نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

افزایش ۳ برابری هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت | آبونمان اجباری!

تلفن

تلفن

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، در روز‌های اخیر، پیامک‌های قبض تلفن ثابت سبب شگفتی مشترکان مشهدی تلفن ثابت شده است.

مشترکان این شهر می‌گویند با اینکه در ماه گذشته، از تلفن ثابت استفاده نکرده اند، برای آن‌ها صورت حسابی با ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان در ماه آمده است. در قبض‌های جدیدی که به دست مشترکان مشهدی رسیده، مبلغ ۱۵ هزارتومان به عنوان هزینه خدمات مکالمه صوتی گنجانده شده است. شهروندان می‌گویند وقتی که آبونمان و مالیات ارزش افزوده را پرداخت می‌کنیم؛ حق نگهداری دیگر چه معنی می‌دهد؟
افزایش هزینه قبض تلفن ثابت سبب شده برای بسیاری از شهروندان این سؤال به وجود بیاید که آیا تعرفه تلفن ثابت گران شده است؟ افزایش تعرفه تلفن ثابت عبارتی درست یا حداقل دقیق نیست. اگر بخواهیم نامه‌ای را که در شهریور سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، به عنوان دبیر ستاد تنظیم بازار ارسال کرده است، به زبان ساده تفسیر کنیم، «تغییر شیوه محاسبه قبض تلفن ثابت» تنها عبارت برازنده برای این موضوع خواهد بود، اگرچه کلیت ماجرا تغییر نمی‌کند و مشترکان تلفن ثابت در سراسر کشور باید بدانند هزینه ماهانه استفاده از خط تلفن قرار است برایشان به شکلی چشمگیر افزایش یابد.
مشترکان مشهدی در شیوه جدید باید دست کم ماهی ۱۵ هزار تومان قبض پرداخت کنند؛ این یعنی اگر یک مشترک مشهدی، دو شاخه را از پریز بکشد و هیچ تماسی برقرار نکند، باز هم سالانه ۱۸۰ هزارتومان آبونمان پرداخت می‌کند. این هزینه روی دوش افرادی که کاربرد خط تلفنشان به استفاده از اینترنت پر سرعت خانگی محدود شده، مشهود‌تر است.
استفاده از خط تلفن ثابت در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. افزایش تعرفه تلفن ثابت یا همان تغییر روش محاسبه قبض تلفن به نوعی برای جبران درآمد‌های شرکت مخابرات است.
مسئولان مخابرات می‌گویند برای سرویس دهی بهتر، چاره‌ای جز افزایش آبونمان نداشته اند، ولی درعوض این فشار، برای مشترکان خود مشوق‌هایی در نظر گرفته اند. به این ترتیب مشهدی‌ها باید برای قبض تلفن ثابت خود، حداقل ماهی ۱۵ هزار تومان پرداخت کنند، ولی در عوض می‌توانند تا سقف ۳ هزار و ۳۳۳ دقیقه مکالمه تلفنی داشته باشند. افزایش تعرفه تلفن ثابت یا تغییر شیوه محاسبه قبض تلفن، ظاهرا قرار است به ضرر افرادی تمام شود که استفاده از خط تلفن ثابت خود را به کمترین میزان ممکن رسانده اند و از آن بیشتر برای اینترنت پر سرعت خانگی استفاده می‌کنند.
زیان دهی شبکه تلفن ثابت
مدیر عامل مخابرات منطقه خراسان رضوی می‌گوید: در ۱۰ سال گذشته در شبکه انتقال و دسترسی، به سرمایه گذاری گسترده در استان نیاز بوده و تأمین نشدن منابع مالی، مشکلاتی در این بخش پدید آورده است. به گزارش روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، حسن اروجی، زیان دهی شبکه تلفن ثابت را از دیگر چالش‌های مخابرات عنوان می‌کند و می‌افزاید: از حدود ۱۲ سال پیش تاکنون، هیچ تغییر تعرفه‌ای برای تلفن ثابت نداشته ایم و این موضوع نگهداری و توسعه حوزه شبکه تلفن ثابت را با مشکل مواجه کرده است.
مدیر عامل مخابرات منطقه خراسان رضوی بیان می‌کند: از نمایندگان مجلس و هیئت دولت تقاضا داریم برای ارتقای حوزه شبکه تلفن ثابت و رفع چالش‌های مهم مخابرات خراسان رضوی و کشور، منطقی سازی تعرفه تلفن ثابت را در اولویت قرار دهند. مدیرعامل مخابرات ایران هم با بیان اینکه موضوع افزایش تعرفه تلفن ثابت مدت هاست از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری شده است، به فارس می‌گوید: مصوبه ۴۶۶ شورای رقابت برای تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت، خرداد سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد و باید اجرایی می‌شد، اما در دولت قبل بنابر دلایلی اجرایی نشد.
مجید سلطانی تأکید می‌کند: اگر این مصوبه اجرایی می‌شد، بسیاری از مسائل و مشکلاتی را که امروز با کارکنان مخابرات داریم، نداشتیم؛ زیرا اعداد و ارقام این مصوبه به گونه‌ای بود که شرکت مخابرات می‌توانست تعهداتی را که به کارکنان خود داشت، اجرایی کند و علاوه بر این آهنگ توسعه هم رشد می‌کرد.
ورود انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگاناما سید مهدی اصغریان، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوی، در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه این انجمن موضوع قبض‌های تلفن ثابت را بررسی می‌کند، می‌گوید: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تحلیل تعیین مبلغ ۱۵ هزارتومان برای خدمات مکالمه صوتی از هر مشترک را در دستور کار قرار داده است و باید مشخص شود که این مبلغ بر چه مبنایی اعلام شده است. اگر در بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که این عدد باید اصلاح شود، به طور حتم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
انتقاد از گرانی تعرفه تلفن ثابت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفتگو با خانه ملت می‌گوید: امروزه مردم با اپلیکیشن‌ها تقریبا به رایگان تصویری صحبت می‌کنند؛ حال ما نرخ تعرفه تلفن را گران کرده ایم! لطف ا… سیاهکلی درباره افزایش تعرفه تلفن ثابت، می‌افزاید: با کدام محاسبه تعرفه تلفن ثابت را افزایش دادند و در توجیه این افزایش، اقداماتی را تشریح می‌کنند؟ کدام موضوعات را به هم مرتبط می‌کنند؟
وی اضافه می‌کند: مگر درآمد افزایش یافته است که مردم بتوانند هزینه گران شدن تعرفه تلفن ثابت را پرداخت کنند؟ تعرفه تلفن ثابت باید تعیین تکلیف شود؛ نباید بخشی از دولت میزان افزایش تعرفه را مشخص کند.شرکت مخابرات خراسان رضوی هم اکنون ۲میلیون و ۴۰۰هزار مشترک تلفن ثابت و ۶میلیون مشترک تلفن همراه اول را تحت پوشش دارد. بیش از یک میلیون و ۱۵۳ هزار نفر در مشهد مشترک تلفن ثابت
هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخذ ۱۵ هزار تومان از هر مشترک، سبب درآمد حدود ۱۷ میلیاردو ۳۰۰ میلیون تومانی برای مخابرات از مشترکان مشهدی می‌شود. این رقم در یک سال ۲۰۷ میلیارد و ۵۴۰ میلیون  تومان است.

خروج از نسخه موبایل