نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

محمودی شاه‌نشین: در نهایت دولت به مجلس گزارش می دهد

به گزارش خبرشهر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه روحانی برای گزارش به مجلس به مقام معظم رهبری نامه زده است، گفت: به طور معمول شرایط کشور یا عمومی است یا اضطراری، دولت با توجه به شرایط دیپلماسی احساس می کند در شرایط اضطراری قرار دارد و بر این باور است که با ارائه گزارش به مجلس وضعیت عمومی کشور تضعیف می شود.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: از این رو رئیس جمهور به مقام معظم رهبری در این خصوص نامه زده است و ایشان نیز طبق قانون اساسی که موضوع را برای حل و فصل به شورای حل اختلاف قوا ارجاع داده اند.

وی بیان داشت: در قانون چنین راهی برای دولت دیده شده است و رئیس جمهور نیز می تواند از این مسیر استفاده کند، به هر حال به نظر می رسد که این مسئله حل می شود و در نهایت برای ارائه گزارش به مجلس می آید.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس تاکید کرد: مجلس ارائه گزارش دولت را در نشست علنی می خواهد بنابراین دولت نمی تواند برای ارائه گزارش خود درخواست جلسه غیر علنی داشته باشد.

محمودی شاه‌نشین در ادامه با بیان اینکه دولت برای ارائه گزارش به مجلس سخت گرفته است، گفت: از سوی دیگر نمایندگان نیز می توانستند برای اعلام اعتراض دست نگه دارند و اجازه دهند هیات رئیسه مجلس روند قانونی را طی و از دولت برای ارائه گزارش دعوت به عمل آورد، شاخ و شانه کشیدن قبل از دعوت و واکنش دولت از سوی دیگر درست نبود، به نظر می رسد دو طرف کمتر نسبت به رعایت منافع ملی اقدام کرده اند.

این نماینده مجلس در این باره که آیا ممکن است دولت چون سال آخر مجلس است نمی خواهند پاسخگو باشد، گفت: نمایندگان تا ۱۰ خرداد سال آینده نماینده مجلس محسوب می شوند و می توانند تا لحظه آخر به وظایف قانون خود عمل کنند، به دولت کارت زرد بدهند و وزرا را استیضاح کنند، در این زمینه مشکلی نیست هر چند که بعید می دانم دولت چنین نگاهی به مجلس داشته باشد.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به هدف نمایندگان برای نظارت بر عملکرد دولت، بیان داشت: نمایندگان با هدف افزایش انگیزه و تحرک دولت، از مسئولان اجرایی سوال کرده و گزارش عملکرد مطالبه می کنند، به هر حال دولت دلایلی برای عدم ارائه گزارش دارد که با توجه به ورود مقام معظم رهبری و ارجاع موضوع به شورای حل اختلاف قوا، هر تصمیمی که گرفته شود تابع آن خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، براساس آئین نامه داخلی مجلس در مردادماه هر سال رئیس جمهور و وزرا با حضور در نهاد قانونگذاری به نمایندگان گزارش دهند اما رئیس جمهور در نامه ای به مقام معظم رهبری عنوان کرده که گزارش دهی سالانه به مجلس ایراد دارد که این موضوع به شورای حل اختلاف قوا ارجاع شده تا در آنجا مورد رسیدگی قرار گیرد./

 

منبع: خانه ملت

 

خروج از نسخه موبایل