نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

بهترین راه تقویت دولت‌های محلی هوشمند سازی شهرهاست

احمد صادقی1

احمد صادقی1

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، احمد صادقی در پنل تخصصی‌هاب شهر هوشمند و کمیته ملی شهر هوشمند که در چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند که در مصلی امام خمینی برگزار شد، گفت: ابتدا لازم می‌دانم در خصوص نقش شوراها در ایجاد شهر هوشمند نکاتی را بیان کنم.

وی ادامه داد: موضوع ایجاد شوراها و نقش و اهمیت آن چه در دستورات دینی و چه در اصول قانون اساسی ما به صراحت بر آن تاکید شده و ایجاد پارلمان شهری به معنای‌ واگذاری کلیه امور به مردم است و اصول قانون اساسی هم بر همین اصل صراحت دارد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: با این وجود شوراها با وقفه‌ای بیست ساله تشکیل شدند و در فاصله ایجاد شوراها وظایفی که می‌بایست این نهادها انجام می‌دادند توسط نهادهای دولتی انجام گرفت و از این رو تصدی‌گری دولت‌ها در امور محلی بیشتر شد. این نهاد‌های موازی بعد از تشکیل شوراها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و امروز یکی از مشکلات وجود همین نهاد‌های موازی است. که حاضر نیستند وظایفی را که باید به شوراها سپرده شود را رها کنند. لذا کارها هنوز به شوراها و دولت‌های محلی واگذار نشده است.

صادقی افزود: اگر اعتقاد داریم بهترین نوع مدیریت، مدیریت‌ محلی است لاجرم باید دولت‌های محلی تقویت شوند و بهترین راه تقویت‌ دولت‌های محلی استفاده از فناوری روز دنیا است.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: موضوع استفاده از فناوری نوین در شهرها از اموری است که مورد تاکید این دوره مدیریت شهری بوده و از اولویت‌های دوره ششم شوراها بوده و باید بگویم که تهران در این زمینه در کشور تاکید می‌کنم در کشور،‌ پیشرو بوده است. البته‌ ما راه زیادی تا وضعیت ایده آل داریم ولی تصمیمات خوبی گرفتیم.

وی افزود: به عنوان مثال در تدوین برنامه پنج ساله چهارم توسعه شهر تهران موضوع هوشمند سازی به عنوان یک اصل‌ جداگانه در کنار اولویت‌هایی نظیر حمل و نقل عمومی قرار گرفت و این بدان معناست که ما به هوشمند سازی باور راسخ داریم‌.

صادقی افزود: گرچه هوشمند سازی در شهرداری مسبوق به سابقه است که نمونه‌اش ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک بوده اما ما در این دوره بر ایجاد شهرداری غیر حضوری تاکید داریم بدین صورت که‌ تمامی خدمات و اقدامات‌ در بستر الکترونیک بارگزاری شود و‌ مراجعه حضوری را به حداقل برسانیم.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران افزود: با این اقدام‌ از سفر‌های غیر ضرور جلوگیری می‌شود و این یعنی کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا و از طرفی با غیر حضوری شدن شهرداری‌ اقتصاد شهر پویاتر و‌ کار عمرانی بیشتر می‌شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها ادامه داد: از طرفی گلوگاه‌های‌ فساد و‌ وجود واسطه‌هایی که صاحب امضاهای طلایی هستند با هوشمند کردن خدمات از بین می‌رود.

صادقی گفت: در این راستا ما عزممان را جزم کردیم که در گام نخست، در شش ماه اول سال جاری‌ تمامی خدمات حوزه شهر سازی هوشمند شود. بدین صورت که هم محاسبه عوارض، فرایند صدور پروانه و موارد دیگر تا صدور پایان کار به صورت هوشمند باشد یعنی فرد تز منزل به تمامی این موارد دسترسی داشته باشد‌.

ریس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: البته وقتی می‌خواهید از مدیریت سنتی گذر کنید به طور قطع با مقاومت مواجه خواهید شد به ویژه از جانب کسانی که منافعشان به خطر می‌افتد. لذا رفع این موانع و شکستن این مقاومت‌ها بزرگترین خدمت در راستای ایجاد ظهر هوشمند است.

صادقی همچنین با اشاره به اینکه شهرداری‌ها متولی هوشمند سازی نیستند بلکه تسهیل گر این امر می‌باشند گفت: برای ایجاد شهر هوشمند نباید دنبال تصدی گری بود و از طرفی هم متولی امر ایجاد زیر ساخت‌های هوسمند سازی شهرداری‌ها نیستند.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها افزود: از طرفی هم باید در حوزه آموزش‌های شهروندی این مطالبه‌گری صورت گیرد که کارها به صورت هوشمند انجام شود و این خود بهترین بستر برای ایجاد شهر هوشمند است.

خروج از نسخه موبایل