نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

حقابه ایران از رودخانه هیرمند باید به صورت جدی پیگیری شود

سیدمحمد حسینی

سیدمحمد حسینی

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، سید محمد حسینی نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها با اشاره به موضوع حقابه ایران از رودخانه هیرمند، گفت: در سفر استانی رئیس محترم دولت ایران قوی به استان ضعیف و مظلوم سیستان و بلوچستان در راستای احصا و رفع مشکلات این استان محروم، ایشان, ضمن بازدید میدانی از وضعیت نامطلوب رفاهی و معیشتی در این استان، به دلیل نقض ماده ۵ معاهده ۱۳۵۱ از سوی دولت افغانستان مبنی بر اینکه: “افغانستان اجازه ندارد اقدامی کند که ایران را از حقابه رود هیرمند بعضاً یا کلاً محروم سازد،” خطاب به مسئولان ارشد افغانستان، تذکر جدی می دهد که از همان زمان تاکنون، واکنش بسیاری از مسئولان و شهروندان افغانی را به دنبال داشته و دارد.

وی افزود: صرف نظر از اینکه نقض معاهده مذکور از ۱۵۰ سال پیش تاکنون محل بحث و مناقشه بوده است و دولت افغانستان در طول این سال ها، به بهانه های واهی از تعهد خود مبنی بر تامین ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال،(هر ثانیه ۲۶ متر مکعب) سر باز زده است، باید یادآور شد که در ایران حدود ۸ میلیون تبعه افغان زندگی می‌کنند.(بعضا برخی مسئولین این میزان را ۵ و برخی بیش از ۸ میلیون نفر اظهار میکنند)، طبق تحقیقات آماری، هر نفر (خواه ایرانی خواه افغانی) روزانه علاوه بر صرف ۲ الی ۳ لیتر آب آشامیدنی، بطور میانگین حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ لیتر آب مصرف می کنند.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: مصرف نهان آب برای هر نفر، روزانه حدود ۶۰۰۰ لیتر است. «مصرف نهان آب»، همان میزان آبی است که برای تولید هر محصول خوراکی یا غیرخوراکی صرف شده است. به عنوان مثال: برای تولید هر کیلوگرم هندوانه ۴۰۰ لیتر آب صرف شده است. یا برای هرکیلوگرم برنج، ۳۰۰۰ لیتر آب صرف شده است، به عبارتی یک بشقاب برنج، به طور متوسط ۷۵۰ لیتر آب مجازی دارد. یک بشقاب قرمه سبزی، ۱۷۵۰ لیتر، هر کیلوگرم ذرت ۹۰۰ لیتر، هر کیلوگرم گندم ۱۳۵۰ لیتر، یک لیتر شیر، ۱۰۰۰ لیتر و هر کیلوگرم گوشت قرمز معادل ۱۶۰۰۰ لیتر و یک بستنی ۳۰۰ لیتر آب مجازی دارد. همچنین برای یک استحمام ۱۰ دقیقه‌ای تقریبا ۸۰ لیتر آب صرف می شود. ماشین لباسشویی در هر بار شستشو معادل ۴۵ لیتر آب مصرف می‌کند یا برای تولید یک برگ‌ کاغذ A4 حدود ۱۰ لیتر آب صرف می شود.

حسینی خاطرنشان کرد: با تاکید بر عدد ۶۰۰۰ لیتر(۶ متر مکعب) مصرف نهان آب برای هر نفر، نتیجه گیری می‌شود که حضور ۸ میلیون تبعه افغان مقیم ایران در طول هر سال بیش از ۲۱ برابر میزان حق آبه ایران از هیرمند، ایران را متحمل صرف آب برای تبعه افاغنه مقیم می‌کند. یعنی عددی بیش از ۱۸ میلیارد متر مکعب در سال.

وی اظهار داشت: به عبارتی اگر جمعیت افاغنه مقیم ایران در نظر گرفته نشود در طول هر سال، به اندازه ۲۱ سال از بد عهدی ۱۵۰ ساله افغانستان نسبت به معاهده ۱۳۵۱، کاهش مصرف آب داریم. به تعبیر دیگر، اگر افغانستان به تعهد خود در معاهده فوق عمل کند، سهم هر افغانی مقیم ایران در سال ۱۰۰ متر مکعب آب می‌شود. در حالی که این میزان در برابر میزان مصرف نهان آب هر افغانی، حتی کفاف ۲ هفته هر افغانی را هم نمی کند.

حسینی، یادآور شد: اما نکته جالب توجه اینکه این ایام خبرنگار کج سلیقه افغانی میکروفن به دست میان شهروندان افغانی رفته و نظر آنها در خصوص حقابه ایرانیان از رود هیرمند را جویا می‌شود و همگی مصاحبه شوندگان متفق القول و با غرور و افتخار، ایران را محق دریافت حقابه از رود هیرمند نمی دانند و حتی برخی از مصاحبه شوندگان، اظهار می نمایند، در صورتی که افغانستان آب مازاد داشته باشد، صرفا در قبال دریافت بهای آن، حاضر به تحویل آب به ایرانی ها هستند.

وی در پایان از مسئولان دولت و شخص رئیس جمهور درخواست کرد تا به هیچ عنوان از حق ایران نسبت به حقابه هیرمند، مماشات نکنند و به طور جد پیگیر این موضوع باشند تا حق مردم ایران به ویژه مردم عزیز سیستان و بلوچستان، ضایع نشود.

خروج از نسخه موبایل