نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

آخرین ماه‌گرفتگی کامل ۲۰۲۲ به روایت تصویر

ماه گرفتگی1

ماه گرفتگی1

به گزارش خبرگزاری خبرشهر و به نقل از اسپیس، ماه‌گرفتگی موسوم به ماه‌گرفتگی “Beaver Blood Moon”، قمر زمین را به رنگ قرمز مسی وهم‌آوری تبدیل کرد و این پدیده در سراسر آمریکای شمالی و بخش‌هایی از استرالیا، آسیا، اقیانوس آرام و آمریکای جنوبی و مرکزی قابل مشاهده بود اگرچه این پدیده در ایران قابل رویت نبود.

این دومین و آخرین ماه گرفتگی سال ۲۰۲۲ و آخرین ماه گرفتگی کامل تا سال ۲۰۲۵ بوده است.

ماه‌ گرفتگی روز هشتم نوامبر همزمان با ماه کامل نوامبر رخ داد. در ادامه به تماشای برخی از این تصاویر می‌نشینیم.

مت بلیث(Matt Blyth) این منظره از ماه گرفتگی را درست زمانی که یک هواپیما در حال عبور از روی ماه بود، ثبت کرد. بلیث این تصویر را در حالی گرفت که یک ماه گرفتگی جزئی در سیدنی استرالیا در حال وقوع بود.

دیدار ماه خونین با موشک ماه

ماه گرفتگی خونین زمانی به وقوع پیوست که موشک آرتمیس ۱ ناسا بر روی سکوی پرتاب انتظار آغاز سفر خود به سوی ماه در نوامبر ۲۰۲۲ را می‌کشید. در آن زمان برنامه‌ریزی شده بود که این ماموریت در روز ۱۴ نوامبر(۲۳ آبان) انجام شود اما به دلیل وقوع طوفان‌های استوایی نیکول(Tropical Storm Nicole) این ماموریت تا روز ۱۶ نوامبر(۲۵ آبان) به تعویق افتاد. جوئل کووسکی(Joel Kowsky)، عکاس ناسا هنگام وقوع این پدیده مجموعه‌ای از تصاویر را از موشک غول‌پیکر سامانه پرتاب فضایی(SLS) ثبت کرد.

ماه‌گرفتگی روز هشتم نوامبر به طوری کاملا اتفاقی همزمان با آغاز روز انتخابات در ایالات متحده آمریکا رخ داد. تصویر بالا توسط بیل کلارک(Bill Clark) ثبت شده و نمایی از ماه‌گرفتگی را در پشت گنبد کنگره ایالات متحده آمریکا پیش از طلوع آفتاب در واشنگتن دی‌سی نمایش می‌دهد.

ماه گرفتگی کامل در مراحل مختلف روی می‌دهد. ماه ابتدا در لبه بیرونی سایه زمین فرو رفت و خسوف جزئی آغاز شد و آرام آرام بیشتر در سایه زمین غرق شد تا زمانی که ماه‌گرفتگی کامل به وقوع پیوست. بروکس این تصویر را در توکیو ژاپن ثبت کرده است.

خروج از نسخه موبایل