نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

داداشلو نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استانها مطرح کرد

داداشلو عضو شورای عالی استانها با بیان اینکه هرگونه برنامه ریزی برای توسعه عمومی و متوازن کشور بدون توجه به نقش شوراها و مدیریت شهری و روستایی امکان پذیر نیست افزود ما امروز وقتی به برخی از سیاست های کلان کشوری نظر می افکنیم به برخی از موارد مثل حوزه lT ویا گردشگری برخورد می کنیم که به عنوان نسخه توسعه پیچده شده است ولی بحث شوراها و مدیریت محلی که بعنوان نماد عینی مردم سالاری دینی بوده درآن مغفول مانده است غافل از اینکه IT و یا گردشگری در یک نقطه جعرافیایی و جمعیتی مانند شهر و روستاها اتفاق می افتد که توسعه آن نیز در گرو توسعه نقش شوراها و حوزه عملکردی مدیریت شهری و روستایی است.



سخنگوی کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری شورای عالی استانها افزود نمی دانم مشکل از کجاست که اهمیت این موضوع از سوی سیاست گذران و برنامه ریزان کلان کشوری دیده نمی شود که روند توسعه امور بخشی مانند IT و یا گردشگری و در کل اقتصاد و رفاه با فضای جعرافیایی و انسانی توسعه ارتباط مستقیم دارد یعنی برای توسعه آنها بایستی ابتدا مسائل و مشکلات مربوط به حوزه شهرها و روستا مدنظر قرارگیرد که حل آن نیز مستلزم بها دادن به مدیریتهای محلی است.

داداشلو افزود متاسفانه با وجود گستردگی ارتباط مدیریت شهری و روستایی و بحث شوراها با نظام توسعه یک کشور به حوزه های زیربخشی توجه شده و ما در حوزه توسعه و تقویت نظام شورایی و مدیریت شهری و روستایی در سیاست های کلان کشور در سردرگمی بسر می بریم و نقشه راه مدونی در این راستا نداریم.

داداشلو گفت امروزه وقتی از توسعه عمومی یک کشور حرف می زنیم معنای واقعی این است که از کوچک ترین واحدهای جمعیتی فضای جعرافیایی آن کشور مانند آبادی، روستا و بخش تا واحد های بزرگ مانند شهر، کلانشهر توسعه یافته اند و همین متوازن سازی توسعه موجب توسعه اجتماعی و سیاسی ودر نهایت اقتصادی شده است.

نماینده شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استانها گفت اگر به برنامه های توسعه پنج ساله قبلی و یا حتی افق چشم انداز بیست ساله کشور در دهه های گذشته نظر بیافکنیم ملاحظه میشود که شوراها و مدیریت شهری وروستایی با آن همه ظرفیت و پتانسیل و وابستگی توسعه به این حوزه مغفول مانده و حتی در سیاست کلان ابلاغی که به عنوان چراغ راهنما و محور طراحی برنامه های پنج ساله توسعه است نیز بند مشخصی در این حوزه وجود نداشته و کوچک ترین اشاره ای به آن نشده است.
داداشلو گفت : نه تنهابه خاطر همین سیاست های غلط که امور بخشی در حد سیاست های کلان دیده شده و امور کلی مثل مدیریت شهری و روستایی و نظام شورایی در آن مغفول مانده است ما شاهد هستیم که متاسفانه در هر دوره از بازنگری قوانین شاهد کاهش اختیارات مدیریت شهری و روستایی و نظام شورایی در کشور بوده ایم بطوریکه حرف از نظام شورایی محلی یک سخن آرمانی بوده تا حدی که حتی کوچکترین تصمیمات نهادهای شورایی نیز بایستی به تایید دولت برسد که این امربا حکمروایی مردمی و سپردن امورات بدست مردم و نمایندگان مردم یعنی شوراها منافات دارد.

داداشلو گفت در سالیان اخیر به غیر از کاهش اختیارات ما شاهد کاهش اعتبارات اختصاصی به مدیریت شهری نیز بوده و چنین احساس میگردد که مدیریت محلی در کشور بدون متولی هست آنهم درزمانیکه تمامی مسئولان و مردم از مدیریت شهری و روستایی انتظار خدمات بیشتر و بهتر دارند.
داداشلو افزود اینکه می گوییم مدیریت شهری متولی خاصی ندارد منظور اینست که یکسری اختیارات در حوزه طرح ها در اختیار وزرات راه و شهرسازی است و یکسری اختیارات در حوزه وزارت کشور ودر حوزه خدمات نیز وزارت نیرو، نفت، ارشاد و خیلی از وزارت خانه های دیگر دخیل هستند که باعث شده ما دچار یک سردرگمی در حوزه مدیریت شهری شویم که نتیجه آن متاسفانه حدف مدیریت شهری وجایگزینی مدیریت شهرداری به جای مدیریت شهری بوده هست. و ما امروز شاهد حرف مدیریت شهرداری در بیشتر جاها هستیم.

داداشلو در ادامه افزود کجای دنیا در حوزه عملکردی شهر ۳۰ دستگاه اجرایی تصمیم می گیرد آنهم تصمیمات غیرهماهنگ؟

نماینده استان آذربایجان شرقی اظهار داشت در بحث مدیریت شهرها هر دستگاهی برای خودش تصمیم گرفته و سیاست گذاری می کند مثلا در حوزه متوازن سازی کاربرهایهای عمومی ، این آموزش و پرورش است که زمین تعیین شده در طرح را تملک کرده و به ساخت آن کاربری هم اقدام مینمایدو بعدا ما می نشینیم و می گوییم چرا این شهر بصورت متوازن توسعه نیافته است.

داداشلو گفت این تناقض ها در مدیریت شهری شورای عالی استانها را برآن داشت که طی چندین جلسه طرح مدیریت یکپارچه شهری را تدوین و بعد از چندین نشست مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی این طرح را تقدیم مجلس کرد که متاسفانه با رای خیلی نزدیک تصویب نشد که امید هست در مجلس یازدهم طرح مذکور به جهت نقشی که در توسعه شهر ها و روستا و کاهش هزینه ها دارد مجددا طرح و منجر به نتیجه شود.

داداشلو درپایان افزود بالاخره حرف از توسعه بدون حل این مشکلات اساسی امکان پذیر نبوده و سیاست گذاریها و برنامه نویسی های توسعه کشور نیز بدون توجه به این موضوعات موفق نخواهد بود و انتظار براین است که تصمیم گیران و سیاست گذران کلان کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه و ابلاغ برنامه ها اهمیت حوزه نظام شورایی و مدیریت شهری و روستایی را درک کرده و به این مهم که نقش اساسی در ایجاد توسعه پایدار کشور دارند توجه کنند.

خروج از نسخه موبایل