمعیت و خانواده گفت: ما با تصویب این قانون، روی بحث زن و خانواده ایستادیم. کلیات لایحه مبارزه با خشونت نیز در مجلس یازدهم تصویب شد و حتما در اولین فرصت در دستور مجلس قرار می‌گیرد.

وی به اقداماتش در شهرداری تهران در حوزه زنان اشاره و اظهار کرد: آن زمان مرکز مداخله برای زنان راه‌اندازی شد تا اگر مرد ناجوان‌مردی زنی را از خانه بیرون انداخت، او جایی برای ماندن در شب داشته باشد.

قالیباف یادآور شد: شهدخت برای دختران و شهربانو برای اوقات فراغت زنان و مهدکودک ها در تمام محلات راه اندازی شد تا حداقل دو ساعت زنان استراحتی کنند.

وی با بیان این‌که «شهر را با نگاه زنانه و نه نگاه مردانه و مردسالار مدیریت کردیم»، گفت: در حوزه اقتصاد زنان سرپرست خانوار را توانمند کردیم و بیش از ۱۲۰ مرکز کوثر برای آن ها راه‌اندازی شد.

قالیباف با اشاره به عملکردش در پلیس گفت: عملکرد به گونه ای بود که زنان در پلیس در سلسله مراتب فرماندهی درجه نظامی گرفت.

وی با بیان این‌که «جامعه هدف ما در برنامه هفتم خانواده است»، گفت: تاکید ما بر کوچک نشدن سفره خانواده برای حمایت از زن خانواده است.

قطعاً با زور نخواهیم توانست حجاب را بر سر زنان بپوشانیم

پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش اول این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، در واکنش به اظهارات سایر نامزدها عنوان کرد: فکر کنم وضع خوب است اما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد که نارضایتی در جامعه وجود دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه من از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، گفت: چرا نسبت به برخوردهایی که در خیابان می‌شود یا اینکه خودروهای سواری توقیف می‌شود یا آنچه که در فضای مجازی به وجود می‌آید، اعتراض نکردیم؟ چرا کاری نکردیم که روند تغییر کند؟

پزشکیان با بیان اینکه «در اینکه خانواده باید تحکیم شود شکی نیست»، اظهار کرد: همه خانواده من اعم از عروس‌ها و خواهرانم با حجاب از نوع چادری هستند اما سوال این است که با این روند اگر کسی در بیرون نخواهد چنین پوششی داشته باشد باید با او برخورد کنیم؟ ما که نتوانسته‌ایم تا این سن آنها را هدایت کنیم و هزینه‌های زیادی نیز بابت مراکز تربیتی دینی و مذهبی صرف کرده‌ایم، اما هدف محقق نشده است، آیا تصور می‌کنیم با روش‌هایی که انتخاب کرده‌ایم می‌توانیم آنها را درست کنیم؟ آیا تصور می‌کنیم که برخورد کردن و گرفتن درست کردن است ؟ آدم از اینکه برخی رفتارها را می‌بیند، خجالت می‌کشد.

وی افزود: ما باید نگاه‌مان را نسبت به زنان و اینکه به دلیل جنسیت در رتبه ۲ قرار دارند و برای خانواده آفریده شده‌اند تغییر دهیم؛ زنان در اقتصاد، صنعت، علم و کارایی همراه مردان هستند و باید این جایگاه را در پست‌ها، مقامات به آنها بدهیم و عملاً نیز این موضوع را ثابت کنیم؛ الان که زمان رای گیری است همه می‌گوییم که ما فلان کارها را می‌کنیم، اما باید در عمل این موضوع را ثابت کنیم؛ در رابطه با خیلی از مسائل قصور داریم و باید نوع رفتارمان را تغییر دهیم به جای اینکه برخورد خشن بکنیم باید آسیب شناسی انجام دهیم که چرا دختران و زنان ما به این شکل در آمدند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بعد از فوت همسرم برای اینکه بتوانم دخترم را هدایت کنم، بسیاری از اوقات در بحث با او کوتاه می‌آمدم؛ چراکه اگر می‌خواستم با زور و تحکیم با او رفتار کنم، اینی نمی‌شد که الان شده است؛ مجبور بودم با او کنار بیایم، بپذیرم و با او صحبت کنم. بدون گفت‌وگو و قانع کردن کار پیش نمی‌رود.

