نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

تصویب لایحه ایجاد درگاه خدمات غیرحضوری شهرداری، گامی در تحقق شهرداری غیرحضوری

احمد صادقی

احمد صادقی

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، احمد صادقی، رئیس دبیرخانه شورای عالی استان ها و رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: تصویب لایحه ایجاد درگاه صدور مجوزها، گواهی‌ها، استعلامات و خدمات غیرحضوری شهرداری تهران را یکی از آمال این دوره مدیریت شهری مطرح کرد و تصویب این لایحه را برداشتن گامی دیگر در راستای تحقق این آرزو بیان کرد.

وی افزود: این لایحه به منظور یکپارچه سازی ارایه خدمات غیر حضوری در شهرداری تهران و در راستای اجرای ماده واحده مصوبه “الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه یکپارچه نمودن درگاه صدور مجوز ها گواهی ها، استعلامات و ارایه خدمات غیر حضوری شهردای تهران” ارایه شد که در این مصوبه شهرداری تهران مکلف است نسبت به اجرای مفاد این مصوبه اقدام کند.

صادقی گفت: یکی از مشکلات ما این است که ایجاد درگاه یکپارچه متولی نداشته و در این لایحه وظایف همه دستگاه ها، مالک فرایند و زیر ساخت ها مشخص شده است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان ها در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله نقاط قوت این لایحه این است که خدمت هایی که ارایه می شود در آن مشخص شده و نیز خدمت هایی که در آینده نیز ارایه خواهد شد در این لایحه به آن اشاره شده است.

وی بیان داشت: از جمله مواردی که در فرایند های شهرداری تهران مورد مناقشه است می توان به بحث تدوین، اجرا ، سیاست گذاری و نظارت اشاره کرد و لذا در این لایحه از مالک فرایند به عنوان کسی که سیاست گذاری و نظارت بر اجرای آن را انجام می دهد نام برده شده است.

صادقی در ادامه گفت: شهرداری تهران مکلف است درگاه های یکپارچه ارائه خدمات غیرحضوری را با اهداف زیر ایجاد نماید:

1ـ ایجاد شفافیت در ارائه خدمت

2ـ افزایش سرعت در ارائه خدمات

3ـ خودکارسازی فرآیندها و به حداقل رساندن مراجعه شهروندان و کسب و کارها به شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک شهر

4ـ حذف استعلامات و مکاتبات فیزیکی فیمابین واحدهای مختلف شهرداری

5ـ ایجاد زیرساخت لازم جهت غیرحضوری شدن پاسخگویی به استعلامات خارج از شهرداری

6ـ یکپارچگی بانک‌های اطلاعات شهرداری تهران

7ـ افزایش بلوغ سازمانی شهرداری

8ـ فرآیند محور شدن ارائه خدمات

9ـ یکپارچگی و بهبود فرآیندهای ارائه خدمات

عضو شورای شهر تهران در ادامه افزود: یکی از آرزوهای بزرگ ما به صفر رساندن مراجعات به شهرداری است اما برخی فرایند ها هم وجود دارد که به طور حتم نیاز به مراجعه دارد از این رو، خدمات نیمه حضوری نیز در این لایحه مطرح شده است. به عنوان مثال مهندس ناظر بایستی برای بازدید پروزه حضور داشته باشد.

صادقی در پایان یاد آور شد: تصویب این لایحه یک گام دیگر ما را به تحقق شهرداری غیر حضوری نزدیک تر می کند و امیدواریم با این روند شهروندان از آثار و برکات غیر حضوری کردن خدمات که از جمله کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و نیز کاهش فساد اداری است بهره مند شوند.

خروج از نسخه موبایل