نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

مدیران عنصر تعالی بخش نظام آموزشی هستند

به گزارش خبرشهر، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص سیاست های کلی متوسطه آموزش و پرورش اظهار داشت: در مرحله طراحی سیاست های کلی آموزش متوسطه هستیم چرا که بعضی از این سیاست ها باید بیشتر مورد بررسی و با حضور و مشارکت شما در سطح کشور به اجرا در آید تا سیستم آموزشی را یک قدم به سمت بهبود و پیشرفت ببریم.

کمرئی در ادامه بیان کرد: اداره آموزش و پرورش در شرایط فعلی کشور، در حوزه پشتیبانی مالی و شناسایی امکانات و پیچدگی های نظام آموزش و تربیت و همچنین سرعت تغییرات بالا در حوزه فناوری کار بسیار سخت و دشواری است.

وی افزود: در حوزه تربیتی این امر چه بسا دشوار تر است چرا که باید بدانیم چگونه عمل کنیم تا همه ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین محقق شود و در جریان‌ یادگیری دانش آموزان قرار گیرد و نهایتا منجر به تحقق اهداف سند تحول آموزش و پرورش شود.

این مسئول در خصوص حاکمیت سند تحول بنیادین اذعان داشت: اگر گفتمان سند تحول حاکم شود، مدیران شرح وظایفی را که بر عهده دارند از مضامین سند تحول استخراج، و در نهایت هدف ها را اجرایی می کنند؛ لذا مشخص می شود که چه قوانینی باید بر اساس سند تحول بنیادین نوشته شود و در مقابل چه قوانینی باید زدوده شود و همه پیش فرض های ما از سند متاثر خواهد شد.

کمرئی در خصوص طریقه تحقق گفتمان بیان کرد: گفتمان با گفت و گو، ادبیات و نوشتن جاری می شود و به ما این فرصت را می دهد تا جریان سازی ها را انجام دهیم و این جریان سازی آرام آرام نهادینه می شود و با نهادینه شدن آن، صحبت ها و باور های آن ها مبتنی بر سند جاری و تبدیل به برنامه می شود.

وی در ادامه افزود: گاهی برای به وقوع پیوستن یک خواسته، انتظار و یک گفتمان باید چندین سال انتظار کشید ولیکن مهم این است که مسیر را درست انتخاب کنیم بدین معنا که به ترتیب که ابتدا جریان سازی، سپس نهادینه کردن و در آخر با ابزار گفت و گو آن را جاری و ساری کنیم.

این مسئول با توجه به ارتباط کارآمدی نظام و سرعت تغییرات بیان کرد: در چند دهه گذشته مدرسه کارآمد تر جلوه می کرد، چرا که سرعت تغییرات در محیط بدین شدت بالا نبود و همین مقدار توانایی در نظام آموزشی، به مدرسه و معلم و مدیر مرجعیتی داده بود که همگان به آن ها مراجعه می کردند ولیکن امروز سرعت تغییرات نظام آموزشی را متحول کرده است و کمتر می تواند پاسخ گوی همه نیاز های جامعه باشد.

وی ادامه داد: ما به دو عنصر ثبات و تحول به طور همزمان نیازمندیم که یکی از اصول کاربردی تناقض بین ضرورت ثبات و پویایی است؛ به نوعی که هم بتوانیم چهارچوب هایی را مسلم فرض کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم و هم پویایی را در نظام آموزشی و نظام کاری فرض کنیم تا توانایی خود را نسبت به مدیریت محیط خود بالا ببریم، در غیر این صورت نمی توانیم با ابهام نسبت به محیط خود عرصه متوسطه را رهوری کنید .

کمرئی در خصوص کمیت و کیفیت بیان کرد: کمیت و کیفیت دو رکنی است که مدیر باید بین پوشش کمی تحصیلی و بهبود نسبت ها در شاخص های آموزش و پرورش انتخاب کند؛ نظام آموزشی باید کیفیتی را دنبال کند که یقین حاصل شود خروجی آن با انتظاراتش مطابق خواهد بود لذا کیفیت باید در تمامی اجزا یعنی از ورودی سیستم، در فرایند ها و پردازش سیستم و در پیامد ها و خروجی های سیستم های آموزشی وجود داشته باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ما باید با همین شرایط بتوانیم سیستم آموزشی را اداره کنیم، البته اندیشیدن در مورد منابع هم مربوط از اصول تفکر راهبردی است؛ یافتن منابع جدید، نوع استفاده از منابع موجود از جمله اصول این تفکر می باشد لذا باید نگاه خود را نگاه رو به کیفیت کنیم.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص تاثیر مدیران به عنوان عنصر تعالی بخش نظام آموزشی بیان کرد: مدیر عنصر تعالی بخش نظام آموزشی می تواند باشد، ایجاد تحول از تحول در مدیریت آموزشگاهی امکان پذیر هست چرا که مدیر عنصر تعالی بخش نظام مدرسه می باشد یعنی مدیر در مدرسه چشم انداز هایی را تعیین می کند که مدرسه به چه سمت و سویی حرکت کند و این مجموعه را راهوری می کند تا در مسیر این چشم انداز ها حرکت کند، علاوه بر این مدیر متولی و مسئول توسعه حرفه ای معلم ها نیز هست.

کمرئی با اشاره به مفهوم توسعه حرفه ای در نظام آموزشی بیان کرد: در ضمن آموزش های بدو استخدام و هم در حین اشتغال به صورت مستمر صورت بگیرد و بخش مهمی از توسعه حرفه ای تلاشی است که خود فرد برای بهبود خود و حوزه حرفه ای خود توانمند تر شود.

 

مطالب مرتبط:

گردهمایی روسای ادارات دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش در شهریار در حال برگزاری می‌باشد

خروج از نسخه موبایل