پزشکیان با تاکید بر اینکه با زور، دستور و قانون نمی‌شود رفتار را عوض کنیم، عنوان کرد: همانطور که در گذشته نتوانستند با زور حجاب را از سر زنان ما بردارند، قطعاً ما با زور نخواهیم توانست حجاب را بر سر زنان بپوشانیم مگر اینکه رفتارمان را در آغاز مهد کودک و مدرسه و دانشگاه با رفتار تربیتی اصلاح کنیم و این کار نیز به سادگی نیست؛ نباید در مدرسه و دانشگاه افرادی را قرار داد که از نظر تربیتی و آموزشی علمش را ندارند و رفتارشان درست نیست و با دانشجو و محصل تحکیمی رفتار می‌کنند، به آنها حکم اخراج می‌دهند یا آنها را تعلیق می‌کنند؛ در این شرایط نمی‌توان انتظار داشته باشیم آنها ما را بپذیرند. با نوع رفتاری که داریم در حال عقده‌ای کردن دختران و جوانان هستیم؛ ما حق نداریم در خصوص حقوق شهروندی به دانشجویان، دختران و خانم‌ها زور بگویم.

سوالات بخش دوم

برنامه شما برای شبکه اینترنت داخلی چیست؟
چه برنامه ای برای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کارهای آن لاین دارید؟
برنامه شما برای ساماندهی فضای مجازی چیست؟
سیاست شما برای مواجه با فیلترینگ به ویژه شبکه های اجتماعی پرمخاطب چیست؟
چقدر به ابعاد سواد مجازی توجه دارید؟

انتقاد پورمحمدی از مافیای وی‌پی‌ان

پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع حکمرانی فضای مجازی، اظهار کرد: موضوع فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات، بحثی است که ضرورت و اهمیتش برای همه پذیرفته شده است و در آن هیچ اختلافی نیست. فضای مجازی دنیای هزاررنگ فرصت‌ها و تهدیدات است. اول باید این فضا را شناخت و اهمیت آن را درک کرد و تهدیداتش را به خوبی ارزیابی کرد و روی فرصت‌هایش دست گذاشت.

وی افزود: ما باید اول به فرصت‌های فضای مجازی توجه کنیم. بدون این فضای مجازی دیگر زندگی امکان‌پذیر نیست. الان کودکان ما از ابتدای زندگی با موبایل و بازی‌های کودکانه در آن فضا، رشد کرده‌اند. دنیای آنان با دنیای ما متفاوت است. راهکار این نیست که ما برای مقابله با آسیب‌ها که بسیار هم نگران‌کننده است و همه ما را آزار می‌دهد خودمان را از فرصت‌ها محروم کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه صورت مسئله را پاک کنیم و فقط روی یک موضوع مثل فیلترینگ تمرکز کنیم که در مقطعی تصمیمی تا حدودی قابل‌توجه و درست بود که در خیلی از زمینه‌ها اینطور است که در مقطعی یک کار قابل دفاع است، اما استمرارش نگران‌کننده و مشکل‌ساز است.

وی یادآور شد: اینکه مافیای وی‌پی‌ان به میدان می‌آید، هم کیسه مردم خالی می‌شود، هم سرعت اینترنت محدود می‌شود و هم امنیت به مخاطره می‌افتد.

پورمحمدی یادآور شد: من در دولت یازدهم خودم در موضوع دولت الکترونیک و فضای مجازی تقریباً فعال بودم و کارهای بزرگی هم در این زمینه انجام دادم، در آن زمان تاکید جدی بر بخش خصوصی و غیره داشتم که همه جمع شویم و یک پیام‌رسان توانمند برای حل نیازهای داخلی و پاسخگویی و اینکه ما را در منطقه به قدرت برتر در این زمینه بدل کند و حداقل در عرصه جهان اسلام یک پیام‌رسان قابل‌قبول باشد، برسیم.

وی گفت: ارزیابی من این بود که توانایی طراحی چنین پیام‌رسانی را داریم اما متاسفانه تا دیدند در این زمینه سود وجود دارد و ظاهرش قشنگ است و بروز و ظهور دارد، هر دکانی، هر نهادی، هر موسسه‌ عمومی و خصوصی راه افتاد که پیام‌رسان درست کند؛ این اصلا مسئله و مشکل ما شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آن زمان گفتم حتی اگر الان مشکل داریم با یکی از پیام‌رسان‌های بین‌المللی که البته آنوقت پیشنهاد اولم غربی نبود، شرقی بود، صحبت اولیه شد اما با بهانه‌های بسیار کوچک کسانی‌که حاضر بودند شریک ما شوند، سهم شراکت خوبی به ما بدهند و دانش ما بالا برود را از دست دادیم و یکی دوبار که یک پیام‌رسان غربی وقتی ما شرط گذاشتیم و کمی بازی درآورد، آقایان عقب‌نشینی کردند. متاسفانه فرصتهای ما در این زمینه از دست رفته و به این مشکلات در حوزه فضای مجازی و فیلترینگ برخورده‌ایم.

قالیباف: با فیلترینگ مخالفم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله دوم مناظره با بیان اینکه بحث فضای مجازی بسیار مهم است، گفت: فضای مجازی فضای زندگی مردم در تمام ابعاد آن است؛ مردم عین فضای حقیقی را در فضای مجازی زندگی می کنند.

