نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

۷۰ درصد پرونده‌های خانوادگی در استان‌های کم‌جمعیت به سازش ختم می‌شود

14010719000138 test photon

14010719000138 test photon

به گزارش خبرشهر:حسن عبدلیان‌پور امروز در نشست شورای برنامه‌ریزی استان مرکزی، اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که در سال گذشته مشاوران خانواده انجام دادند، برقراری صلح و سازش در ۷۰ درصد پرونده‌های خانوادگی در استان‌های کم‌جمعیت بود.

وی با بیان اینکه هر فردی که در دادگاه توانایی اخذ وکیل را نداشته باشد وکیل معاضدتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود، افزود: تاکنون یک هزار و ۲۰۰ وکیل معاضدتی برای ارائه خدمت به این افراد گرفته شده است.

توسعه سامانه «مسیر» مشاورین خانواده تا پایان سال

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به راه‌اندازی سامانه «مسیر» در سال گذشته در راستای سند تحول قضایی بیان کرد: این سامانه به صورت پایلوت در استان البرز و تهران راه‌اندازی شده و در برنامه داریم تا پایان سال آن را در دیگر استان‌ها نیز عملیاتی کنیم.

عبدلیان پور با اشاره به کارکرد سامانه مسیر اضافه کرد: افرادی که دعاوی خانواده مانند دعاوی طلاق دارند، قبل از مراجعه به دادگاه به این سامانه متصل شده و به مشاورین خانواده مرکز که پروانه مشاوره خانواده دارند، ارجاع داده می‌شوند.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های مرکز وکلا حرکت در مسیر تخصصی شدن تا اواخر سال جاری است؛ تاکنون ثبت نام بیش از سه‌هزار و ۷۰۰ نفر برای آموزش تخصصی انجام شده که یک هزار و ۸۰۰ نفر آنان مربوط به کانون وکلا است.

سامانه مسیر پرونده‌های دادگستری را کاهش داد

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره نقش سامانه ۱۲۹ در کاهش ورودی پرونده‌های دادگستری گفت: این سامانه نقش موثری در کاهش ورودی پرونده‌ها دارد، اما استان مرکزی هنوز به آن متصل نشده است.

عبدلیان پور با بیان اینکه ارائه پاسخ رایگان توسط وکلا به مسائل حقوقی افراد یکی از مزیت‌های سامانه ۱۲۹ است ادامه داد: استان مرکزی باید برای استفاده از این سامانه تقویت شود؛ این سامانه علاوه بر ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان، خدمات کارشناسی خانواده نیز ارائه می‌دهد.

حجت الاسلام عبدالمهدی موسوی رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز با بیان اینکه ساختار مدیریت کارشناسان و وکلا، ساختاری پای کار و همراه است گفت: انتظارات از این مجموعه افزایش یافته و امیدواریم وفاق خوبی را به منظور احقاق حقوق عامه در مجموعه دادگستری استان رقم بزنیم.

کنترل و کاهش ورودی پرونده به دادگستری‌ها محور مهم سند تحول قضایی

وی افزود: کنترل و کاهش ورودی پرونده به دادگستری‌ها یکی از محورهای سند تحول قضایی است که همگان از آن منتفع می‌شوند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی همچنین خواستار برگزاری نشست‌های علمی توسط کارشناسان شد و ادامه داد: به منظور کاهش ورودی پرونده‌ها باید دعاوی و خلاءهای موجود آسیب شناسی شوند.

در سفر عبدلیان پور به اراک، ساختمان مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده استان مرکزی با زیربنای ۲ هزار مترمربع در ۴ طبقه و برآورد اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد.

خروج از نسخه موبایل