نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

چه اقداماتی برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی انجام شده است؟

پیاده روی اربعین2

پیاده روی اربعین2

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، شورای اسلامی، تصریح کرد: برنامه ریزی ها برای تسهیل اسکان زائران، حمل و نقل زائران و ارائه خدمات رفاهی در ایام اربعین از دو ماه گذشته آغاز شده و مهم ترین شاخصه اربعین امسال که باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد بحث گرمای هوا و تامین وسایل برودتی است. ما در مواکب به وسایل برودتی مانند کولر و آب سردکن نیاز داریم. زائرانی که پیاده حرکت می کنند وقتی به مرز رسیدند نیاز به استراحت دارند. باید وسایل سرمایشی در مواکب مهیا شود. مواکب به صورت خودجوش از طرف مردم برپا می شود و خیلی از موکب داران این امکان را ندارند که لوازم برودتی مثل کولر و آب سردکن تهیه کنند. اگر آب سردکن در گذرگاه ها فراهم شود هم بهداشتی تر است و هم با کمبود یخ و آب خنک مواجه نخواهیم شد.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مهم ترین شاخصه های اربعین امسال نسبت به سال های گذشته قرار گرفتن اربعین در اوج گرما است و مسئولان امر باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. بنده در بین موکب داران دغدغه تامین وسایل برودتی می بینم که باید این موضوع را جدی بگیریم تا با مشکل مواجه نشویم. موضوع دیگر بحث پارکینگ هاست، سال های گذشته ساماندهی انجام شد اما کافی نیست. متولیان امر باید مشکلات سال های قبلی را جبران کنند.

علیرضاورناصری، عضو دیگر مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طبیعتا حجم مشتاقان و دلدادگان امام حسین (ع) و کشورهای مجاور ما سال به سال رو به افزایش و مسیر ورودی آنان به خاک عراق نیز از کشور ایران است فلذا می طلبد متناسب با این جمعیت تمهیدات لازم اندیشیده شود. بنده شاهدم که از ماه‌ها قبل ستاد اربعین در سطح ملی کار خود را آغاز کرده و رفت و آمدهایی بین مدیران ارشد کشور در سطح وزارت کشور و رده های مشابه در عراق صورت گرفته است. استان خوزستان نیز دارای یک ظرفیت خاص برای استقبال از زائران دارد و از ماه ها قبل نیز مجموعه ای در استانداری خوزستان متولی کار شده اند. در شهرستان های همجوار با مرز مانند دشت آزادگان، خرمشهر و آبادان نیز تمهیدات لازم برای پذیرایی از زائران در حال انجام است و در چذابه و شلمچه که عمدتا مواکب پذیرایی از زائران حسینی برپاست تمهیدات لازم در حال دنبال شدن است و همکاری و همراهی زائران در حمایت از این مواکب مهم است.

وی در ادامه اظهار کرد: مردم خوزستان از هر قومیتی که هستند حقیقتا در طول مدت این سفر همه دارایی خود را در طبق اخلاص گذاشته و به زائران خدمت می کنند اما حجم مشکلات به قدری است که با این امکانات به تنهایی نمی توانیم آنها را حل کنیم و باید دولت نیز ورود کند که خوشبختانه ورود داشته است.

سیدجواد حسینی کیا، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: بخشی از مشکلاتی که زائران اربعین با آن روبرو بودند مربوط به وضعیت روکش آسفالت جاده‌های بین شهری بود که در این ایام در نقاطی از مسیر تعویض روکش ها در حال انجام است. یکی از دیگر مشکلاتی که زائران اربعین در سال‌های قبل داشتند مربوط به وضعیت گذرگاه‌های مرزی بود؛ در این خصوص گذرگاه‌های سمت ایران به اندازه کافی بود اما از سمت عراق محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشت که پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و آن طرف مرز به سایه بانی و تجهیزات مناسب تجهیز شده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: وضعیت آمادگی استان کرمانشاه برای میزبانی از زائران اربعین نسبت به سال قبل قابل مقایسه نیست چراکه امسال تمهیدات بسیار خوبی انجام شده است و مردم عزیز کرمانشاه آماده پذیرایی از زائران هستند؛ امیدواریم امسال با ظرفیت‌های ایجاد شده، زائران عزیز یک سفر بسیار خوبی را تجربه کنند.

شهریار حیدری رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال با اضافه شدن گیت‌های ایست بازرسی و گذرنامه در ورودی و خروجی خاک ایران و عراق مشکلی از لحاظ ایجاد ازدحام و جمعیت به وجود نیاید. قرار است در فاصله چند روز تعداد قابل توجهی از مرزهای جنوبی کشور یعنی مهران، خسروی، شلمچه و چذابه و جدیدا مرزهای شمال غربی کشور عبور کرده و برای حضور در مراسم اربعین به عراق بروند و به فاصله چند روز مجددا به کشور برگردند؛ این موضوع و حضور جمعیت زیاد نیازمند امکانات و تمهیدات لازم است.

وی در ادامه اظهار کرد: باید شرایط به گونه‌ای مدیریت شود که شاهد تجمع زائران در پایانه‌های مرزی نباشیم، باید همه امکانات در مرزهای کشور فراهم شده تا مشکلی برای زائران وجود نداشته باشد. همین نگاه منجر به افزایش گیت‌های گذرنامه عراق و ایران شد تا مشکلی از لحاظ ایجاد تجمع و ازدحام نباشد.

به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برنامه ریزی‌های لازم برای تسهیل حضور زائران و ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی صورت گرفته و همه بخش ها در تلاش هستند تا بستر برگزاری هرچه باشکوه تر این مراسم را فراهم کنند. کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس قول پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات ستاد اربعین حسینی را داده است.

خروج از نسخه موبایل