نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

پایان 21 سال انتظار در فجر 45 با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد تومان/65 درصد پیشرفت طی 19 سال و 35 درصد طی 2 سال/تهذیبی حلقه اتصال زنجیر تامین و اجرا در پروژه مجدیان

img 20240203 223528 622

img 20240203 223528 622

به گزارش خبرنگار خبر شهر ،یک تفکرِ اشتباه مدیریتی در سال 1381 که تخریب ورزشگاه شهید مجدیان دزفول، مسئولان بالادستی را مجبور به تخصیص اعتبار برای احداث ورزشگاهی بزرگتر و مجهزتر می کند، فاجعه ایی را رقم زد که حل آن 21 سال به طول انجامید، یک رئیس جمهور، چندین وزیر و دهها معاون وزیر و مسئولان محلی و … آمدند، بازدید کردند و وعده دادند، و لیکن تنها ورزشگاه بزرگ شمال خوزستان، غیر قابل استفاده شده بود، چه استعدادهایی که نابود نشد و چه بدبینی هایی که بوجود نیامد، همه و همه حاصل شکست مدیران و پیمانکاران در طول این سال ها بود .

با پیشنهاد سید احمد آوایی نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی در سال 1400 ، دکتر خادم علی تهذیبی از تهران به دزفول مامور شد. وی با تجربه کار در ستاد وزارت، اداره کل و چندین شهرستان مهم، پروژه مجدیان را با پیشرفت ساختمانی 65 درصد و مالی 35 درصد تحویل گرفت و در دستور کار قرار داد. پروژه فقط اسکلت و نما داشت … ، هم تصاویر اقدامات دوسال گذشته موجود است و هم قراردادهای منعقده . بماند که حسب شنیده ها می خواستند پروژه را با همین وضعیت افتتاح کنند که کارشناسان نگذاشتند.

تصمیم بر این بود که تهذیبی از تمامی ظرفیت های موجود استفاده کند که به خوبی نیز استفاده نمود، از سید احمد آوایی نماینده مجلس در اخذ اعتبار از نفت و سازمان هدفمندی یارانه ها و رفع مشکلات با برگزاری جلسات متعدد در اهواز و تهران گرفته تا حمید بنی تمیم مدیرکل در اخذ اعتبارات ملی وزارتی و همچنین از مجموعه حوزه مالی و معاونت عمرانی اداره کل در فرایند اجرای پروژه و در نهایت از مجموعه های مدیریت شهری بویژه فرمانداری ویژه دزفول و در کنار همه اینها خلاقیت، شجاعت و ارتباطات تهذیبی مزید بر علت شد تا 21 سال چشم انتظاری پایان یابد .

درواقع تهذیبی نقش موتور محرکه و مدیریت حلقه زنجیر تامین و اجرای پروژه مجدیان را برعهده داشت که به خوبی نیز ایفا نمود.

5 شرکت پیمانکاری در طول سال های 1401 و 1402 به صورت همزمان در ساختمان جایگاه و چمن شماره 1 ورزشگاه شهید مجدیان دزفول به صورت مستقیم و چندین شرکت به صورت کنسرسیوم فعال بوده اند تا به فضل خدای تبارک و تعالی، تابوی این پروژه بعد از 21 سال شکسته شود، شرکت های مستقیم عبارتند از :

1) شرکت استوارکاران پایتخت

2) شرکت قلعه کاران جنوب

3) شرکت تراج آسان بر

4) شرکت ایده آل جوش کوثر

5) شرکت هنر صنعت هفتم

مجموعه ایی از معضلات و مشکلات پروژه را احاطه کرده بود، وعده تکمیل توسط یک رئیس جمهور، چند وزیر و دهها معاون وزیر و مسئول محلی بر زمین مانده بود. موضوع نفس گیرتر از اینها بود، مطالبات پیمانکاران قبلی و تعدیل ناشی از تاخیر، اعتبارات جدید را می بلعید. بیم آن می رفت که همچون سال های 82 تا 89 به دلیل اختلافات کارفرما و پیمانکار کار به محاکم قضایی کشیده شود که نتیجه ایی به جز تعطیلی پروژه نداشت.

