به گزارش خبرگزاری خبرشهر، با افزایش تعداد متقاضیان ورود به آموزش عالی و گسترش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، وجود تشکیلات وسیعتری با شرح وظایف مشخص برای گزینش دانشجو ضروری به نظر میرسید و از این روز در بهمن ماه سال ۱۳۵۴ تشکیلات سازمان سنجش آموزش کشور با سه حوزه معاونت فنی و پژوهشی، اجرایی و نظارت بر امور دانشگاهها به تصویب رسید و با همین تشکیلات تا سال ۱۳۶۰ به کار خود ادامه داد.
با توجه به حجم فعالیتهای تحقیقاتی و اجرایی به ویژه در زمینه پذیرش و گزینش دانشجو، افزایش تعداد داوطلبان ورود به نظام آموزش عالی و حساسیت بیش از پیش مراحل مختلف امر گزینش دانشجو، در فروردین ماه سال ۱۳۶۸، تشکیلات سازمان سنجش آموزش کشور با سه معاونت اجرایی، فنی و پژوهشی و گزینش به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی رسید و در نهایت در ۲۸ شهریور ۱۳۶۸ شرح وظایف و پستهای مصوب سازمان ابلاغ شد و مجدداً” ساختار تشکیلاتی این سازمان در بهمن ماه ۱۳۹۰ به تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید.
استقرار نظام کارآمد در امر سنجش آموزش، فراهم آوردن امکانات شناسایی و شناساندن استعدادهای درخشان کشور در زمینههای مختلف و مشارکت در تشویق و حمایت آنها و سنجش و اندازهگیری و ارزیابی دانش داوطلبان ورود به آموزش عالی کشور و سطوح مختلف آموزشی و انتخاب و معرفی شایستهترین افراد برای ادامه تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور و برگزاری کلیه آزمونهای ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به صورت مستقیم و یا با نظارت سازمان سنجش از جمله اهداف و وظایف سازمان سنجش آموزش کشور است.
در راستای اهمیت عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور در زمینه برگزاری کنکورهای سراسری و تغییراتی که داوطلبان کنکور بی صبرانه منتظر تعیین نحوه اجرای آن هستند، گفتگویی با رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر عبدالرسول پورعباس داشتیم.
محور این گفتگو درباره برنامهها و مأموریتهای جدید سازمان سنجش آموزش کشور، نحوه مقابله سازمان سنجش با تخلفات در کنکور ۱۴۰۱ و تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و هوشمندسازی کنکورهای آینده است.