نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

اعلام هزینه نهایی سفر عتبات در سال 1400/ رشیدیان: زائران می‌توانند زمینی به کشور بازگردند

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای برقراری سفر به عتبات، اظهار داشت: دفاتر زیارتی به منظور ثبت‌نام از متقاضیان سفر به عتبات فعال شدند و متقاضیان این سفر معنوی می‌توانند با مراجعه به دفاتر مجاز حج و زیارت برای ثبت‌نام و اعزام اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته چند کاروان به عتبات اعزام شده است، افزود: بر اساس برنامه اعلام شده از فردا (یکشنبه ۲۳ آبان) سفر زیارتی به عتبات به صورت رسمی آغاز می‌شود که البته برای هماهنگی بیش‌تر در این زمینه با مدیران حج و زیارت هفت استان همچون استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و کرمان جلسه داریم تا وضعیت اعزام‌ها را نهایی کنیم. چرا که پیش از این، سفرهای زیارتی از سوی شرکت شمسا صورت می‌گرفت و دفاتر زیارتی امور اجرایی را بر عهده نداشتند.

رشیدیان در ادامه با اشاره به اینکه ویزای عراق صرفا برای سفرهای هوایی لغو شده است و عراق هم هیچ ویزای زیارتی صادر نمی‌کند، گفت: امکان سفر زمینی به عتبات وجود ندارد و همه زائران باید از طریق هوایی به عراق اعزام شوند. اما با توافق صورت گرفته امکان بازگشت زوار به صورت زمینی وجود دارد و افراد می‌توانند به صورت زمینی به کشور بازگردند.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره هزینه تمام شده سفر به عتبات تصریح کرد: با توجه به تدارک بسته‌های زیارتی متنوع بر اساس سلایق و توان مالی زائران، هزینه این سفر معنوی نیز متفاوت است. البته با برنامه‌ریزی صورت گرفته سفر یک هفته‌ای به عتبات همچون اعزام‌های گذشته به صورت هوایی ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در این دوره پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که زائران بخواهند به صورت زمینی به کشور بازگردند، هزینه بلیت پرواز برگشت حذف می‌شود و به این ترتیب هزینه نهایی سفر ۵ میلیون و ۶۰۰ تا ۶ میلیون تومان خواهد شد.

رشیدیان با بیان اینکه همه زائران برای سفر به عتبات باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز آزمایش PCR داده و جوابیه منفی آزمایش را به همراه داشته باشند، از تلاش برای کاهش هزینه‌های سفر به عتبات خبر داد و گفت: زوار قبل از بازگشت به کشور نیز باید تست کرونا دهند که هزینه آزمایش PCR در عراق یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است. بر همین اساس، یکی دیگر از اقداماتی که در حال پیگیری هستیم، انجام تست PCR زائران هنگام بازگشت به کشور توسط مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت با همکاری هلال احمر است که در این صورت هزینه این آزمایش به حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

ثبت‌نام سفر به عتبات از ابتدای آبان‌ماه آغاز شد و اعزام زوار قرار بود به صورت رسمی ۲۳ آبان‌ماه صورت گیرد که با توجه به لزوم برنامه‌ریزی دقیق، اعزام‌ها با چند روز تأخیر و در هفته جاری آغاز می‌شود.

خروج از نسخه موبایل