نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

افزایش سرانه مطالعه با حمایت مسئولین شهرقدس

به گزارش خبرشهر،  علی نیکنام، رئیس کل کتابخانه های استان تهران اظهار داشت: باید تلاش کنیم که تمام خانوارها بتوانند در یحث کتاب و کتابخوانی از کتابخانه ها استفاده کنند. ما علاوه بر اینکه در کتابخانه های خود معرفی کتاب را داریم به خانواده ها کمک می کنیم که بیشتر به کتابخانه ها مراجعه کنند که بتوانند از کتاب ها استفاده کنند. برای اجرای این امر فرهنگی میتوان از طرح های مختلفی استفاده کرد. به عنوان نمونه میتوان کتاب را به درب منازل مردم برسانیم و برای شهروندان تعریفی داشته باشیم که این کتاب برای شما تهیه شده است. به علاوه یکی از اهداف جشنواره کتابخوانی رضوی “کتابخوانی خانوادگی” بوده است که ما جشنواره های دیگری نیز در دستور کار خود داریم تا بتوانیم با افزودن کتاب به سید خانواده‌ها، سرانه مطالعه را نیز افزایش دهیم.
در بحث سرانه فضای کتابخانه ها در شهرستان قدس با توجه به جمعیت با کمبود کتابخانه مواجه هستیم که جلسات انجمن کتابخانه های عمومی به ما کمک می کند که بتوانیم کمبود ها را اعلام کنیم و از مجموعه مدیریت شهری این انتظار را داریم که به ما کمک کنند تا به سرانه های مطلوب دست پیدا کنیم. از جمله این سرانه های مطلوب کتابخانه باقرالعلوم و کتابخانه سرخ حصار که شهرداری راه اندازی کرده با تحویل کتابخانه به ما و استاندارد سازی کتابخانه آماده خدمتگذاری مجدد به شهرستان قدس هستیم و همچنین با مساعدت شورای اسلامی شهر و شهرداری میتوانیم تعداد کتابخانه های شهرستان قدس را افزایش ددهیم.
کلاس‌های مختلفی مانند مهارت های زندگی، شاهنامه خوانی و داستان نویسی توسط کتابخانه‌های عمومی شهرقدس برگزار شده است. سعی ما بر این است که آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم ضمن اینکه این آمادگی را هم داریم که در مناطق کم برخوردار و حاشیه ای کتابخانه ایجاد کنیم و از ظرفیت دهیاری ها هم استفاده خواهیم کرد.
متولی کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه ها است، نهاد کتابخانه ها باید بستر لازم را فراهم کنند که مردم بتوانند از خدمات کتابخانه ها استفاده کنند. نهادهایی مانند آموزش و پرورش، شهرداری هاو کانون پرورش فکری میتوانند در امر کتاب و کتابخوانی یاری رسان کتابخانه ها باشند و در بحث کتاب و کتابخوانی متولی اصلی کتابخانه است اما به دلیل اینکه یک بحث دغدغه ملی است نیاز داریم سایر دستگاه ها نیز کمک کنند.
ما در استان تهران ۶ کتابخانه سیار اتوبوسی راه اندازی کردیم که اتفاق مطلوبی است که در روستاهای کم برخوردار خدمت‌رسانی میکند و پوشش می دهد. این آمادگی را داریم که در شهرستان قدس هم کتابخانه سیار اتوبوسی را راه اندازی کنیم.

 

منبع: فرمانداری قدس

 

خروج از نسخه موبایل