نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

یکی از دلایل عدم رضایت مردم از بیمارستان گنجویان، کمبود کادر درمان است

img 20240612 wa0001

img 20240612 wa0001

به گزارش خبرنگار خبرشهر، اگر یک نقطه نظر مشترکی بین بیشتر یا همه مردم دزفول وجود داشته باشد این است که بیمارستان گنجویان، برخی شاخص های لازم برای رضایت عمومی را ندارد، تا جایی که برخی از افراد از ترس سلامت خود حتی تمایلی به مراجعه و بستری شدن در این بیمارستان را ندارند.

کمبود پزشک و کمبود شدید تعداد پرستار نسبت به تعداد بیماران، سطح کیفیت خدمات درمانی را در برخی جهات کاهش داده و از طرفی نیز فشار زیادی به کادر درمان وارد می‌کند؛ اما این در حالی است که در آزمون استخدامی اخیر هیچگونه نیرویی در این بیمارستان جذب نشد.

از طرفی اختلاف و جدال لفظی بین نیروی درمانی و بیماران و مراجعان از مسائلی است که همواره در بیمارستان بزرگ دزفول شاهد آن هستیم.

از سوی دیگر کمبود پزشک در اوژانس و عملکرد ضعیف نیروی درمانی در برخی قسمت ها، کیفیت خدمات در اورژانس را کاهش داده است به طوری که گاها پزشک ، یا پرستاری با تاخیر بر بالین بیمار حاضر می‌شود و یا بیماران بد حال را بدون پرستار و کمک پرستار به سایر بخش ها جا بجا می‌کنند.

همچنین گزارش شده که مجتمع حضرت زینب علی رغم اینکه مربوط به سایر مشکلات زنان و زایمان است، اما خدمات دهی خود را به موضوع زایمان محدود کرده است.

در همین رابطه رئیس بیمارستان بزرگ دزفول در گفتگو با خبرنگار خبرشهر اظهار کرد: بدون شک یکی از دلایلی که همواره موجب نارضایتی مردم از ما می‌شود کمبود کادر درمان است؛ چرا که در سایر بیمارستان های آموزشی ضریب پرسنل ۱.۴ دهم و در بیمارستان بزرگ دزفول ۸۹ صدم است.

احمد سلمانپور در رابطه با عدم جذب نیرو در آزمون استخدامی اخیر گفت: جذب نیرو شرایط خاص خود را داشته و از آنجایی که هیچگونه فارغ التحصیل بومی و پرستار طرحی پشت خط وجود نداشت، امکان استخدام نیروی جدید را نداشتیم.

وی اضافه کرد: استخدام کشوری نیز خالی از اشکال نیست چرا که اگر بخواهیم نیرویی را از شهر ها و و استان های همجوار به کار گیریم، مسئله اسکان، رفت و آمد و سایر نیاز های او باید در نظر گرفته شود.

رئیس بیمارستان بزرگ دزفول با اشاره به اینکه با رایزنی های صورت گرفته، در آینده ۳۵۰ نفر اعم از پرستار، کادر اتاق عمل و بیهوشی جذب بیمارستان خواهند شد، بیان داشت: علت اصلی کاهش خدمات که همواره منجر به نارضایی مردم شده عدم تطابق مراجعان به تعداد نیروهاست.

به گفته سلمانپور جذب نیرو یا به صورت طرحی و یا از طریق استخدام اجرا می‌شود، زیرا طبق قانونی که از سال ۴۰۰ ابلاغ شد، امکان جذب نیروی شرکتی و پیمانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: با افزایش تعداد مراجعان کمبود ها و مشکلات بیمارستان نمایان تر می‌شوند، از سوی دیگر به دلیل پاسخگو نبودن منابع مالی و بیمه ها، کمبود نیرو و امکانات رفاهی و لجستیک در این بیمارستان به دور از انتطار نیست.

رئیس بیمارستان بزرگ دزفول با اشاره به اینکه از ۲۸ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین سال جاری روزانه حدود هزار و صد نفر به این بیمارستان مراجعه داشتند، گفت:

با وجودی که کادر درمان به استراحت نیاز دارد اما ما استراحت نیرو های خود را صرف سلامت مردم کرده ایم.

از طرف دیگر باید در نظر داشت که برخی از نیروهای ما مادران باردار و یا شیره دهی هستند که رعایت حالشان ضروری است‌.

سلمانپور اذعان کرد: از آنجایی که جراحی در مراکز خصوصی با مبالغ بسیار بیشتر از هزینه های بیمارستان انجام می‌شود، اغلب مردم به بیمارستان بزرگ‌ دزفول مراجعه‌ می‌کنند، اما بزرگترین ایراد ما عدم برگشت هزینه هاست؛ بنابراین با توجه به نوسانات ارزی بازار به سختی لجستیک خود را حفظ می کنیم.

به گفته وی بدهی بیمه تامین اجتماعی تا پایان بهمن ماه سال گذشته به بیمارستان بزرگ دزفول حدود ۹۸ میلیارد تومان است.

رئیس بیمارستان بزرگ دزفول با اشاره به اینکه ۲۲ کمک پرستار در اورژانس تعریف شده، گفت: جابجایی بیماران بدحال و یا سایر بیماران در اورژانس و دیگر بخش ها باید توسط پرستار یا کمک پرستار انجام شود، بنابراین اگر در این باره کوتاهی در اورژانس مشاهده یا گزارش شود با نیر‌وهای کم‌ کار برخورد انضباطی می‌شود.

سلمانپور با اشاره به درمانگاه مامایی ویژه مادران باردار، اظهار داشت: درمانگاه تخصصی حضرت زینب نیز پذیرای سایر بیماری زنان و مشکلات سرپایی این حوزه است.

به گزارش خبرنگار خبرشهر سیستم درمانی بیمارستان بزرگ دزفول که حاصل مدیریت های ناصحیح در سالهای متمادی است مورد نارضایتی برخی از مراجعین قرار گرفته و‌ در بعضی حوزه ها، دزفول را با یک چالش جدی در حوزه درمان مواجه کرده است.

خبرنگار :مهدی حلاج خوب

خروج از نسخه موبایل