نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

مترو غرب استان تهران در یک قدمی آغاز عملیات اجرایی

مترو

مترو

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، شهرستان های ملارد، قدس و شهریار، در ناحیه غربی استان تهران قرار گرفته اند و در حالی که در مجموع بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارند، از کمترین خدمات زیر ساختی برخوردارند.

یکی از محرومیت های شدید این مناطق به ویژه در ملارد، دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی است، مناطقی که بخش قابل توجهی از نیروی کار پایتخت را در خود جای داده و جابجایی و رفت و آمد آنان روزانه ترافیک سنگینی را به راه های ارتباطی میان این شهرستان ها و تهران تحمیل می کند.

از سویی ترافیک سنگین در این راه های دسترسی و از سوی دیگر کمبود و یا فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی، جمعیت بیش از ۲ میلیونی نفری این مناطق را رنج می دهد و راه اندازی خطوط مترو می تواند تا حدودی از این محرومیت بکاهد.

یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به غرب استان تهران راه اندازی خطوط مترو شهری با مشارکت شهرداری های این مناطق بود.

پیرو همین مصوبه به سرعت در استانداری تهران نشستی برگزار و راه های رسیدن به مقصود با شکل گیری شرکت سهامی با سرمایه گذاری شهرداری های سه شهرستان بررسی شد.

بر اساس این مصوبه، بناست با شکل گیری این شرکت، بخشی از اعتبارات مورد نیاز راه اندازی مترو در غرب استان تهران از محل سرمایه گذاری شهرداری ها، بخشی با کمک شهرداری تهران و بخشی نیز از محل اعتبارات سفر و مصوبات رئیس جمهور تامین شود.

عابد ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران طی آخرین اطلاعاتی که در اختیار خبرنگار ایرنا قرار داد، اعلام کرد: اساسنامه شرکت سهامی نوشته و هماهنگی لازم برای آغاز فعالیت آن انجام شده است.

وی اضافه کرد: در اسرع وقت هیات مدیره این شرکت تشکیل و برای آن مدیرعامل تعیین می شود تا به سرعت مطالعات و اقدامات اجرایی این طرح آغاز شود.

ملکی پیش از این مدت زمان اجرای طرح مترو غرب استان تهران را سه سال اعلام و بیان کرده بود که باید به نحوی بتوان از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه بهره گرفت و تامین اعتبار از بودجه های سنواتی دولت را در دستور کار قرار داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران خاطرنشان کرد: در مجموع تمام هماهنگی لازم برای اجرای این طرح انجام گرفته و اکنون فقط منتظر تشکیل هیات مدیره هستیم.

جابر کریمی فرماندار شهرستان ملارد نیز در همین زمینه ضمن اشاره به محدودیت شدید این شهرستان از زیر ساخت های حمل و نقل و ناوگان عمومی، اعلام کرد: بناست ۲۰ کیلومتر از این طرح در محدوده ملارد و با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومان اجرایی شود.

امیرعباس شفیع زاده فرماندار شهرستان شهریار نیز که پیش از این گفته بود این شهرستان پنج شهرداری دارد و خدمات مربوط به حوزه حمل و نقل ریلی یکی از مطالبات جدی این منطقه به شمار می آید، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هنوز سهم شهرداری های هر منطقه مشخص نیست اگرچه اقدامات لازم اولیه برای آغاز اجرای پروژه انجام گرفته است.

وحید گلی کانی فرماندار شهر قدس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه هنوز محل آغاز اجرای طرح مشخص نیست و گفت: هنوز بر سر آغاز اجرای آن از محل ایستگاه وردآورد یا گرم دره به توافق نهایی نرسیده ایم.

وی این موضوع را نیز بیان کرد که در صورت تعیین نقطه آغاز اجرای طرح، سهم هر شهرداری مشخص و طول مسیر اجرای طرح در هر شهرستان قطعی می شود.

رئیس جمهور سوم اردیبهشت ۱۴۰۱ به غرب استان تهران سفر کرد و یکی از مصوبات این سفر نیز راه اندازی مترو در این محدوده بود، ۶ اردیبهشت جلسه هماهنگی در همین راستان تشکیل شد و اکنون شرکت سهامی شهرداری های شهرستان های غرب استان تهران شکل گرفته و فقط منتظر تعیین هیات مدیره و مدیرعامل برای آغاز مطالعات است.

خروج از نسخه موبایل