نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

ضرورت تشکیل سازمان منسجم امدادی برای بحران/رشته ایمنی و حریق وارد دفترچه کنکور شود

قدرت الله محمدی

قدرت الله محمدی

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، قدرت الله محمدی در همایش ملی بازآفرینی شهری، ایمنی و مدیریت بحران که با هدف بررسی موضوع ایمنی شهری، در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت ایمنی و حفظ جان انسان‌ها تصریح کرد: زمانی که صحبت از بحران می‌شود، کلید واژه‌هایی نظیر سیل، زلزله، آتش‌سوزی، آوار، بارندگی شدید و… را می‌شنویم و در کنار این رخدادها کلید واژه‌هایی دیگر مانند هلال احمر، آتش‌نشانی، اورژانس، سازمان بحران، پدافند و… برای امدادرسانی به میان می‌آیند.

وی ادامه داد: اما در نظر بگیرید چنانچه در نزدیکی همین مکانی که حضور داریم دو یا سه ساختمان دچار آوار شوند متولی امدادرسانی کیست؟ چه سازمان‌هایی هستند؟ آیا سازمان و مجموعه‌ای مشخص برای اعزام فوری و رسیدگی به این گونه بحران‌ها وجود دارد؟ پاسخ خیر است.

محمدی افزود: به همین دلیل هم تشکیل یک سازمان ساختاری متشکل از ارگان‌های امدادی و بحرانی برای رسیدگی، امداد و نجات محبوسین و مصدومین در حوادث بسیار ضروری و کارآمد خواهد بود. در هنگام بروز حوادثی مانند زلزله، ثبت آمار و اطلاعات دقیق از افراد باید تهیه شود و وجود یک نرم افزار آماری حوادث و تشکیل گروه برای وارد کردن اطلاعات دقیق محل حادثه، تعداد نفرات و ساکنان یک محله و روستا برای انجام عملیات، آوار برداری و نجات افراد و… نیز امر بسیار مهمی است.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره اهمیت فرهنگ‌سازی در راستای کاهش خطرات حوادث و پیشگیری از خسارات ناشی از آن نیز گفت: توجه به اشاعه فرهنگ شهرنشینی اعم از زندگی فردی و اجتماعی و رعایت قوانین و مقررات برای حفظ جان و مال شهروندان بسیار مهم است و باید از کشورهای دیگر که در این زمینه به موفقیت‌هایی دست یافته اند الگو بگیریم و ایمنی که مهم‌ترین نیاز انسان‌هاست باید با وسواس بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

محمدی با بیان اینکه محتواسازی باید از دانشگاه‌ها و مراکز علمی آغاز شود، گفت:‌ ما حتما از تولیدات علمی این همایش بهره‌ خواهیم برد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رشته ایمنی و حریق و پیشگیری از حوادث باید در دفترچه کنکور وارد شود، گفت: امیدواریم که این موضوع در شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و سازمان سنجش مورد توجه قرار بگیرد. ایمنی بخش ضروری از هر خانه‌ای است که باید پیش از دکوراسیون و تجملات مورد توجه قرار گیرد. اما جالب است که ما برای دکوراسیون رشته‌های دانشگاهی داریم ولی برای ایمنی خیر.

محمدی با اشاره به مشکلات بافت فرسوده در پایتخت نیز اذعان داشت: هنگام بروز حوادث و آتش سوزی در بافت‌های قدیمی و ساختمان‌های فرسوده مشکلات امدادرسانی و مهار آتش‌سوزی در این نقاط برای آتش‌نشانان بسیار زیاد است و صعب العبور بودن مسیرهای داخل بازار تهران ما را بر آن داشته با تحمیل هزینه های زیاد به ساخت خودروهای کم عرض برای جلوگیری از خسارت مالی و نجات جان افرار روی بیاوریم که این موضوع هزینه و وقت زیادی را می‌طلبد.

خروج از نسخه موبایل