نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

اهمیت نماز جمعه بر تمام مسلمین واجب است

در ابتدا امام جمعه شهر وحیدیه در خصوص اهمیت و جایگاه نماز جمعه بیان کرد: خداوند متعال به خاطر اهمیت نماز جمعه یکی از سوره های قرآن کریم را جمعه نامگذاری کرده است  و خداوند در این سوره از مومنین خواسته که زمانی که به سمت نمازجمعه می روند، رفتنشان  توأم با سعی و تلاش باشد ، “فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ “با سعی و تلاش و کوشش خاصی به سوی نماز جمعه بروید، نماز جمعه در درجه اول نمازیست که یکی از رکن های دین است دوم نه تنها نماز به جماعت است بلکه نماز به جمعه است. نماز جمعه یعنی تمام نماز جماعت ها جمع می شود به نماز جمعه ، مثل  رودخانه ها که تمام آنها به دریا ختم می شوند و دریا را تشکیل می دهند .

حجت الاسلام والمسلمین شائق در ادامه به روایتی از پیغمبر عظیم الشأن اسلام اشاره نمودند که حضرت می فرماید : “ان الله فرض علیکم الجمعه” خداوند نماز جمعه را بر شما واجب فرموده است، “فمن ترکها فی حیاتی او بعد موتی استخفافا بها او جحودا لها ” هر کس در حیات و یا در ممات من بخاطر سبک شماری و یا انکار، آنرا ترک نماید فلا جمع الله شمله و لا بارک له فی امره خداوند کار او بسامان نکند و بر زندگی او برکت ندهد…و همچنین در ادامه آن حضرت می فرمایند: آگاه باشید نماز او، زکات او، حج او و روزه و اعمال خیر او مقبول نیست مگر اینکه توبه کند. فلذا اگر کسی توبه نکند و از دنیا برود مشمول همین روایت پیغمبر اکرم (ص) خواهد شد.

شائق امام جمعه شهر وحیدیه در ادامه به اقدامات ابتکاری انجام شده در نماز جمعه بیان داشت : نماز جمعه را نباید به گفتنی ها و شنیدنی ها اکتفا کنیم به عبارت دیگر باید اقداماتی انجام بدهیم تا نماز جمعه هرهفته پربار و پرشورتر برشود و در هر سال نماز جمعه جایگاه و مخاطبانش فرق کند . از ابتکاراتی که می توان در رونق نماز جمعه موفقیت آفرین باشد ، عبارت است از اینکه مردم احساس بکنند که تریبون نماز جمعه ، تریبون و حرف های خودشان را می زند ، البته بنده معتقدم که امام جمعه حلقه وصل بین حاکمیت نظام اسلامی و مردم است . از یک طرف بیان و ایراد مناسبت ها و از طرفی دیگر هم باید مشکلات و معذوراتی که از طرف دولت و حاکمیت نظام وجود دارد را برای مردم مطرح کند و از طرف دیگر هم حرف های مردم را به مسئولین منعکس کند .  فلذا هر تریبونی اگر چنانچه در نماز جمعه این نقشش را ایفا بکند طبیعتاً و قطعاً تریبون موفقی خواهد بود.

خطیب نماز جمعه شهر وحیدیه در ادامه به ویژگی های های امام جمعه موفق اشاره و افزود : امام جمعه موفق نباید تنها به گفتن خطبه کفایت نکند ، و امام جمعه موفق ، امام جمعه ای است که زندگی خودش را با زندگی مردم هم طراز و مردمی تر رفتار کند در نتیجه اگر مردم ببینند که امام جمعه در هرجا که مردم هستند، حضور دارد احساس نزدیکی می کنند ، در این خصوص خداوند در قرآن می فرماید : ما همه پیغمبران را از قوم خودشان انتخاب کردیم که در کنار مردم آن جامعه باشند .

امام جمعه وحیدیه در ادامه این مصاحبه به بیان روش های جذب جوانان به نماز جمعه اشاره و افزود : از آنجایی که جوانان نقش برجسته و فعالی در بین مردم دارند امام جمعه باید توجه اش به جوانان بیشتر باشد ، باید ببینیم که جوان از چه چیزی خوشش می آید ، و جوان زمانی که در نماز جمعه شرکت می کند در حقیقت اعتقاداتش ریشه دارتر خواهد شد بنابراین امام جمعه هم باید جوان پسند باشد ، بعضی شاید خودشان جوان باشند اما جوان پسند نیستند ، بعضی ها هم  پیر هستند اما جوان پسند هستند به عنوان مثال مرحوم آیت اله خوشبخت با او وجود اینکه پیر بود اما جوان پسند و جوان های زیادی در کنارش بودن که زمانی ایشان از رحلت نمود مقام معظم رهبری در قسمتی از پیامش فرمود  آیت اله خوشبخت شخصیتش جوان پسند بود ، و همچنین مرحوم آیت اله مجتهدی که خودش پیر بود اما جوان پسند بود و همه جوانان  را دور بر خودش جمع کرده بود . فلذا امام جمعه  برای اینکه بتواند جوانان را در نماز جمعه  جذب کند باید شخصیت و رفتارش جوان پسند باشد که  قطعاً امام جمعه موفقی خواهد شد.

شائق امام جمعه وحیدیه در ادامه به بیان مطالبات امامین انقلاب از نماز جمعه اشاره و بیان داشت : خواسته امام امت رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری مدظله العالی از امام جمعه ها این است که همیشه باید نقش پدریشان را در جامعه حفظ کنند ، وظیفه  امام جمعه این است که همیشه نسبت به روحانیت و مردم متدین محله ها و جماعت ها باید نقش پدری داشته باشد. وی سپس به فعالیت های اجتماعی نماز جمعه اشاره ای داشت و افزود : فعالیت اجتماعی از طرف نهاد نماز جمعه باید مردم را جذب خودش کند از آنجا که امام جمعه موفق همیشه در کنار مردم است و هیچگاه از مشکلات مردم فروگذار نخواهد شد. یعنی درد مردم ، دل امام جمعه را به درد می آورد و در زمان خوشحالی مردم او را خوشحال می کند و امام جمعه باید فعالیت های اجتماعی چه از نظر عمرانی ، فرهنگی ، اجتماعی و رسیدگی به حال فقیران و مستمندان و دردمندان باید پیش قدم باشد. ما هم در این زمینه اگر خدا قبول کند قدم هایی برداشته ایم . از خدا می خواهیم توفیق ادامه راه امام و شهیدان و با پیروی از مقام معظم رهبری در حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی موفق فرماید

خروج از نسخه موبایل