نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

افزایش ۱۱ درصدی صادرات ایران به چین

با وجود آنکه در ماه‌های گذشته ارزش صادرات غیرنفتی ایران به دلیل تغییر در نرخ پایه صادراتی گمرک کاهش پیدا کرده، چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران توانسته جایگاه خود را حفظ کرده و حتی آمار عملکردش را افزایش دهد.

در آماری که از تجارت شش و هفت ماهه ایران در سال ۹۸ منتشر شده بود، چین با صادرات بیش از ۲۵ درصد کالاهای وارداتی ایران و واردات بیش از ۲۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران، اصلی‌ترین شریک تجاری کشور به شمار می‌رود.

روز گذشته حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که صادرات ایران در هشت ماهه ابتدایی امسال از مرز ۲۷ میلیارد دلار عبور کرده است. اگر چه میزان ارزشی صادرات غیرنفتی ایران در قیاس با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته اما بر اساس تغییر قیمتی صورت گرفته، احتمالا میزان وزنی صادرات ایران افزایشی بوده است.

امروز رئیس سازمان توسعه تجارت در جدیدترین نشست شورای‌عالی توسعه صادرات از افزایش تجارت مشترک با چین در هشت ماهه ابتدایی امسال خبر داده و گفته میزان صادرات به چین در مدت مذکور، به رقم ۶.۸ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۱ درصد و از نظر وزنی ۲۱ درصد افزایش داشته است.

وی یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش صادرات را واقعی شدن قیمت‌های پایه صادراتی کالاها عنوان کرد و افزود: آمار ارائه شده در خصوص کالاهای با ارزش افزوده کمتر و صادرات ریالی به عراق و افغانستان نیز از دیگر عوامل کاهش صادرات در این بازه محسوب می‌شود.

زادبوم در خبری دیگر از توسعه فعالیت‌های میزهای کالایی و کشوری به صورت منظم و هفتگی و تدوین برنامه میزهای مذکور تا پایان امسال خبر داده و گفته: در برنامه‌ریزی صورت گرفته تمرکز زدایی و استفاده از ظرفیت‌های تمام استان‌های کشور به منظور حضور در بازارهای کشورهای همسایه و همچنین اوراسیا مورد توجه قرار گرفته است، از این رو، مسئولیت دو معاونت‌ توسعه صادرات کالا و خدمات و توسعه بازارهای صادراتی با اهمیت خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل