نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

سرپرست جهاد کشاورزی: نگران از دست رفتن بازار صادرات هستیم

عباس کشاورز سرپرست جهاد کشاورزی در نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی اظهارکرد: آرام بودن بازار نهاده‌ها نشانه کیفیت است. تقریبا در دو سال گذشته هیج گزارشی درباره کمبود و گرانی داده نشده است. در شرایط سخت تحریم است که خوش رفتاری‌ها ارزشمند می‌شود. مشکلات تحریم مبادا ما را در برابر هم قرار دهد.

وی در ادامه افزود: سعی می‌کنیم خود را از فناوری روز دنیا مطلع نگه داریم ولی در شرایط تحریم به توان داخلی امید می‌بندیم ضمن این که همکاری بیشتری لازم است. به عنوان مثال ذهنیت ما این بود که امکان تولید افت کش تکنیکال در داخل وجود ندارد ولی به این نتیجه رسیدم که این امکان هست و قطعا حمایت می‌کنیم.درخواست بنده این است که در شرایط تحریم تدابیر ثانویه داشته باشید. به عنوان مثال برای شرکای خارجی خود جایگزین داشته باشید.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: دو راه دارید؛ یا تولید و واردات خود را بیشتر کنید یا باید دنبال جایگزین‌های دیگر بود. به عنوان مثال در زمینه بذر کلزا تا سال ۱۴۰۰ هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: پیشنهاد ما این است که ارز تا جایی که می‌شود به کالاهای موثر در تولید اختصاص یابد. این به معنای رونق تولید داخل است. مقررات ارزی سختگیرانه است و خوشبختانه در حوزه نهاده‌ها هیچ گزارش خلافی نداشته‌ایم. به هر حال تا وقتی که ارز ۴۲۰۰ وجود دارد همه چیز فرآیند اعطای ان باید شفاف و مشخص باشد. ما نگران از دست رفتن بازار صادرات هستیم. همزمان باید تولید کرد و ارزآوری داشت. به هر حال شرایط چندان اسان و روان نیست و باید امادگی لازم را داشت.

وی در ادامه افزود: اقدامی را شروع کردیم و ادامه خواهیم داد و ان جایگزین کردن فرمول کودها داخلی است. در ارتباط با کودهای زیستی هم باید گفت که به نشستی یک روزه نیاز است تا تولیدکنندگان این نوع کودها ظرفیت‌های خود را بیان کنند. سیاست دوم این است که در صورت وجود یارانه، این بخش هم بهره‌مند شود. بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ برند کودی درخواست ثبت کرده‌اند که ۹۷۰۰ مورد تایید شده‌اند. فضا را آماده کرده‌ایم که کشاورز و مصرف‌کننده را فناوری و کالای خود مطلع کنید. از دولت نباید انتظار داشت که در زمینه افزایش تقاضا هم عمل کند.

وی در ادامه گفت: در زمینه کود و آفت کش کشور ما جز کشورهای پرمصرف نیست. تنوع افت کش‌ها در بخش کم خطرها باید بیشتر شود.

این نکته را نیز باید گفت که فعالان حوزه نهاده های کشاورزی یکم تا چهارم بهمن ماه ۹۸ در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو گردهم خواهند آمد و اخرین دستاوردهای این حوزه مهم را به نمایش خواهند گذاشت.

خروج از نسخه موبایل