نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

شناسایی و دستگیری مزاحم اینستاگرامی

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ سید نظام موسوی رئیس پلیس فتا غرب استان تهران در تشریح این خبر اظهار داشت: با مراجعه یکی از شهروندان به این پلیس و ثبت اظهارات وی مشخص شد شخصی در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به انتشار تصاویر خصوصی شاکی کرده است، که با دستور قضائی پرونده در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران بیان داشت :کارشناسان پلیس فتا ابتدا اظهارات شاکی را اخذ کردند‌، و با انجام اقدامات فنی و تخصصی کارشناسان پلیس فتا، عامل ایجاد کننده صفحه اینستاگرامی را با هویتی معلوم شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مرجع قضایی به پلیس فتا احضار شد.

وی افزود: متهم در تحقیقات اولیه منکر بزه ارتکابی شد، ولی پس از مواجهه شدن با مستندات و مدارک موجود، ضمن اعتراف به جرم خود، که با ایجاد صفحه‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی شاکی کرده بود و انگیزه خود را انتقام‌جویی به دلیل مسائل شخصی عنوان کرد.

سرهنگ سید نظام موسوی اظهار داشت : در نهایت متهم به همراه مستندات پرونده، جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی داده شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این باره باید بدانید که قانون‌گذار ساکت نمانده است و اگر فردی از اطلاعات خصوصی افراد سوء استفاده کند و آن را از طریق خدمات رایانه‌ای منتشر کند، طبق قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال 1388، به مجازات خواهد رسید.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران بیان داشت : طبق ماده 16 این قانون: « هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا 2 سال، یا جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد».

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : در ماده 17 این قانون آمده است: « هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.» بنابراین اگر فردی دچار چنین مشکلی شد باید به دادسرا مراجعه و از فرد مورد نظر شکایت کند.

وی از هموطنان درخواست کرد: ازآنجایی‌که همکاران بنده به صورت شبانه‌روز در خدمت شهروندان بوده و با رصد و پایش فضای مجازی به دنبال برقراری امنیت سایبری شهروندان می‌باشند، لذا هرگونه محتوا و برنامه مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با پلیس فتا در میان بگذارید.

خروج از نسخه موبایل