به گزارش خبرشهر، از هفتم مهرماه که قرار بود بسته جدید اکران رونمایی شود تا به امروز، ۳ ماه میگذرد. ۳ ماه سختی که شاید کمتر کسی گمان میبرد که اوضاع، حتی وخیمتر از شرایط دوران کرونا شود. با این حال اما این دوران سیاه تمام شد و حالا چند وقتی است که روزنههایی امیدبخش در سینمای ایران نمایان شده است؛ روزنههایی که قرار است طی همین روزها، به انوار متکثری تبدیل شود تا سینمای ایران پس از ۳ ماه رکود مربوط به دوران ناآرامی، رنگ رونق حداکثری را به خود ببیند.
آذرماه، همواره ماه خوبی برای سینماهای کشور بوده است. ماهی که طی آن، استقبال خوبی از آثار روی پرده به عمل میآید. برای امسال هم همین اتفاق رخ داد و تعداد مخاطبان آذرماه به نسبت دو ماه ابتدایی پائیز، رشد حدودا ۴۰درصدی را شاهد بود.
این رشد در شرایطی رقم خورده که چیدمان اکران فعلی سینماها، مربوط به آثاری مشتمل بر اکران نوروز ۱۴۰۱ تا اکران تابستان است و در این بین، تنها ۳ فیلم حوزه کودک و نوجوان و ۲ کمدی طبقه یکونیم و بخارست مربوط به فصل پائیز هستند. بنابراین برخلاف آنچه عنوان میشود، مشکل امروز سینمای ایران، مخاطب نیست بلکه خوراک است. وقتی در آذرماه با چنین آثار قدیمی و کهنهای، حدود ۱ میلیون نفر به سینماها آمدند، حال تصور کنید در صورت اکران آثار جدید، تعداد این مخاطبان، چند برابر افزوده میشود؟
همچنانکه اکران یک فیلم پرمخاطب نظیر بخارست سبب شد تا حجم خوبی از مخاطبان به سینماها گسیل داشته شوند، بنابراین کاملا منطقی و طبیعی است که با اکران یک بسته نمایش مناسب، حجم مخاطبان نیز به همین اندازه ضریب خورده و چندبرابر شود.
برخلاف آن چیزی که برخی بدبینهای سینما انتظار داشتند، قرار است در همین دیماه، از بسته اکران جدید رونمایی شود. فیلمهای جدید قرار بود از چهارشنبه هفته گذشته رونمایی شوند اما برخی هماهنگیها و چانهزنیها به درازا کشید تا به احتمال قوی، فیلمهایی چون ملاقات خصوصی و چپ، راست، از چهارشنبه همین هفته به روی پرده بروند.
نمایش فیلمهای جدید که قطعی است اما اگر بسته جدید، مشتمل بر این ۲ فیلم نیز باشد، باید منتظر حجم گستردهای از مخاطبان در سینماها باشیم. وجود ۲ کمدی قدرتمند چون بخارست و چپ، راست در کنار درام جذابی چون ملاقات خصوصی سبب میشود تا اقبال گستردهای متوجه سینما شود.
در کنار این فیلمها نیز احتمالا چند فیلم میانه رونمایی میشود که آن آثار نیز میتوانند متوسط میزان مخاطب را بالا ببرند. این رویکرد، یک حسن ماجرا است و حسن دیگر، اعتمادی است که سرمایهگذاران و دفاتر پخش را مجاب میکند تا نسبت به نمایش اثر خود ترغیب شوند. بدینترتیب، با فصل شکوفایی مواجه خواهیم بود که از تفاوتهای بسیاری با زمستانهای سینمایی کمرونق سالیان گذشته برخوردار خواهد بود. علیالخصوص آنکه اکران نوروز ۱۴۰۲، به دلیل تلاقی با ماه مبارک رمضان، احتمالا شکوه همیشگی را نخواهد داشت و بنابراین، آثار بسیاری متقاضی خواهند شد تا با اکران در زمستان، مدت اکران خود را تا عیدفطر سال آینده، که شامل اکران نوروز نیز میشود، طولانی کنند.