نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

بانوان «بیوه»؛ نیازمند نگاه حمایتی بیشتر دولت

خانم های بیوه

خانم های بیوه

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، عبدالصمد خرمشاهی همزمان با روز جهانی بانوان بیوه، با اشاره به بند ۴ اصل ۲۱ قانون اساسی، اظهار کرد: در این اصل اشاره شده است که “دولت موظف است حقوق خانم را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید” و در بند ۴ آن به ایجاد بیمه خاص بیوگان و بانوان سالخورده و بی‌سرپرست تصریح می‌شود.

این فعال حوزه حقوق بانوان با اشاره به فعالیت سازمان‌های حمایت‌گر اعم از بهزیستی و کمیته امداد در راستای بهبود وضعیت بانوان بی‌سرپرست و بیوه با هدف ایجاد اطمینان خاطر برای این بانوان، در عین حال ادامه داد: علیرغم اینکه تعداد زیادی از بانوان بیوه و بی‌سرپرست تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند اما به نظر می‌رسد با توجه به افزایش آمار طلاق و سایر مشکلات این چنینی، سازمان‌های حمایت‌گر نتوانسته باشند تعداد قابل ملاحظه‌ای از این بانوان را تحت پوشش خود قرار دهند و مشکلات بانوان بیوه همچنان پا بر جاست.

وی در ادامه درباره آسیب‌های اجتماعی که بانوان بیوه با آن مواجه می‌شوند، توضیح داد: بخشی از این بانوان بیوه و حتی بانوانی که از همسر خود جدا می‌شوند متاسفانه گرفتار آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد و … می‌شوند، چراکه جایی برای زندگی و توان اداره زندگی و سرمایه‌ای برای اشتغال ندارند.

خرمشاهی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکلات حقوقی بانوان خود سرپرست، افزود: به طور کلی قانون مدون و مشخصی برای حمایت از حقوق بانوان بیوه نداریم و اگر هم وجود دارد توجه چندانی به آن نمی‌شود.

به گفته وی ، گرچه برخی بانوان بی‌سرپرست و خودسرپرست برای بیمه خویش‌فرما اقدام می‌کنند، اما اغلب بانوان از این امکان بی‌بهره‌اند و پس از دست دادن همسر و یا جدایی با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند، سرمایه‌ای برای اداره زندگی خود ندارد و نمی‌توانند به راحتی مشغول به کار شوند.

این حقوقدان با اشاره به لایحه حفظ کرامت و حمایت از بانوان در برابر خشونت، تصریح کرد: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که ۳۰ درصد بانوان پس از جدایی و یا از دست دادن همسر خود ازدواج مجدد می کنند، تکلیف ۷۰ درصد باقی مانده چه می‌شود؟. آیا برای این بانوان فکری می‌شود؟ متاسفانه اغلب این بانوان به دلیل مشکلات عدیده‌ دچار افسردگی روحی می‌شوند.

وی در پایان سخنان خود حمایت از حقوق بانوان بیوه و خود سرپرست را از جمله مسائل ضروری و مهم جامعه دانست و تصریح کرد: از ضروری ترین و مهم ترین وظایف دولت این است که نگاه حمایتی جدی‌تر و بیشتری به بانوان بیوه داشته باشد، چرا که آسیب هایی که از این طریق به جامعه منتقل می‌شود، قابل جبران نخواهد بود. گرچه طی تمام این سال‌ها حمایت‌هایی از بانوان بیوه و خود سرپرست شده است؛ اما اقدامات انجام شده کفایت نمی‌کند.

خروج از نسخه موبایل