نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

امنیت شغلی دغدغه اصلی کارگران/ افزایش هزینه های زندگی، افزایش حقوق را به چالش تبدیل کرده

محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان‌تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با تبریک «روز کارگر» مهمترین مطالبات کارگران را معیشت، امنیت شغلی و تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: متأسفانه بدلیل عدم رعایت ماده ۴۱قانون کار در تعیین دستمزد ۹۹ از سوی شرکای اجتماعی بخصوص دولت ، کارگران از تعلق حق طبیعی و افزایش قانونی باز ماندند و در  بحران بوجود امده بدلیل ویروس کرونا متحمل زیان و عدم توانایی در  پرداخت هزینه های روزمره شده اند.




وی ادامه داد :کوچک شدن سبد معیشت کارگران از یک سو و افزایش فشارهای اقتصادی ناشی از تشدید تحریم ها به علاوه بالارفتن هزینه های زندگی کارگران برای خرید اقلام مقابله با ویروس کرونا موجب شده است تا بحث میزان افزایش حقوق کارگران به یک چالش تبدیل شود و از سوی دیگر فروش اموال و دارایی ها،  انتقاد کارگران و فعالان کارگری را برانگیخته است. باتوجه به اینکه منابع تامین اجتماعی مصداق کامل حق‌الناس است، دولت‌ها نمی‌توانند به منابع آنها دست‌اندازی کرده یا بخواهند در وجوه آن دخل و تصرف کنند.

 نماینده کارگران در شورایعالی کار بابیان اینکه بخش قابل توجهی از مطالبات برزمین مانده سازمان تامین اجتماعی به بدهی‌های دولت مربوط می‌شود، افزود: واقعیت این است که اهل سیاست بدش نمی‌آید از مسائل صنفی کارگران به سود خود استفاده کنند اما تجربه نشان داده است که این گروه کوچکترین تعلقی در قبال تحقق خواسته‌های صنفی مانند بازپرداخت اصل و فرع بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی ندارد، برای همین است که امروز طلب سازمان تامین اجتماعی  بیش از ۲۰۰هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: شاید برای علاقمندان به مسائل سیاسی عدد و رقم مربوط به بدهی دولت‌ها در قبال سازمان تامین اجتماعی جذاب باشد اما برای کارگری که قرار است منابع سازمان تامین اجتماعی بابت خدمات بیمه‌ای و درمانی او مورد استفاده قرار بگیرد، تنها بازپرداخت این بدهی دارای اهمیت است.

تاجیک افزود: این کارگران هستند که تاثیر بزرگ‌شدن این بدهی را در قالب محدود شدن خدمات مختلف سازمان تامین اجتماعی احساس می‌کنند. اگر بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود، دیگر دلیلی ندارد که جامعه کارگران بازنشسته برای افزایش ناچیز حداقل مستمری‌ها اینقدر معطل بمانند یا مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی به دلیل کمبود منابع مالی در اجرای قانون الزام ناتوان عمل کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان فراگیرترین صندوق ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی برای استمرار فعالیت‌های خود نیازمند دریافت به موقع مطالبات پرداخت نشده خود است، گفت: در همین رابطه توقع دیگر طبقه کارگر از گروه‌های سیاسی این است که تحت هر شرایطی مالکیت کارگران بر سازمان تامین اجتماعی را به رسمیت بشناسند و ضمن بازپرداخت معوقات این سازمان نسبت به  تغییر ساختار  تامین اجتماعی نیز اقدام کنند.

امنیت شغلی کارگران، مهمترین مطالبه

این فعال صنفی کارگری افزود: حقیقت این است که کارگرانی که کار می‌کنند از شرایط معشیتی مناسبی برخوردار نیستندو معیشت کارگران و البته امنیت شغلی آنها در پس مصلحت‌های سیاسی پنهان مانده است و این به شدت جای نگرانی دارد امنیت شغلی کارگر کلید طلایی پیگیری سایر مطالبات است. البته باید اضافه کنم که پسرفت و روند معکوس گذشته تا حدودی متوقف شده است و اقداماتی برای ساماندهی قراردادهای کار در دست اجراست اما باید حواس خود را بیشتر جمع کنیم.

خروج از نسخه موبایل