نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

رخداد ۱۳۹ زمین‌لرزه در یک هفته اخیر / ثبت ۲ زلزله ۴.۳ ریشتری در فارس

زلزله

زلزله

به گزارش خبرگزار خبرشهر، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی نوزدهم تا بیست‌وپنجم خرداد، ۱۳۹ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۲۷ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۹ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و سه زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه هجدک در استان کرمان با رخداد ۹ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، چهار زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، یک زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، دو زمین‌لرزه در اردبیل، ۹ زمین‌لرزه در اصفهان، یک زمین‌لرزه در ایلام، سه زمین‌لرزه در بوشهر، پنج زمین‌لرزه در تهران، چهار زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۱۵ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، هشت زمین‌لرزه در خراسان شمالی و سه زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، ۱۳ زمین‌لرزه در سمنان، ۱۴ زمین‌لرزه در فارس، ۲۳ زمین‌لرزه در کرمان، یک زمین‌لرزه در کرمانشاه، دو زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، دو زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در گیلان، سه زمین‌لرزه در مازندران، یک زمین‌لرزه در مرکزی، چهار زمین‌لرزه در هرمزگان و ۱۴ زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های البرز، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قم، قزوین، کردستان، لرستان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به کرمان با ۲۳ زمین‌لرزه و خراسان رضوی با ۱۵ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز شنبه، نوزدهم خرداد ساعت ۲۱:۰۳:۱۲ با بزرگی ۴.۳ ریشتر در اردکان استان فارس بود، همچنین روز پنجشنبه، بیست‌وچهارم خرداد ساعت ۱۵:۰۹:۰۰ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر در قیر استان فارس ثبت شده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۱۹ خرداد

در تربت حیدریه استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷ ریشتری و در قائمیه استان فارس زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

بی کاه استان هرمزگان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری بی کاه، ۱۸ کیلومتری دهبارز و ۲۶ کیلومتری میناب این استان گزارش شد.

خروج از نسخه موبایل