نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

از طلای کثیف تا اجرای قانون «مدیریت پسماند» در کشور

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، در سال ۱۹۷۰ در پاسخ به بحران محیط‌زیست، روز بیست و دوم آوریل مصادف با دوم اردیبهشت و هر چهار سال یک‌بار سوم اردیبهشت‌ماه، به‌عنوان روز زمین پاک انتخاب شد، که این روز، روزی برای ارتقای آگاهی و آموزش در مورد مسائل زیست‌محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین است.

در این سال درپی برگزاری اولین روز زمین پاک، موجی از اقدامات محیط‌زیستی به راه افتاد، تصویب قوانین زیست‌محیطی، قانون هوای پاک، آب پاک و قانون حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض در ایالات‌متحده آمریکا و تشکیل آژانس محیط‌زیست آمریکا ازجمله اقداماتی بود که در پاسخ به اولین روز زمین پاک‌صورت گرفت. چندی نگذشته بود که بسیاری از کشورهای دیگر هم به این دست اقدامات روی آورده و قوانینی مشابه را در کشور خود به تصویب رساندند، این روز که بعد از گذشت ۵۰ سال همچنان یک رویداد مهم جهانی محسوب می‌شود و هرساله برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای متعددی را در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد، گاهی به یک روز ختم نشده و هفته‌ای به نام هفته زمین پاک را به خود اختصاص می‌دهد، هفت روز پی‌درپی مملو از رویدادهایی با تمرکز بر زندگی سبز، حفاظت از طبیعت و احترام به زمین است.

کشور ما نیز در این رویداد با دیگر کشورهای جهان همراه شده و هرساله هفته زمین پاک را که از روز دوم اردیبهشت‌ماه بانام روز زمین پاک آغاز می‌شود، به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌کند، هرچند نه یک روز خاص بلکه هرروز به زمینی تعلق دارد که بی‌منت داشته‌هایش را در اختیار ما می‌گذارد و نعمت هوای پاک، آب تمیز، مناظر زیبا و هرآنچه نیاز ما انسان‌هاست را از ما دریغ نمی‌دارد. روز زمین پاک یک روز نیست بلکه یک جنبش محیط‌زیستی است. ازاین‌رو به اهمیت مدیریت یکی از تهدیدهای مهم برای داشتن زمین پاک که همان پسماندها است، پرداخته‌ایم.

بیشترین آلودگی پسماند در کشور در حوزه آب است

جواد وروانی، دانشیار محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به خطرات جبران‌ناپذیر پسماندها بر محیط‌زیست، اظهار می‌کند: آلودگی‌های محیط‌زیستی شامل سه عنصر آب، خاک و هوا می‌شوند که پسماندها، پتانسیل‌های آلودگی زیست‌محیطی در سه حوزه را دارند و حتی این آلودگی به محیط‌زیست خلاصه نمی‌شود و باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها برای افراد می‌شود زیرا وقتی آب، خاک و هوا آلوده شد تأثیر مستقیمی در تهدید سلامت افراد دارد.

وی ادامه می‌دهد: از بین سه آلودگی آب، خاک و هوا، آلودگی آب اثرات بیشتری بر تهدید سلامت افراد می‌گذارد که متأسفانه بسیاری از منابع آبی در کشور در اثر نبود مدیریت صحیح پسماند، دچار آلودگی شده است به همین جهت بیشترین آلودگی که پسماندها در حوزه محیط‌زیست ایجاد کرده‌اند، در حوزه آب است و به دلیل اینکه آب مستقیم توسط انسان مصرف می‌شود، آب آلوده تأثیر مستقیمی درخطر افتادن سلامت انسان و ابتلاء به بیماری‌های گوناگون دارد.

این دکترای محیط زیست بابیان اینکه پسماندها براثر کاربری آن تقسیم می‌شود، تصریح می‌کند: بر اساس جنس و نوع ماده‌ای که در پسماندها وجود دارد، پسماندها طبقه متدی می‌شود ولی در حال حاضر پسماندهای پزشکی در بین دسته‌بندی پسماندها بیشترین خطرات را برای محیط‌زیست و انسان دارند.

اصفهان شهر اول ایران در حوزه مدیریت پسماند

وی بابیان اینکه بازنگری قانون پسماند از مجلس یازدهم آغاز شد، تصریح می‌کند: ما در مجلس یازدهم به دنبال این هستیم که به سبب برخی مشکلات اجرایی این قانون اصلاحاتی بر روی این قانون صورت بگیرد. کمیته محیط‌زیست و کمیسیون کشاورزی مجلس به دنبال این است که خلأهایی که در قانون مدیریت پسماند وجود دارد به‌طور کارشناسی رفع شود.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: قانون مدیریت پسماند سال‌های زیادی است که از تصویب آن در مجلس می‌گذرد اما همچنان در برخی موارد خلأ آئین‌نامه اجرایی دارد البته با پیگیری‌های که صورت گرفت سال گذشته آئین‌نامه آن تدوین شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصفهان بافاصله شهر اول ایران در حوزه مدیریت پسماند است، اظهار می‌کند: چالش‌های کشور در حوزه زمین پاک علاوه بر مدیریت پسماند در حوزه فرونشست‌ها است و این مسئله‌ای است که باید از سوی دستگاه‌های متولی جدی‌تر گرفته شود و در برنامه‌ریزی‌های کشور توجه شود در کمیسیون کشاورزی مجلس به دنبال بررسی راهکارهای قانونی برای کنترل این معضل محیط‌زیستی هستیم.

خروج از نسخه موبایل