نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

تعطیلی اسقاط فرسوده‌ها با لایحه اصلاحی صمت/ ۳ ایراد اساسی لایحه

خودروی فرسوده1

خودروی فرسوده1

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، کاهش خسارت ۱۰۸۱ میلیون دلاری در بخش سلامت شهر تهران

در این رابطه یک کارشناس صنعت خودرو در مورد مزایای اسقاط خودروهای فرسوده گفت: اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد کاهش آلودگی هوا و ارتقای سلامت مردم است.

وی با بیان اینکه مطالعات متعددی طی سالیان اخیر خسارت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور را بررسی کرده‌اند، افزود: بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸، آلودگی هوای تهران به طور مستقیم هرساله خسارت ۲.۶ میلیارد دلاری به سلامت عمومی شهروندان وارد می‌کند که مطابق برآورد صورت گرفته کاهش آلودگی هوای تهران در اثر اجرای طرح‌های اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، می‌تواند کاهش خسارت تقریبی تا ۱۰۸۱ میلیون دلاری را در بخش سلامت شهر تهران به همراه داشته باشد.

صرفه جویی ۸.۷ هزار میلیارد تومانی در مصرف بنزین

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: مزیت دوم اسقاط خودروهای فرسوده مربوط به کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از وابستگی به واردات بنزین می‌شود که شاید بتوان گفت اصلی‌ترین مزیت اقتصادی طرح‌های اسقاط وسایل نقلیه فرسوده نیز همین کاهش مصرف سوخت در بخش حمل و نقل کشور است.

وی اضافه کرد: میزان مصرف بنزین کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده و از میزان متوسط تولید پیشی گرفته است. با توجه به روند کند افزایش تولید بنزین در کشور و رشد سالانه ۵ الی ۱۰ درصدی مصرف بنزین در صورت تداوم شرایط فعلی کشور به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد. اسقاط هر خودرو فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف ۱۶۰۰ لیتر بنزین در سال می‌شود اسقاط هر خودرو فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف ۱۶۰۰ لیتر بنزین در سال می‌شود. ارزش صادراتی این میزان بنزین بیش از ۱۱۲۰ دلار معادل با ۲۹ میلیون تومان است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در صورت اجرای ماده ۱۰ طرح ساماندهی صنعت خودرو، با فرض اسقاط ۳۰۰ هزار خودرو در سال، بیش از ۳۳۶ میلیون دلار معادل ۸.۷ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود.

ایجاد ۱۱ هزار شغل مستقیم

وی به ایجاد اشتغال به عنوان مزیت سوم اسقاط فرسوده‌ها اشاره کرد و گفت: احیا و اجرای طرح‌های اسقاط وسایل نقلیه فرسوده در کشور به معنای رونق دوباره فعالیت در مراکز اسقاط و بازیافت وسایل نقلیه فرسوده است. در کشور بیش از ۲۲۰ مرکز اسقاط وجود دارد و در هر مرکز بین ۳۰ تا ۷۰ نفر اشتغال مستقیم دارند.

خروج از نسخه موبایل