نقشه استادیوم قدیمی بود و تعدد پیمانکاران در دو دهه اخیر، سطح کار را از یک پروژه جدید به یک کار تعمیراتی تبدیل کرده بود. استاندار وقت، اعتقادی به بهره گیری از ظرفیت قانونی ترک تشریفات برای تکمیل نداشت، جلسات متعدد بنده و آقایان آوایی و بنی تمیم با ایشان بی نتیجه بود. مناقصه جدید از یک طرف یعنی اطاله زمانی منتج به افزایش قیمت ها و تحمیل هزینه های چند باره تجهیزکارگاه و ضرائب به پروژه و از طرفی دیگر مشکلات عدیده ناشی از همپوشانی فعالیت های عمرانی پیمانکاران قبلی و آتی به همراه محدودیت در آیتم های ستاره دار از قبیل آسانسور، شوفاژ، تاسیسات، مبلمان VIP و …

اتمام این پروژه هم به پول نیاز داشت و هم به قرارداد، زمان همه به اندازه کافی پروژه را فرسوده کرده بود و تسریع در امور اولویت داشت ولی از همه اینها حیاتی تر برای تکمیل این پروژه داشتن شجاعت، خلاقیت و کارگروهی بود

اگر بخواهم به مصائبی که در طول سه سال گذشته به بنده و آقایان آوایی و بنی تمیم و مجموعه همکارانمان وارد شد را بگویم، باید مثنوی هفتادمن را شرح دهم که از حوصله این مقال خارج است ولیکن خالی از لطف نیست که به یکی دو نکته اشاره کنم، اوایل سال 1401 بود که طی جلسه ایی که بنده و آقای آوایی با حاجتی مدیرعامل سازمان هدفمندسازی داشتیم، شش میلیارد تومان اعتبار اخذ و ابلاغ آن به خوزستان صادر شد ولیکن بعد از ابلاغ متوجه شدیم ذیحسابی اداره کل بر اساس قانون نمی تواند مناقصه برگزار کند چون ابتدا باید مطالبات پیمانکاران قبلی پرداخت و تسویه می شد و سپس مناقصه برگزار گردد اینجا همان جاست که می بایست خلاقیت و شجاعت نقش آفرینی کند، بنده پیشنهاد دادم عنوان ابلاغ اعتبار از تکمیل مجدیان به فاز 2 و یا فاز نهایی عوض شود که مورد موافقت قرار گرفت ولی باز مشکل داشتیم سازمان یارانه ها در مقطعی از زمان بود که دهک های افراد تغییر کرده بود و این سازمان درگیر مشکلات ناشی از حضور ارباب رجوع های بسیار بود، هیچوقت یادم نمی رود از آقای محسن معزی مشاور آقای آوایی خواهش کردم به تهران برود و پیگیر تغییر عنوان بشود سه روز بیشتر فرصت نداشتیم چون مناقصه برگزار شده بود و اگر اعتبار با عنوان جدید ابلاغ نمی شد مناقصه باطل می شد و ماهها عقب می افتادیم سازمان هدفمندی شلوغ بود هنوز نمی دانم آقای معزی چطور وارد سازمان شد و عنوان ابلاغ اعتبار را عوض کرد و ثانیه آخر به دست ذیحسابی رساندیم و از ماهها تاخیر مجدد جلوگیری کردیم.

