نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

خبر‌های جدید از ۲ توله یوز تازه متولد شده

توله یوز

توله یوز

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش توضیحاتی درباره سن، تغذیه و نامگذاری ۲ توله یوز تازه شناسایی شده در توران ارائه داد و گفت: احتمالا این ۲ توله یوز به پردیسان تهران منتقل می‌شوند.

در حال حاضر اگر هم این دو توله یوز به پردیسان تهران منتقل شوند در یک محیط مشترک با پیروز قرار نمی‌گیرند چرا که پیروز سن بالاتری دارد، ولی در آینده احتمال انتخاب دو توله یوز به عنوان زوج برای پیروز وجود دارد.

تغذیه این دو توله یوز که در حال حاضر در محیط بانی توران نگهداری می‌شوند شیر خشک مخصوص گربه سانان است و حفاظت و تغذیه آن‌ها کاملاً با هماهنگی مشاورین ویژه انجام می‌گیرد.

 ۲ قلاده توله یوزپلنگ با سن کمتر از یک ماه توسط یک چوپان از طبیعت جدا شد، اما با اطلاع محیط زیست در روز جمعه به همان محل زنده گیری، برگردانده شدند.

زایمان یوزپلنگ به طور معمول در اوایل بهار انجام می‌شود، زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد و نمو توله‌ها مناسب است؛ اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز در طبیعت توران پدیده‌ای نادر بوده و احتمال بقای توله‌ها را در طبیعت بسیار دشوار می‌کند.

 هم‌اکنون کار شیردهی دستی به این ۲ توله یوز ماده که در هفته سوم زندگی خود قرار دارند آغازشده و تا زمان تصمیم بعدی در محلی که پیروز به دنیا آمد؛ خواهند ماند.

علی‌رغم گشت و پایش در منطقه به استعداد ۲۰ نفر و حتی با حضور چوپانان محلی و دو چوپان یابنده این توله یوزها، هنوز اثری از یوز مادر نبوده به علت سردی هوا و زایمان غیر فصل شیردهی دستی انجام‌شده است تا توله یوز‌ها زنده بمانند.

محیط‌بانان حاضر در محل، نام این ۲ میهمان ناخوانده حیات‌وحش را “آذر” و “توران” تعیین کرده‌اند.

خروج از نسخه موبایل