قالیباف اظهار کرد: با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات و فساد زیادی به دنبال دارد. فضای مجازی یک فرصت برای ما است البته ما در شرایطی تصمیمی گرفته و بعد آن را تبدیل به تهدید می کنیم.

وی افزود: زمانی مثل ۱۴۰۱ موضوعات امنیتی است که بحث آن جداست کما اینکه در تمام دنیا امنیت اولویت است ولی در سایر شرایط نباید اینگونه باشد.

قالیباف حکمرانی در فضای مجازی را ضروری خواند گفت: حتما حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی ضروری است.بخش عمده موضوعات اقتصادی در فضای مجازی است که باید از آن استفاده کرد.

وی اظهار کرد: مردم فرهنگ را تولید و مصرف می‌کنند و دولت‌ها باید آن را ناوبری و تولی‌گری و هدایت کنند.

قالیباف یک بخش حوزه فرهنگ را مربوط به کالاها و تولیدات فرهنگی دانست و گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت جوانان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنیم اما چگونه این کار را با سرعت اینترنت فعلی و فیلترینگ انجام دهند؟

وی افزود: وضعیت به گونه ای شده که استفاده از فیلترشکن ها از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد رسیده است یعنی به جای مسدودسازی خطر را بیشتر کردیم لذا هم خسارات اقتصادی و مالی و هم خسارت اخلاقی و رفتاری دیدیم؛ نوجوانان می تواند از طریق همین بازی ها و فضای مجازی فرهنگ فارسی و انقلاب را گسترش دهیم اما بررسی کنید که چگونه برخی کشورها از طریق فضای مجازی روی جوان ها تاثیر گذاشته اند.

رییس مجلس بیان کرد: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم مصمم به تکمیل شبکه ملی اطلاعات بود که بیش از ۷۵ درصد پیش رفت و در آینده نزدیک سرعت اینترنت حل می شود تا اعصاب‌خوردی از مردم برداشته شود.

قالیباف اضافه کرد: البته در این راه رعایت حکمرانی در فضای مجازی ضروری است یعنی دولت باید تضمین کننده حقوق مادی و معنوی باشد؛ یکی از نگرانی ها مردم برای استفاده از سکوهای خارجی، احساس ناامنی است حضرت آقا حکم و فتوا دادند که دخالت در زندگی مردم حرام شرعی است که این شامل فضای مجازی هم می شود؛ باید این را تضمین کنیم.

وی افزود: هم باید سرعت اینترنت را حل کرد و هم با حکمرانی درست از فرصت های فضای مجازی استفاده کرد که در غیراین صورت خسارت فرهنگی و مالی به دنبال دارد.

زاکانی: سرعت اینترنت در دولت رییسی قرار است تا ۵۰ برابر افزایش یابد

زاکانی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول از مرحله دوم مناظره تلویزیونی گفت: هیچ ملتی و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین و افکار عمومی خودش را در اختیار بیگانگان بگذارد. صیانت موضوعیت دارد اما فیلترینگ خیر. دوستانی که درباره فیلترینگ صحبت کردند بی‌پروایی کردند و امکان استفاده از پیام‌رسان‌ها را به گونه‌ای فراهم کردند که برای کشور ضابطه‌مند نبود. بعد دکانی به اسم فیلترینگ باز کردند و شروع به مزاحمت برای مردم کردند. دولت با انتقال سرورهای این پیام‌رسان‌ها به داخل کشور مشکل را می‌تواند حل کند.

زاکانی ادامه داد: نباید مانع این اپلیکیشن‌های خارجی شد به شرطی که آن‌ها هم به قانون ایران احترام بگذارند و رعایت کنند. فضای مجازی برای کشور موهبت است چون زمینه ارتباط و تعامل را با جهان فراهم می‌کند. فضای مجازی و هوش مصنوعی زمینه کار، تلاش، توسعه فناوری و زیرساخت‌های حکمرانی را فراهم می‌کند. ما از هوش مصنوعی در شهرداری استفاده کرده‌ایم و پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

وی مدعی شد: سرعت اینترنت در دولت رییسی قرار است تا ۵۰ برابر افزایش یابد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از آمریکایی‌ها لااقل به خاطر نوع برخوردش با تیک‌تاک یاد بگیریم.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان حجاب‌بان‌ها را شوخی می‌کنید؟ حجاب جز با احترام و رعایت قوانین قابل اجرا نیست اما افرادی که در ستاد انتخاباتی آقای پزشکیان قرار دارند بی‌اخلاقی می‌کنند. در دوره پورمحمدی نسبت به فیلترینگ اقداماتی شد که به جای خودش صحبت می‌کنم.

خروج از نسخه موبایل