نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

سرطان دستگاه گوارش نخستین عامل مرگ غیرواگیر در دزفول است

img 20240128 wa0001

img 20240128 wa0001

به گزارش خبرنگار خبر شهر،عصار،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول:ب



img 20240128 wa0002

ا بیان اینکه سرطان دستگاه گوارش نخستین عامل مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر در دزفول است گفت: باتوجه به قابل پیشگیری بودن این نوع سرطان، ضروری است شهروندان دزفول برای غربالگری به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

سرطان دستگاه گوارش بر اساس شاخص‌ها، بالاترین آمار مرگ و میر در دزفول و کشور به خود اختصاص داده است و این در حالی است که اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود به راحتی قابل کنترل و درمان است.

آموزش روش‌های پیشگیری و غربالگری سرطان‌های شایع در پویش ملی مبارزه با سرطان در مراکز جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی دزفول به صورت رایگان انجام می‌شود.

مراقبان سلامت با تشکیل پرونده الکترونیکی برای تمام مراجعه کنندگان طیف متنوعی از خدمات را به صورت رایگان به شهروندان ارایه می‌کند.

سواد سلامت با سطح تحصیلات مترادف و یکسان نیست، گاهی افراد با مدرک کمتر، سواد سلامت بالاتری دارند و چنین فردی مسوولیت انتخاب‌های خویش را پذیرفته و با خودمراقبتی از سلامت خود و اطرافیان صیانت می‌کند.

بر اساس مطالعه‌های انجام شده برخی محصولات بازار مثل انواع نمک‌های تصفیه نشده دارای خطرات فراوانی از جمله سرطانزایی است که مصرف این نمک‌ها مورد تایید وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیست.

مصرف دخانیات و افراط در غذاهای سرخ کرده و چرب، سوسیس، کالباس و انواع سُس‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند از دلایل بروز سرطان شود.

افزایش سواد سلامت مصون سازی جامعه در برابر محصول‌های مضر است تا حتی اگر شهروندان در معرض چنین محصولاتی قرار گیرند از انتخاب آن برای مصرف اجتناب کنند.

افراط در مصرف فست فودها، شیوع کم تحرکی، مصرف دخانیات و قلیان و دور شدن مردم از سبک زندگی و تغذیه سالم در خانواده‌ها و بخصوص نسل جدید، علت اصلی این نگرانی است.

اگر چه تصور عمومی از سرطان این است که این بیماری به طور قطع منجر به مرگ می‌شود ولی باید گفت سرطان‌های شایع در صورت تشخیص زودهنگام و غربالگری سریع به سادگی قابل کنترل و درمان است.

بیشترین بروز سرطان در زنان سرطان سینه و در آقایان سرطان پرستات و نخستین عامل مرگ نیز مربوط به سرطان دستگاه گوارش است.

امکان پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش با اقداماتی ساده ازجمله اصلاح رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی و تشخیص زودهنگام و درمان قطعی در مراحل اولیه میسر است به همین دلیل از شهروندان دزفول تقاضا می‌شود تا با مراجعه به مراکز جامع سلامت در غربالگری سرطان مشارکت کنند.

خبرنگار:مهدی حلاج خوب

خروج از نسخه موبایل