نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

توضیحات رئیس ستاد اربعین درباره ارز، حمل و نقل و اسکان زائران

حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در حاشیه جلسه این ستاد که ظهر پیش از امروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به لغو روادید برای ورود به عراق و ایجاد تسهیلات بیشتر برای زوار برآورد داریم که تعداد بیشتری در مراسم پرشکوه اربعین حسینی(ع) شرکت می‌کنند. بر اساس شرایط جدید پیش‌بینی‌های متفاوت‌تری از سنوات گذشته هم برای اسکان زوار و حمل و نقل زوار داریم.

وی افزود: مسئولیت اصلی ما در داخل ایران بوده و قسمتی که در عراق خدمات ارائه می‌دهیم کمک به دولت و ملت عراق می‌باشد در حالی که که ملت و دولت عراق میزبان هستند.

رئیس ستاد ابعین حسینی تصریح کرد: از استان همدان پیش‌بینی کرده‌ایم که همه ظرفیت‌ها چه در بخش‌های عمومی و چه بخش‌های خصوصی سازماندهی گردد که اگر لازم باشد و در صورتی که حمل و نقل با کندی انجام شود، برای اسکان مردم از استان‌های عقبه و مرزی استفاده نماییم که عمدتا حسینیه‌ها، سالن‌ها و مساجد خواهد بود.

ذوالفقاری همچنین درباره حمل و نقل زائران گفت: ما ظرفیت مشخصی برای حمل و نقل عمومی در داخل کشور داریم؛ حدود ۱۴۰۰۰ اتوبوس بین شهری در کشور داریم و ۱۱۸۰۰ دستگاه از این تعداد فعال هستند و کار می‌کنند و در زمان اربعین حدود ۸۰۰۰ الی ۸۵۰۰ دستگاه را برای حمل و نقل زوار اختصاص می‌دهیم. در داخل کشور و برای نیازهای حمل و نقلی مردم هم مشکل داریم چون آنان بین استان‌ها و شهرستان‌ها تردد دارند و باید به نیاز آنان پاسخ داده شود و کسی نمی‌تواند معجزه کند.

وی ادامه داد:در حوزه حمل و نقل ریلی امسال به کرمانشاه و رام‌های قطار بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و حمل و نقل هوایی نیز مانند سنوات گذشته است. اینکه تاکید می‌کنییم که زوار سفر خود را مدیریت کنند به این دلیل است زیرا ظرفیت ما در حال تردد است و ما نیز با سیستم «جی‌پی‌اس» در زمان عملیات می‌دانیم چه تعداد اتوبوس در حال تردد و کجا قرار دارند. وقتی ظرفیت بیشتری نیست و مردم هم بعد از اربعین بدون محاسبه وارد مرزها می‌شوند، در مقاطعی ظرفیت حمل و نقل با تعداد مسافر تطبیق ندارد و برای این کار پیش‌بینی کردیم تا در شهرهای مرزی توقف و مردم اسکان داشته باشند. البته سابقه نشان می‌دهد که مردم حاضر نیستند در مراکزی که ما در مهران پیش‌بینی کردیم اسکان داشته باشند و چندساعت بمانند و تعداد کمی از این استقبال کردند. ما با صراحت به مردم ظرفیت را می‌گوییم و مردم و زوار عزیز نیز در رفت و برگشت همکاری کنند تا بتوانیم سفر را توزیع کنیم که مشکلی پیش نیاید.

رئیس ستاد اربعین حسینی درباره ارز زائران گفت: تا این لحظه مطلبی در این باره نهایی نشده است، زیرا بحث‌های تخصصی و روش‌هایی در این زمینه داریم اما سال گذشته اعلام کردیم که موافق پرداخت ارز در عراق نیستنیم و اگر لازم باشد و امکانی برای بانک مرکزی باشد پیشنهاد کردیم که ارز در داخل ایران تهیه شود. توصیه می‌کنیم مردم در این سفر پول همراه داشته باشند و حتی اگر وقتی در داخل عراق کار صرافی اتفاق بیفتد لازم است که مردم پول همراه داشته باشند.

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: خدمات‌رسانی ما در مرزهای ایران از ۱۳ الی ۳۰ مهر می‌باشد زیرا برخی زوار زودتر سفر خود را آغاز می‌کنند و سفر و بازگشت آنان چند روز به طول می‌انجامد برگردند و به این دلیل بازه زمانی را افزایش دادیم.همچنین از تاریخ ۱۶ الی ۲۷ مهرماه در خاک عراق خدمات‌دهی خواهیم داشت؛ زیرا داخل خاک عراق حضور و هم تامین امکانات موکب‌داران زمان‌بر است.

این خبر تکمیل می‌شود…

خروج از نسخه موبایل