نکته ایی دیگر که هم جای خنده دارد و هم گریه، صندلی سکوها بود که پیمانکار قبلی در سال 96 بخش کمی از آنها را تهیه کرده بود. جای تعجب داشت، ساختمانی که تا اتمام بالغ بر 35% درصد عملیات ساختمانی آن بر زمین مانده بود چرا باید صندلی خریداری شود آنهم کم و حال که کار تمام شده است با مشکل کمبود صندلی مواجه شدیم ولی برای تهیه الباقی، کارخانه ایی که از این مدل تولید می کرد می گفت منسوخ شده و دیگر مشابه اینها را تولید نمی کند. باز همان ابتکار و خلاقیت، حالا داستان پروژکتورها و صدها مصیبت دیگر نیز بماند .

اهم اقدامات عمرانی پیمانکاران جایگاه و چمن شماره 1 ورزشگاه مجدیان دزفول در طول سال های 1401 و 1402 :

1) زیرسازی و موزاییک کاری کف در همه طبقات (همکف، اول و دوم)

2) سفیدکاری و رنگ آمیزی دیوارها در همه طبقات (همکف، اول و دوم)

3) نصب سقف کاذب در همه طبقات (همکف، اول و دوم)

4) زیرسازی و موزاییک کاری کف و رنگ آمیزی سقف در سالن های زیر جایگاه(دو بال چپ و راست)

5) خرید و نصب دستگاه های سرمایشی در همه اتاق ها، راهروها و سالن های زیر جایگاه

6) خرید و نصب تاسیساتِ موتورخانه و سیستم گرمایش و آب گرم و تهویه ها و هواسازها

7) تامین و نصب روشنایی کل ساختمان(طبقات همکف، اول و دوم و سالن های زیر جایگاه)

8) خرید و نصب آسانسور به همراه آسترکاری

9) نصب ضربه گیر در سالن های زیر جایگاه واقع در بال های چپ و راست

10) انجام زیرسازی کف و سفیدکاری و رنگ آمیزی دیوار اتاق VIP به همراه خرید و نصب مبلمان

11) زیرسازی، آسفالت، جدول بندی و رنگ آمیزی جداول در محوطه

12) کابل کشی و روشنایی دکل محوطه، تقویت و روشنایی دکل های اول ، دوم و سوم چمن شماره یک و همچنین مقاوم سازی دکل چهارم جهت نصب پروژکتورهای آن

13) زیرسازی و نصب چمن مصنوعی روبروی نیمکت های ذخیره و ورودی تیم ها به جایگاه

14) احداث فاز اول پیست تارتان مجدیان در قالب احداث جاده تندرستی مشتمل بر زیرسازی، بتون ریزی و زهکشی

15) تکمیل حمام ها و سرویس های بهداشتی( کف، بدنه و سقف کاذب به همراه نصب شیرآلات وملزومات)

16) خرید و نصب درب های چوبی اتاق ها و درب های آلومینیومی حمام ها و سرویس های بهداشتی

17) نصب شیشه، دستگیره های درب ها و رنگ آمیزی درب های فلزی

18) تکمیل ورودی اصلی جایگاه (زیرسازی، پله و موزائیک کاری)

19) تامین انشعابات و اشتراکات آب، برق و گاز به همراه نصب پایه و ترانس برق ویژه جایگاه

20) خرید و نصب الباقی صندلی های ضلع جنوبی به تعداد 1500 عدد و مقاوم سازی سکوها

21) تکمیل سکوهای بتنی تماشاچیان با بتن ریزی و پلاسترکاری و نرده کشی فلزی و رنگ آمیزی آنها

22) تکمیل محل نیمکت های ذخیره و تعویض صندلی ها و زیباسازی

23) تکمیل آب خوری های دو طرف جایگاه مشتمل بر موزائیک کاری، کاشی کاری بدنه و نصب شیرآلات

24) تکمیل سرویس های بهداشتی دو طرف جایگاه مشتمل بر موزائیک کاری، کاشی کاری بدنه و نصب شیرآلات

25) احداث چهار حلقه چاه دستی و کیسینگ بتنی جهت فاضلاب سالن های زیر جایگاه

خبرنگار  : مهدی حلاج خوب



img 20240203 223453 735

 

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل