نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

به دنبال بازگرداندن شورایاری‌ها هستیم / بیش از 99 درصد شورائیان پاک دست هستند

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، سروری به مصوباتی که درباره شوراها از سوی مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان وضع می‌شود اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان نگاهی دارد که بر اساس آن بررسی مصوبات را انجام می‌دهد ما در ابتدا باید در زمینه نظام تصمیم گیری شوراها اقدامات مناسبی را انجام دهیم که هم افزایی گسترده شکل بگیرد و در مرحله بعد باید طی جلسات مشترک با شورای نگهبان یک هم زبانی را ایجاد کنیم.

سروری ادامه داد: گاهی نیازمند یک حرکت فرادست هستیم تا در تفسیری که شورای نگهبان از قانون دارد به اشتراک برسیم. البته می‌توانیم از دستگاه‌های فرا دست بخواهیم نگاه شورای نگهبان مبتنی بر امور شوراها تغییر کند و یا این که با پافشاری مجلس موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصمیم گیری نهایی ارسال شود.

وی افزود: مشکل اساسی ما در ارسال لوایح و طرح‌ها به دولت و مجلس این است که بعضی طرح‌های ما در مجلس در صف انتظار قرار می‌گیرد و گاهی یک یا دو دوره می‌ماند و یا حتی به شورایی که طرح را ارائه کرده نمی‌رسد؛ لذا باید این موضوع پیگیری شود که طرح های ما در زمان بندی مشخص در دست بررسی قرار بگیرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی خود اولویت های کاری دارند، بنابراین طرح‌های ما همیشه در آخر صف باقی می‌ماند که قطعا به دنبال اصلاح این رویه هستیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از سخنانش به سامانه ثبت تخلفات اشاره کرد و افزود: ظرفیت خوبی به واسطه تشکیل این سامانه برای ارتباط مستقیم میان شورای عالی استان‌ها و مردم شکل گرفته که تخلفات احتمالی شوراها و شهرداری‌ها توسط مردم به صورت مباشر به ما منتقل می‌شود. این روند می‌تواند شفافیت مورد نظر ما را ایجاد کند. تشکیل این سامانه کار قابل تقدیری بود که تاکنون بیش از ۲۰۰۰ گزارش به آن ارسال شده و همگی آنها یا پیگیری شده یا در حال پیگیری است. وجود این سامانه به مدیریت های شهری این پیام را می‌دهد که در معرض سنجش مردم هستند. البته باید اقدام فراگیری در ارتباط با اطلاع رسانی این سامانه و ارتقاء سطح آن انجام شود.

وی در خصوص اصلاح قانون شوراها نیز گفت: به نظر شخصی من قانون شوراها نیز به اصلاحات اساسی در همه زمینه‌ها نیاز دارد. تسلط بر نگاه سیاسی به آراء مردم موجب تضعیف شوراها شده است. باید در زمینه انتخابات شوراها چندین اقدام صورت بگیرد. انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری همزمان تا انتخابات شوراها ترکیب نامتناسبی را ایجاد کرده است. به شکلی که سیاسی‌ترین انتخابات کشور با کارشناسی‌ترین انتخابات کشور هم زمان برگزار می‌شود. به این ترتیب نگاه کارشناسی کنار می‌رود و انتخابات شوراها تحت تاثیر انتخابات سیاسی ریاست جمهوری تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد.

خروج از نسخه موبایل