محمدحسن ابراهیمی مدیرعامل کارگزاری بانک ملی در پاسخ به گلایههای مشتریان این بانک مبنی بر واریز نشدن پول فروش برگههای سهام عدالت، اظهارکرد: روال کار بانک ملی به این صورت است که پس از درخواست مشتریان بانک فهرستی برای کارگزاری ارسال میکند که به عنوان مثال ۱۰۰ هزار سهام ملی مس فروخته شود و تفکیکی با اسم و فامیل برای کارگزاری وجود ندارد.
پس از فروش این تعداد سهام، کارگزاری وجوه را به حساب بانک میریزد تا ارقام را برای مشتریان واریز کند و البته واریزها برای هر مشتری در چند نوبت است.
او تاکید دارد که کارگزاریها تلاش میکنند که سهام مشتریان را با بهترین قیمت و در زمان مناسب بفروشند و به همین دلیل است که واریز وجوه مشتریان زمان متفاوتی دارد.
به گفته ابراهیمی ممکن است که زمان درخواست مشتری برای فروش سهام، وضعیت بازار برای فروش آن سهم مناسب باشد بنابراین کارگزاری به سرعت سهام را میفروشد و پول آن را به سرعت به بانک منتقل میکند تا برای مشتری واریز شود.
وی ادامه میدهد: ممکن است مشتریان زمانی درخواست فروش سهامشان را داشته باشند که صفهای فروش برای آن تشکیل شده و قیمت پایین آمده است. بنابراین کارگزاری دست نگه میدارد تا در زمان مناسبتری سهام را بفروشد.
ابراهیمی توضیح میدهد: کارگزاری بانکها مطلع هستند که فروشندگان سهام افراد کمبضاعت هستند و به همین دلیل تلاش میکنند که با بهترین قیمت سهام را به فروش برسانند. بنابراین به نفع مشتریان است که صبر کنند تا سهامشان با قیمت مناسب فروخته شود.
او در پاسخ به اینکه از زمان درخواست فروش برگههای سهام تا زمان واریز وجه چقدر طول میکشد؟ میگوید که واریز وجه به حساب مشتریان به بانکها بستگی دارد اما کارگزاری بانک ملی دو روز بعد از فروش سهام پول آن را به حساب بانک میریزد و بانک برای واریز مبلغ به حساب مشتریان اقدام میکند.
ابراهیمی درباره امکان انصراف مشتریان از فروش سهام عدالت هم میگوید که این امکان وجود ندارد و سازمان خصوصیسازی باید گزینهای برای انصراف مشتریان در نظر بگیرد.