نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

شهرداری آماده انجام عملیات اجرایی مترو قدس است

مهندس مسعود مختاری شهردار قدس امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران سازمان‌های مدیریت حمل و نقل و مدیران عامل سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهرداری‌های منطقه ۱ کشور در تالار فرهنگ و هنر مجموعه باغ ملی شهرقدس اظهار داشت: از جمله وظایف مختلف انجامی شهرداری‌ها، موضوع حمل و نقل بار و مسافر است و بسیاری از وظایف ارائه شده توسط شهرداری‌ها عمدتا وظایف هزینه بر هستند.
وی افزود: از جمله وظایفی که از نظر منطق اقتصادی و منطق درآمد و هزینه همواره به دوش شهرداری‌هاست، حمل و نقل عمومی است و با قیمت جابه‌جایی فعلی مسافر میانگین یک سوم هزینه جابه‌جایی است که در بخش تاکسی و اتوبوس این موضوع دیده می‌شود و فشار پرداخت کرایه فعلی بر دوش مردم است.
شهردار قدس بیان داشت: مردم انتظار حمل و نقل سریع، ارزان و ایمن دارند و در صورت فقدان این سه شاخصه مردم به سمت استفاده از وسیله نقلیه شخصی روی می‌آورند و قطعا این سه شاخصه در سیستم حمل و نقل شهرداری‌های وجود دارد که مردم به استفاده از آن اقبال دارند.
مهندس مختاری گفت: برای اینکه فشار هزینه بر دوش سرمایه گذار و راننده نباشد، قرار بر این شد از زمان اعمال یارانه‌های سوخت و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، هزینه حمل و نقل به ۳ قسمت تقسیم شود و قسمتی توسط مردم، قسمتی توسط شهرداری از محل درآمدها و قسمتی توسط دولت در قالب یارانه پرداخت شود.
وی ادامه داد: فشار به طور مستقیم بر روی مردم تحت عنوان افزایش کرایه‌ها و به طور غیرمستقیم بر بدنه حمل و نقل عمومی برای تامین نقدینگی لازم نگهداری خطوط وارد می‌شود که نتیجه آن ناوگان فرسوده بالای ۱۰ سال عمر در شهرقدس وجود دارد و تامین یک دستگاه اتوبوس تولید داخل حدود ۲.۵ میلیارد تومان هزینه دارد.
شهردار قدس خاطرنشان کرد: رقم کلان موردنیاز برای نوسازی ناوگان از توان شهرداری‌ها خارج است و خواهش بنده از مهندس محمودی به عنوان عضو فعال، صاحب تخصص در حوزه شهری و نفوذ کلام در مجلس و دولت است که موضوع فرسودگی ناوگان و نوسازی آن در دستور کار قرار گیرد.
مهندس مختاری گفت: ادغام سه سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پایانه‌ها توسط وزارت کشور اقدامی هزینه بر بود و هر کدام از این حوزه‌ها مسائل و مشکلات مختص به خود دارد و تخصص لازم را در محل و زمان خود باید به کار برد و با ادغام این سازمان‌ها، سازمان تشکیل شده دچار سردرگمی است.
وی ادامه داد: پراکندگی انرژی در نهایت به عنوان یکی از ضعف‌های عملکردی مجموعه شهرداری نمایان می‌شود و این اقدام ممکن است مزیت‌های نیز داشته باشد اما ما از ابتدای این موضوع پیچیدگی مسائل حمل و نقل عمومی را شاهد بودیم.
شهردار قدس بیان کرد: از نماینده مردم بابت پیگیری حمل و نقل حومه‌ای  تشکر می‌کنم و در صورت تحقق این موضوع در شهرهای اطراف تهران حجم عمده‌ای از ترددها کاسته خواهد شد و قدمی در راستای کاهش آلودگی و ترافیک برای شهر تهران و شهرهای اطراف برداشته خواهد شد.
مهندس مختاری عنوان داشت: مترو مطالعاتی را داشته که در شهرهای اطراف تهران با کم‌ترین فاصله زمانی و مسافتی انجام پذیرفته و قرار بر این شد شهرداری تهران بخشی را فراهم و مابقی اعتبارات توسط شهرداری مبدا انجام پذیرد و به طور مثال عملیات اجرایی مترو اسلامشهر توسط شهرداری اسلامشهر با اخذ اعتبارات مختلف آغاز شده است.
شهردار قدس در خاتمه تصریح کرد: این آمادگی در شهرقدس نیز وجود دارد و در ادامه پیگیری‌ها ان شالله جلسات با مدیریت جدید شهرداری تهران برگزار شود تا این مهم در شهرقدس عملیاتی شود و مردم از این نعمت بهره گیرند.

خروج از نسخه موبایل