نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

تکه‌تکه کردن اسلامشهر فقط به نفع افراد سودجو است

به گزارش خبرشهر، ایوب علایی رئیس شورای اسلامی شهر اسلامشهر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با تکه‌تکه کردن حریم شهر اسلامشهر فقط افراد فرصت‌طلب سود می‌برند و مردم منطقه متضرر خواهند شد.

وی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در منطقه، افزود: عده‌ای نمی‌خواهند قانون در منطقه اعمال شود، درحالی‌که هدف قانون تعالی و توسعه منطقه است ولی در اسلامشهر اجرای قانون را به‌سوی قهر قرایی و بازگشت به گذشته تعبیر و تفسیر می‌شود و سدی برای توسعه و عمران منطقه شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اسلامشهر تأکید کرد: بحث تعیین حریم شهر اسلامشهر یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات منطقه است که دست‌های پنهان مانع از اجرای صحیح قانون و ابطال مصوبه غیرقانونی دولت، مبنی بر غیرقانونی بودن تشکیل شهر و بخش احمدآباد مستوفی می‌شود که باید مراجع ذیصلاح به موضوع رسیدگی کنند.

اعلایی با بیان تاریخچه‌ای از شهر اسلامشهر، اضافه کرد: شهر اسلامشهر که دارای سابقه تاریخی بالغ‌بر ۱۰۰ سال دارد ، قرار است با تصمیم غیرقانونی و غیر کارشناسی برخی افراد مسؤول، تکه‌تکه شده و حتی به یک نقطه جمعیتی محدودی تبدیل شود که این امر خلاف قانون بوده و باید با متخلفین برخورد شدیدی شود.

وی با بیان اینکه حریم شهر و بخش احمدآباد مستوفی غیرقانونی است بیان کرد: بر اساس تقسیمات کشوری در سال ۱۳۵۴ که اسلامشهر به‌عنوان یک شهر به نام قاسم‌آباد شاهی (شاد شهر) شناخته‌شده بود، تابعه بخشداری ری می‌شود، که از سال ۷۳ با موافقت هیئت دولت به شهرستان مستقل اسلامشهر ارتقا یافت، احمدآباد مستوفی نیز به‌عنوان یکی از دهستان‌های بخش مرکزی اسلامشهر به رسمیت شناخته شد و با توجه به شرایط جمعیتی درنهایت در قالب طرح جامع شهر اسلامشهر در سال ۸۹ احمدآباد مستوفی به‌عنوان منطقه منفصل شهری اسلامشهر به رسمیت شناخته و معرفی شد.

نماینده مردم اسلامشهر در پارلمان شهری با انتقاد از عملکرد فرمانداران گذشته شهرستان اسلامشهر افزود: با ارتقاء دهستان احمدآباد مستوفی به منطقه منفصل شهری اسلامشهر نماینده دولت وقت بر اساس قانون، باید ابطال کد آبادی را به مقامات مسؤول اعلام می‌کرد که متأسفانه هنوز بعد از گذشت سال‌ها این امر تحقق‌نیافته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اسلامشهر با بیان اینکه منطقه احمدآباد به علت وضعیت موقعیت جغرافیایی و اراضی مستعد کشاورزی همواره مورد اهداف سودجویان قرار داشته، گفت: در سال ۹۰ رئیس‌جمهور وقت در سفر به شهرستان اسلامشهر قول ارتقاء منطقه منفصل شهری احمدآباد به شهر مستقل داده می‌شود که بدون انجام مطالعات کارشناسی شده ظرف کمتر از شش ماه این منطقه از شهر اسلامشهر منتزع و به شهر و بخش احمدآباد مستوفی با مرکزیت احمدآباد ارتقا و از بخش مرکزی اسلامشهر جدا می‌شود.

اعلایی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از بخش مرکزی و حریم شهر اسلامشهر منتزع و به بخش احمدآباد مستوفی الحاق می‌شود، عنوان کرد: با پیگیری شهرداری و اعتراضات صورت گرفته، مصوبه دولت مبنی بر ارتقا احمدآباد مستوفی غیرقانونی تشخیص و مورد مخالفت مجلس قرارگرفته و این مصوبه دولت ابطال شد که در ادامه شهرداری اسلامشهر به دیوان عدالت اداری برای ابطال این شکایت کرده و مطالبه می‌کند که بر اساس اسناد و مدارک حکم دیوان به نفع اسلامشهر صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در اثر غفلت و بی‌توجهی دستگاه‌های ذی‌ربط و مسؤولان در مدت‌زمانی دوماهه در تیرماه ۹۴ حدود ۸۰ درصد حریم حفاظتی شهر اسلامشهر به احمدآباد مستوفی ملحق و در مردادماه ۹۶ نیز ۱۰۰ درصد حریم شرقی و جنوبی اسلامشهر به بخش جدید و تأسیس شهر آفتاب از توابع شهرستان تهران اختصاص می‌یابد.

رئیس شورای شهر اسلامشهر، با بیان اینکه عده‌ای برای رسیدن به اهداف خود، به دنبال تکه‌تکه کردن حریم اسلامشهر هستند، اضافه کرد: چگونه ممکن است وزارت کشور به‌عنوان متولی تأمین امنیت کشور و وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی امر تهیه و تنظیم طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها در کشور متوجه نشوند ،که شهری با جمعیتی بالغ‌بر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، برابر مقررات حداقل ۵ برابر محدوده خدماتی، باید حریم استحفاظی داشته باشد، این مدیران به عواقب تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی خود واقف نبوده‌اند.

اعلایی ادامه داد: با توجه به استقلال مالی شهرداری، این تصمیمات باعث کاهش درآمد شهرداری از محل حریم شده، که با ادامه این روند شاهد بحرانی در شهرداری خواهیم بود و باید تدابیری برای این عمل اندیشیده شود، چگونه ممکن است منطقه‌ای که در طرح تفصیلی شهر به‌عنوان منطقه منفصل شهری در نظر گرفته‌شده، با تصمیم فرمانداری در آن منطقه دهیاری ایجاد شود، چه کسانی از تکه‌تکه کردن و متلاشی کردن حریم شهری اسلامشهر سود می‌برند.

وی با اشاره به اینکه آهنگ رشد جمعیت اسلامشهر نسبت به منابع و خدمات منطقه زیاد است، تأکید کرد: با توجه به اینکه هدف قانون‌گذار از تصویب قانون، پیشرفت آبادی‌های کشور است اما چرا در شهرستان اسلامشهر عده‌ای می‌خواهند شهر را به روستا تبدیل کنند و دهیاری در منطقه تأسیس کنند، ما برای مردم احمدآباد احترام قائل هستیم و از مسؤولان ذی‌ربط انتظار داریم حریم این شهر را متناسب با جمعیت ۱۴ هزارنفری آن در نظر بگیرند، نه اینکه حریم شهر ۵۰۰ هزارنفری برای آن تعیین کنند.

رئیس شورای شهر اسلامشهر، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تصویب‌نامه هیئت دولت توسط مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری ابطال‌شده و به لحاظ حقوقی هیچ راه دیگری برای احیا این تصویب‌نامه باقی نماند، پیشنهاد می‌کنیم تا استانداری تهران از طریق وزارت کشور، پیشنهاد کارشناسی شده دیگری جهت اصلاح تقسیمات کشوری به هیئت دولت ارائه دهد، تا در صورت تصویب این مشکل حریم اسلامشهر مرتفع شود.

 

منبع: فارس

خروج از نسخه موبایل